Toyota najbardziej wartościową marką motoryzacyjną
Drugi rok z rzędu Toyota uplasowała się na szczycie listy BrandZ Top 100 Most Valuable Global Brands w kategorii marek motoryzacyjnych.
Ranking został opracowany przez dział Optimor agencji Millward Brown zajmującej się badaniami opinii publicznej i rynkowymi. BrandZ Top 100 Most Valuable Global Brands to jedno z najbardziej złożonych studiów dotyczących światowych marek.
Pod uwagę były brane nie tylko czynniki finansowe czy wartość akcji, ale także opinie konsumentów. Na potrzeby zestawienia przepytano ponad 2 mln osób z ponad 30 krajów.
W sumie sprawdzono 10 000 firm. Millward Brown używał m.in. danych dostarczonych przez agencje Bloomberg i Kantar Worldpanel.
Najcenniejszą marką w BrandZ Top 100 Most Valuable Global Brands 2014 jest Google, którego wartość szacuje się na 158,8 mld dol. Oznacza to wzrost w stosunku do ubiegłego roku o 40%. Pierwszą pozycję stracił koncern Apple (147,8 mld dol., - 20%), a trzecią utrzymał IBM (107,5 mld dol., - 4%).
Najwyżej sklasyfikowaną firmą motoryzacyjną, tak samo jak w BrandZ Top 100 2013, okazała się Toyota, która wg Millward Brown jest warta niemal 29,6 mld dol. (+ 21%). Przedsiębiorstwo znalazło się na 26. pozycji.
Za japońskim konglomeratem uplasowały się niemieckie marki premium: BMW (25,7 mld dol., + 7%, 32. miejsce) i Mercedes-Benz (21,5 mld dol., + 20%, 42. pozycja). Ford zanotował największy wzrost wartości, aż o 56%.
Volkswagen, Audi, Chevrolet i Hyundai to marki zaliczające się do najcenniejszych spośród tych motoryzacyjnych, ale nie weszły do pierwszej setki rankingu ogólnego.