TECHNOBEST 2009 - kto wygrał?

FPT, czyli Fiat Powertrain Technologies zwyciężyło w TECHNOBEST 2009 i otrzymało nagrodę za technologię Multiair. Co to takiego?

20092009
Michal Grygier

FPT, czyli Fiat Powertrain Technologies zwyciężyło w TECHNOBEST 2009 i otrzymało nagrodę za technologię Multiair. Co to takiego?

Wyróżnienie to zostało przyznane przez niezależne, międzynarodowe jury AUTOBEST, w którego skład weszło 15 wyspecjalizowanych dziennikarzy reprezentujących państwa, które łącznie zamieszkuje około 300 milionów ludzi: Bułgaria, Cypr, Chorwacja, Czechy, Grecja, Węgry, Macedonia, Polska, Rumunia, Rosja, Serbia, Słowacja, Turcja i Ukraina.

W uzasadnieniu werdyktu jury Autobest przyznało Grupie Fiat zademonstrowanie, że koncepcja „downsizing" i jej zastosowanie w silniku stanowi wiedzę technologiczną o nieograniczonym potencjale.

Obraz

Multiair jest innowacyjną technologią elektronicznego sterowania przepływem powietrza i spalaniem, co gwarantuje bezpośrednie i dynamiczne zarządzanie - cylinder po cylindrze i suw po suwie. Dzięki bezpośredniej kontroli przepływu powietrza przez zawory ssące silnika bez użycia przepustnicy, technologia Multiair redukuje zużycie paliwa; ponadto dzięki kontroli spalania zmniejsza się również emisja zanieczyszczeń. I tak emisja CO2 spada o 10%, o 10% zwiększa się natomiast moc, a moment obrotowy aż o 15%.

Multiair jest technologią wszechstronną, łatwą do wdrożenia we wszystkich silnikach benzynowych, z możliwością rozszerzenie jej zastosowania również w silnikach typu diesel. Pierwszym silnikiem FPT z systemem Multiair jest benzynowy T-Jet 1.4 litra, początkowo stosowany w modelach Alfa Romeo MiTo i Fiat Punto Evo.

Utworzone w 2000 roku AUTOBEST jest uznawane w sektorze motoryzacyjnym za drugie, co do znaczenia, europejskie jury z branży samochodowej i to zarówno przez przedsiębiorstwa, jak i przez klientów.

Wyróżnienie „TECHNOBEST 2009" zostanie wręczone przez podczas ceremonii przewidzianej w styczniu 2010.

FIAT POWERTRAIN TECHNOLOGIES

Fiat Powertrain Technologies jest wyspecjalizowaną spółką Grupy Fiat zajmującą się badaniami, rozwojem, produkcją i sprzedażą silników oraz części samochodowych, przemysłowych, okrętowych, kolejowych i generatorów.

Z roczną produkcją wynoszącą około 2,9 miliona silników i 2,4 miliona przekładni i mostów napędowych, z 20 000 pracownikami, z 17 zakładami i 12 ośrodkami badawczo-rozwojowymi w 10 krajach, FPT jest jedną z najważniejszych na świecie spółek produkujących zespoły napędowe.

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
"Proszę otworzyć bagażnik". Czy policjant może sprawdzić auto?
"Proszę otworzyć bagażnik". Czy policjant może sprawdzić auto?
Zmiany w obowiązkowych światłach do jazdy. Znamy datę
Zmiany w obowiązkowych światłach do jazdy. Znamy datę
Nadchodzi koniec "ekranozy" w nowych autach. Wiemy, od kiedy
Nadchodzi koniec "ekranozy" w nowych autach. Wiemy, od kiedy
"Wilczych oczu" jest na drogach coraz więcej. To proste i tanie rozwiązanie
"Wilczych oczu" jest na drogach coraz więcej. To proste i tanie rozwiązanie
W Zakopanym za parkowanie zapłacisz w weekend. No i te pomarańczowe koperty!
W Zakopanym za parkowanie zapłacisz w weekend. No i te pomarańczowe koperty!
Śmierć małego miasta przez powietrze. Wiadomo, jak przyczyniają się do tego auta
Śmierć małego miasta przez powietrze. Wiadomo, jak przyczyniają się do tego auta
Tak sprzedają się chińskie auta w Polsce. Jedna marka wyraźnie na czele
Tak sprzedają się chińskie auta w Polsce. Jedna marka wyraźnie na czele
Kanclerz Niemiec apeluje do UE. Chodzi o zakaz sprzedaży aut spalinowych po 2035 roku
Kanclerz Niemiec apeluje do UE. Chodzi o zakaz sprzedaży aut spalinowych po 2035 roku
Renault wyprzedaje prototypy i koncepty. To niezła gratka dla kolekcjonerów
Renault wyprzedaje prototypy i koncepty. To niezła gratka dla kolekcjonerów
Verstappen wygrywa w Katarze i podtrzymuje swoją szansę na tytuł
Verstappen wygrywa w Katarze i podtrzymuje swoją szansę na tytuł
Polonez ze znikomym przebiegiem na sprzedaż. Cena? Lepiej usiądź
Polonez ze znikomym przebiegiem na sprzedaż. Cena? Lepiej usiądź
Niemcy nie rezygnują z dużych diesli. Uwielbiany silnik wraca do oferty
Niemcy nie rezygnują z dużych diesli. Uwielbiany silnik wraca do oferty
ZANIM WYJDZIESZ... NIE PRZEGAP TEGO, CO CZYTAJĄ INNI! 👇