Tylko optyka – Gemballa MP4‑12C Spider (2013)
Chyba najsłynniejszy tuner Porsche przez lata przyzwyczaił nas, że zwiększa drastycznie moc silników przerabianych przez siebie samochodów. Są jednak wyjątki, jak ten McLaren MP4-12C Spider, który otrzymał tylko pakiet stylistyczny.
23.02.2013 | aktual.: 07.10.2022 21:15
Chyba najsłynniejszy tuner Porsche przez lata przyzwyczaił nas, że zwiększa drastycznie moc silników przerabianych przez siebie samochodów. Są jednak wyjątki, jak ten McLaren MP4-12C Spider, który otrzymał tylko pakiet stylistyczny.
Gemballa to przede wszystkim tuner Porsche, ale nie tylko. W swojej historii firma z Leonberg modyfikowała Lamborghini Diablo, Mercedesy i BMW z lat 80., czy choćby Ferrari. W przypadku wozów tych marek zazwyczaj przeróbki ograniczały się do zmian wizualnych – wyjątkiem było 950-konne Diablo z dwiema turbosprężarkami.
Jeszcze przed śmiercią Uwego Gemballi firma zaliczyła poważny dół finansowy, ale została wykupiona przez inwestora i działa dalej. Wydaje się jednak, że tuner ma mniej zleceń niż kiedyś i mniej pomysłów na modyfikacje. Ostatnio poza działalnością związaną z Porsche ekipa z Niemiec zainteresowała się McLarenem. Chodzi tylko o jeden model tej firmy – MP4-12C.
W zeszłym roku na salonie samochodowym w Genewie Gemballa przedstawiła pakiet stylistyczny do supersportowego wozu z Wysp Brytyjskich. W tym roku, również w Genewie, pojawi się auto w wersji spider z takim samym zestawem optycznym. Kit składa się z kilku elementów, wśród których najbardziej rzuca się w oczy przedni zderzakospojler z otworami wentylacyjnymi przypominającymi kocie oczy. Poza tym są jeszcze nakładki na progi i nakładka na tylny zderzak.
McLaren otrzymał koła z 20-calowymi felgami z przodu i 21-calowymi z tyłu. Opony Michelin mają rozmiar 245/30 na kolach kierowanych i 305/25 na osi napędowej. W kabinie pasażerskiej zagościła najwyższej jakości skóra i detale z kompozytów węglowych.
MP4-12C ma zamontowany świetny widlasty silnik o 8 cylindrach. Te 8 garów ma łącznie objętość skokową 3,8 l. Ponadto McLaren swoją jednostkę napędową wyposażył w standardowe dla nowoczesnych motorów oprzyrządowanie w postaci bezpośredniego wtrysku paliwa i dwóch turbosprężarek.
W tym wozie silnik ma moc 625 KM i maksymalny moment obrotowy 602 Nm. Są to standardowe osiągi motoru, mimo zastosowania przez Gemballę bardziej sportowego układu wydechowego. Auto do setki rozpędza się prawdopodobnie w około 3,10 s, a jego prędkość maksymalna to 333 km/h (dane katalogowe).
Wszystkie zmiany proponowane przez tunera nie są tanie, bo kosztują ponad 47 000 euro. Najwyraźniej jednak Gemballa wychodzi z założenia, że jeśli kogoś stać na McLarena, to stać go i na tak drogie dodatki wizualne.
Konkurencja
Dane techniczne
- Typ: V8, 90supo/sup, M838T
- Ustawienie: centralnie, wzdłużnie
- Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
- Objętość skokowa: 3799 cmsup3/sup
- Doładowanie: 2 turbosprężarki
- Moc maksymalna: 625 KM
- Objętościowy wskaźnik mocy: 164,52 KM/l
- Maksymalny moment obrotowy: 602 Nm
- Skrzynia biegów: 7-biegowa, zautomatyzowana, dwusprzęgłowa
- Typ napędu: na tylne koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: tarczowe, wentylowane, ceramiczne, średnica 370 mm
- Hamulce tylne: tarczowe, wentylowane, ceramiczne, średnica 350 mm
- Koła przednie: 20”
- Koła tylne: 21”
- Opony przednie: 245/30 R 20 Michelin Pilot Sport Cup
- Opony tylne: 305/25 R 21 Michelin Pilot Sport Cup
Masy i wymiary:
- Masa własna: 1475 kg
- Stosunek masy do mocy: 2,36 kg/KM
- Długość: 4509 mm
- Szerokość: 1909 mm
- Wysokość: 1199 mm
- Rozstaw osi: 2670 mm
Źródło: carscoop