Trzy nowe silniki Volkswagena. Nowa rodzina diesli oraz TSI na gaz
Volkswagen nie ustaje w rozwijaniu silników Diesla, choć zgodnie z ich zapowiedziami, spodziewaliśmy się raczej nowych hybryd. I takie pojawią się w przyszłości, a do alternatywnych napędów dołączy motor 1.5 TSI na gaz.
04.05.2018 | aktual.: 01.10.2022 18:45
Zacznijmy jednak od łagodnej hybrydy (układ mild hybrid), która jest już standardem np. we wszystkich jednostkach napędowych nowego Audi A6. Pierwszym modelem Volkswagena, w którym pojawi się taki system oparty na instalacji 48V będzie Golf.
Mowa o nowym Golfie VIII, który ma rozpocząć ofensywę w kierunku hybrydyzacji wszystkich silników spalinowych. Firma zdradza, że chodzi o klasyczne rozwiązanie będące jednocześnie alternatorem, rozrusznikiem oraz dodatkowym silnikiem zapewniającym elektryczne doładowanie. Całość ma być podłączona do 48-woltowego akumulatora litowo-jonowego.
Układ typu mild hybrid pojawi się m.in. w nowej generacji silnika Diesla 2.0 TDI EA 288 evo zaprezentowanego na sympozjum silnikowym w Wiedniu. Zadebiutuje w Audi, m.in. nowym A6, które obecnie jest oferowane wyłącznie z dieslem 3.0 TDI, by potem przejść do innych modeli i marek, również tych z poprzecznym umieszczeniem silnika. Moc nowej jednostki będzie się mieścić w zakresie od 136 do 204 KM.
Nowy 2.0 TDI ma emitować średnio mniej o 10 g CO2 na kilometr, ma być też bardziej komfortowy w użytkowaniu. Moc i moment obrotowy wzrosły średnio o 9 proc. System łagodnej hybrydy pozwoli na tzw. żeglowanie samochodem z wyłączonym silnikiem.
TGI, czyli TSI na gaz
Jedną z ciekawszych nowości jest motor na gaz ziemny 1.5 TGI bazujący na znanym już 1.5 TSI. Jest to jednostka EA211 evo z turbosprężarką o zmiennej geometrii. Na paliwie CNG ma rozwijać 130 KM mocy pracując w cyklu Millera. Maksymalny moment obrotowy to 200 Nm dostępny przy 1400 obr./min i wartość ta utrzyma się do 4500 obr./min.
Celem Grupy VW jest promowanie zasilania gazem ziemnym jako alternatywnym paliwem dla tradycyjnej benzyny. Główną zaletą jest niemal zerowa emisja cząstek sadzy, a przypominamy, że wyposażeniem każdego silnika 1.5 TSI jest filtr GPF, czyli filtr cząstek sadzy.
Produkcja silnika 1.5 TGI rozpocznie się w tym roku, a firma szacuje, że w obecnej generacji golfa, gdzie będzie montowany, zapotrzebowanie na paliwo wyniesie 3,5 kg/100 km. Dzięki temu zasięg kompaktu będzie wynosił około 490 kg. Ponadto jest możliwość przejścia na zasilanie benzynowe, co daje dodatkowe 190 km zasięgu.
Warto wspomnieć, że w ofercie na rynku niemieckim jest już nowe Polo z silnikiem na gaz ziemny 1.0 TGI. Oferowany jest także up!, Golf i Caddy.
W Niemczech szybko rozwija się infrastruktura tankowania CNG, więc eksploatacja takiego auta może mieć sens ekonomiczny. Już w 2017 roku rząd niemiecki ogłosił "wsparcie” dla tego paliwa do 2026 roku. W rzeczywistości chodzi o niską stawkę akcyzy, która zacznie rosnąć dopiero w 2024. W żadnym kraju Europy CNG nie jest tak popularnym paliwem do aut jak w Niemczech.
Zobacz także