Rekordowy przejazd – MTM MP4‑12C Stufe 2 (2012)

Przez dwa lata najszybszym samochodem testowanym przez redakcję Auto Bild Sportscars na torze Sachsenring był TechArt 911 GT2 GT Street RS. Zmienił to McLaren MP4-12C podkręcony przez firmę MTM.

Rekordowy przejazd – MTM MP4-12C Stufe 2 (2012)
Olgierd Lachowski

25.07.2012 | aktual.: 07.10.2022 20:43

Przez dwa lata najszybszym samochodem testowanym przez redakcję Auto Bild Sportscars na torze Sachsenring był TechArt 911 GT2 GT Street RS. Zmienił to McLaren MP4-12C podkręcony przez firmę MTM.

Od niedawna Brytyjczycy oferują MP4-12C w wersji o mocy 625 KM, ale do tunera z Niemiec trafił samochód ze słabszym o 25 KM silnikiem. Centralnie zamontowana jednostka V8 o objętości skokowej 3,8 l wspomagana jest przez dwie turbosprężarki. 600 KM mocy maksymalnej, produkowane przez uzbrojoną w bezpośredni wtrysk paliwa jednostkę, dostępne jest przy 7000 obr./min, a maksymalny moment obrotowy sięgający 600 Nm rozciąga się od 3000 do 6500 obr./min.

Obraz

Coupé z Wysp Brytyjskich zaopatrzono w 7-biegową zautomatyzowaną skrzynię biegów o dwóch sprzęgłach, o której kierowcy testujący wóz mówili, że zmienia biegi wolniej tylko od wyścigowych skrzynek. Doskonałego wrażenia o aucie nie psuje nawet niezbyt precyzyjny układ kierowniczy.

Napęd na tylne koła pozwala seryjnemu McLarenowi przyspieszyć do 100 km/h w 3,40 s (wg katalogów rozpędza się w 3,30 s), a do 200 km/h w 9,80 s. Prędkość maksymalna to 330 km/h.

To, że MP4-12C ma silnik z doładowaniem, nieco ułatwiło sprawę MTM, ponieważ żeby osiągnąć wyższą moc, wystarczyło zmienić niektóre parametry w oprogramowaniu centralnej jednostki sterującej. Oczywiście pod warunkiem, że jednostka napędowa jest wytrzymała, ale w McLarenie nie ma z tym żadnego problemu. Zresztą Niemcy nie żyłowali jakoś strasznie motoru, bo dołożyli 80 KM mocy i 50 Nm momentu obrotowego. Usystematyzujmy te parametry. Obecnie wóz ma 680 KM przy 7000 obr./min, a wynoszący 650 Nm moment obrotowy jest osiągany przy 3200 obr./min.

Obraz

Choć w swojej ofercie MTM jest nowy „wydech” do McLarena, to jednak mechanicy zrezygnowali w tej maszynie z jego montażu. Za to założyli własne koła z 19-calowymi felgami o szerokości 9,5” z przodu i 20-calowymi o szerokości 12,5” z tyłu. Dzięki semislickom Michelin Pilot Sport Cup o rozmiarze 265/30 R 19 na kołach kierowanych i 335/25 R 20 na osi napędowej kierowca mógł z McLarena wycisnąć siódme poty. Co więc wycisnął?

Okazuje się, że 80 KM mocy więcej pozwoliło skrócić czas sprintu do setki do 3,20 s, a do 200 km/h o pół sekundy do 9,30 s. Wóz poprawił się też w kwestii elastyczności na poszczególnych biegach (szczegóły w tabeli). Prędkość maksymalna brytyjskiego bolidu wynosi teraz 342 km/h.

Obraz

Imponują też hamulce, które potrafią zatrzymać rozpędzone do 100 km/h coupé na dystansie około 31,5 m, a pędzący 200 km/h wóz na drodze 122 m. Ciekawe, który z samochodów drogowych zejdzie jako pierwszy poniżej 30 m ze 100 km/h, jeśli chodzi o hamowanie?

Wszystko to jednak blednie przy czasie okrążenia Sachsenringu, który wyniósł 1:31,91 min i jest lepszy o 0,03 s od rezultatu TechArta. Dwa lata trzeba było czekać, żeby pojawił się wóz szybszy od Porsche. Rezultat McLarena jest o ponad 1,5 s lepszy od czasu Porsche 911 GT2 RS i prawie 3 s lepszy od wyniku Lamborghini Aventadora LP700-4. Czy McLaren jest najszybszym drogowym pojazdem na tym torze? Nie, ale o tym, co jest szybsze, przy innej okazji.

Obraz

Ulepszonego przez MTM McLarena MP4-12C można mieć za całkiem nieduże pieniądze. Do wynoszącej 200 000 euro ceny fabrycznego bolidu trzeba dołożyć tylko niecałe 22 000 euro za modyfikacje. Chyba warto.

Konkurencja

Dane techniczne

  • Typ: V8, 90supo/sup, M838T
  • Ustawienie: centralnie, wzdłużnie
  • Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 3799 cmsup3/sup
  • Doładowanie: dwie turbosprężarki
  • Moc maksymalna: 680 KM przy 7000 obr./min
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 179,00 KM/l (seryjny – 157,94 KM/l)
  • Maksymalny moment obrotowy: 650 Nm przy 3200 obr./min
  • Skrzynia biegów: 7-biegowa, zautomatyzowana, dwusprzęgłowa
  • Typ napędu: na tylne koła

Hamulce i koła:

  • Hamulce przednie: tarczowe, wentylowane, ceramiczne, średnica 370 mm
  • Hamulce tylne: tarczowe, wentylowane, ceramiczne, średnica 350 mm
  • Koła przednie: 9,5 x 19”
  • Koła tylne: 12,5 x 20”
  • Opony przednie: 265/30 R 19 Michelin Pilot Sport Cup
  • Opony tylne: 335/25 R 20 Michelin Pilot Sport Cup

Masy i wymiary:

  • Masa własna: 1457 kg (pomiar AB Sportscars)
  • Stosunek masy do mocy: 2,14 kg/KM (seryjny – 2,39 kg/KM)
  • Długość: 4509 mm
  • Szerokość: 1909 mm
  • Wysokość: 1199 mm
  • Rozstaw osi: 2670 mm

Osiągi (pomiary AB Sportscars):

  • Przyspieszenie 0-50 km/h: 1,60 s
  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 3,20 s
  • Przyspieszenie 0-130 km/h: 4,50 s
  • Przyspieszenie 0-160 km/h: 6,20 s
  • Przyspieszenie 0-200 km/h: 9,30 s
  • Przyspieszenie 60-100 km/h na 4. biegu: 2,90 s
  • Przyspieszenie 80-120 km/h na 5. biegu: 3,60 s
  • Przyspieszenie 80-120 km/h na 6. biegu: 5,70 s
  • Przyspieszenie 80-120 km/h na 7. biegu: 12,70 s
  • Czas przejazdu 402,34 m (1/4 mili) ze startu stojącego: 10,83 s
  • Czas przejazdu okrążenia toru Sachsenring: 1:31,91 min
  • Prędkość maksymalna: 342 km/h
  • Droga hamowania ze 100 km/h (ham. zimne): 31,2 m
  • Droga hamowania ze 100 km/h (ham. gorące): 31,6 m
  • Droga hamowania z 200 km/h (ham. gorące): 122,3 m
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
[1/5]

Źródło: MTM (foto)

Źródło artykułu:WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)