To będzie najwyższa estakada w Polsce. Dorówna 24-piętrowemu blokowi

To będzie najwyższa estakada w Polsce. Dorówna 24‑piętrowemu blokowi

Estakada na trasie S19
Estakada na trasie S19
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | GDDKiA
Filip Buliński
15.02.2024 11:43, aktualizacja: 15.02.2024 15:58

Wyobraźcie sobie 24-piętrowy blok albo wieżę Bazyliki Mariackiej w Krakowie. Podobnej wysokości będzie estakada stanowiąca element budowanej trasy S19. Gdy już powstanie, kierowcy podróżujący nią będą rozkoszować się pięknymi widokami. Obecnie jednak stanowi duże wyzwanie dla drogowców.

Trwa rozbudowa drogi ekspresowej S19, która łączy już m.in. Warszawę z Lublinem i od jakiegoś czasu prowadzi także w głąb Lubelszczyzny oraz Podkarpacia. Kolejny odcinek trasy, który ma przyspieszyć dojazd w Bieszczady, jest szczególnie ważny. W ciągu drogi zbudowana zostanie bowiem estakada ES-26, której wysokość przekroczy 80 m. Będzie to najwyższa tego typu konstrukcja w Polsce.

Rekordowo wysoka estakada będzie stanowiła element trasy S19 między Babicą a Jawornikiem. Co więcej, ukształtowanie terenu sprawia, że aż 30 proc. z 11,6-kilometrowego odcinka będą stanowiły tego typu konstrukcje. Ze względu na ukształtowanie terenu zaprojektowanie trasy nie należało do łatwych.

Droga będzie przechodzić bowiem przez pagórkowaty obszar pełen jarów, wzniesień i długich dolin, który terenowo nie odbiega od Bieszczad. Sama budowa również będzie sporym wyzwaniem. Prawdopodobnie konieczne będzie wykonanie pali o średnicy 1,5 m i długości 42 m. Ponadto do zbudowania obiektu wykorzystanych zostanie ponad 80 tys. m3 mieszanek betonowych różnych klas oraz 16 tys. ton stali.

Estakada ES-26 usytuowana będzie między miejscowościami Żarnowa i Godowa. Konstrukcja z ośmioma przęsłami będzie miała długość niespełna 1,1 km i szerokość 29 m. Poza ES-26, na wspomnianym odcinku powstanie jeszcze siedem estakad, pięć wiaduktów, cztery przejścia dla zwierząt, Miejsce Obsługi Podróżnych oraz węzeł Żarnowa-Strzyżów w okolicy tej drugiej miejscowości.

Projekt ma zostać zrealizowany w 26 miesięcy (nie wliczając w to okresów zimowych), co oznacza, że kierowcy najwcześniej pojadą nowym odcinkiem we wrześniu 2026 r. Koszt inwestycji wynosi ponad 1,25 mld zł.

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (10)