Tanie SUV‑y i crossovery w Polsce - ile naprawdę kosztują?
Producenci z ekranów telewizorów, billboardów i tabelek porównawczych krzyczą do nas cenami podstawowymi. O ile wygląd auta może przyciągnąć wzrok potencjalnego klienta do reklamy, tak do salonów zaciągnie go dopiero dobra cena. Ile naprawdę trzeba zapłacić za pozornie tanie SUV-y i crossovery w Polsce?
17.08.2016 | aktual.: 20.10.2022 20:30
Ile naprawdę kosztują tanie SUV-y i crossovery w Polsce - wstęp
Podobnie jak w publikowanym niedawno zestawieniu, bazującym wyłącznie na cenach podstawowych, na wstępie nakreślimy sobie definicję aut, które braliśmy pod uwagę w tym zestawieniu. Trudno jednoznacznie określić te pojazdy - jeszcze chyba nikt nie zrobił tego idealnie. Dlatego założenia, które przyjmiemy, nie powinny być traktowane jako encyklopedyczne i jednoznacznie definiujące ten dość elastyczny segment.
Za SUV-a lub crossovera uznajemy auto, które od początku projektowane było jako pojazd o charakterze chociaż lekko terenowym. Nie zaliczamy więc do stawki samochodów, które terenowe stały się na skutek dodania do zwykłego pojazdu pakietu uterenawiającego.
Tym razem podnosimy poprzeczkę, wprowadzając dodatkowe kryterium. Z listy odrzucamy auta, których nie da się wyposażyć w napęd na cztery koła, nawet w topowej wersji. Tym sposobem na liście znalazły się pojazdy, które faktycznie mogą dać sobie radę w lekkim terenie. Wypadła z kolei np. Kia Soul.
Auta, które tu zostały zgromadzone, uszeregowane są ze względu na cenę podstawową, ale ten ranking ma formę jedynie porządkową. Dopiero wychodząc od wersji bazowych dojdziemy do tego, ile faktycznie kosztuje samochód, na który może zdecydować się klient.
Przyjęliśmy kilka opcji wyposażenia, które może chcieć mieć na pokładzie klient, który faktycznie decyduje się na samochód. Nie są to wielkie wymagania, mając na uwadze kwoty, które średnio dopłaca przeciętny Kowalski do swojego samochodu w salonie. Za wyposażenie, które chcielibyśmy mieć na pokładzie SUV-a lub crossovera, uznaliśmy: klimatyzację, elektrycznie sterowane szyby przednie i tylne, lusterka sterowane elektrycznie, radio, łączność Bluetooth, sterowanie radiem z kierownicy oraz czujniki parkowania - przynajmniej z tyłu.
Dlaczego akurat te dodatki? Ponieważ stanowią one minimum komfortu, którego może oczekiwać nabywca nowego samochodu tej klasy. Jeśli ktoś szuka oszczędności, raczej nie będzie szukał SUV-a ani crossovera. Zatem Bluetooth, sterowanie radiem z kierownicy czy czujniki parkowania nie są tu wcale fanaberią.
Ulgowo możemy potraktować producenta, który w swoim cenniku nie ma jednej z wybranych przez nas opcji na poziomie podstawowym. Jeśli braków jest więcej - nie sumujemy cen i wchodzimy na wyższy poziom wyposażenia. Przy przeglądzie cen nie uwzględniamy promocji i rabatów (związanych np. ze szczególnymi rodzajami finansowania).
Zatem - lupa w rękę, zaglądamy do cenników!
10. Škoda Yeti
Cena podstawowa: 72 180 zł
Silnik wersji podstawowej: 1.2 TSI – 110 KM
Klimatyzacja: standard
Elektrycznie sterowane szyby przednie i tylne: 800 zł (przednie w standardzie)
Lusterka sterowane elektrycznie: standard
Radio: standard
Bluetooth: niedostępne w wersji podstawowej (od 2. poziomu – z dopłatą do rozbudowanego radia 1100 zł)
Sterowanie radiem z kierownicy: 2000 zł (wielofunkcyjna kierownica skórzana)
Czujniki parkowania z tyłu: 1400 zł
Suma: 76 380 zł
Cena minimalna za wersję z napędem na 4 koła: 87 680 zł
Škoda Yeti to najdroższe auto z tego zestawienia. Mimo to za szereg dodatków trzeba dopłacić. Jak się przekonamy dalej, to i tak dobrze, że jest taka możliwość. Dzięki temu cena bazowa nie jest fikcją, kwotą, która istnieje tylko na papierze. Wersję bazową faktycznie można kupić, doposażając ją w kilka dodatków, by spełniła kryterium minimum.
9. Opel Mokka
Cena podstawowa: 70 450 zł
Silnik wersji podstawowej: 1.6 Ecotec – 115 KM
Klimatyzacja: standard
Elektrycznie sterowane szyby przednie i tylne: niedostępne w wersji podstawowej (przednie w standardzie, tylne od 2. poziomu)
Lusterka sterowane elektrycznie: standard
Radio: standard
Bluetooth: niedostępne w wersji podstawowej (od 2. poziomu)
Sterowanie radiem z kierownicy: standard
Czujniki parkowania z tyłu: niedostępne w wersji podstawowej (od 2. poziomu w ramach Pakietu Elektrycznego 1800 zł)
Suma: brak – za duża liczba niedostępnych opcji
Cena minimalna za wersję z napędem na 4 koła: 86 750 zł
Opel Mokka jest niewiele tańszy od Škody Yeti, ale ma kilka braków w wersji podstawowej. By dostać wszystko, czego chcemy, musimy wejść na poziom 2., nazwany przez Opla Enjoy. Jego ceny zaczynają się od 73 200 zł, do których musimy doliczyć 1800 zł za Pakiet Elektryczny. Suma wynosi okrągłe 75 000 zł. To z kolei mniej niż za doposażone Yeti.
8. Jeep Renegade
Cena podstawowa: 69 900 zł
Silnik wersji podstawowej: 1.6 E-TorQ – 110 KM
Klimatyzacja: standard
Elektrycznie sterowane szyby przednie i tylne: standard
Lusterka sterowane elektrycznie: standard
Radio: standard
Bluetooth: standard
Sterowanie radiem z kierownicy: standard
Czujniki parkowania z tyłu: niedostępne w wersji podstawowej (od 2. poziomu)
Suma: 69 900 zł
Cena minimalna za wersję z napędem na 4 koła: 99 600 zł
Jeep Renegade bardzo dobrze spisał się w naszym teście - okazał się niezłą jak na crossovera terenówką. Dobrze, a nawet znakomicie na tle konkurentów wypada cennikowo. Większość dodatków, które wybraliśmy, ma on już w standardzie. Oznacza to, że bazowa cena 69 900 zł to dokładnie taka kwota, jaką otrzymamy na koniec w sumie. W bazowej wersji nie można dostać jedynie czujników parkowania, ale, zgodnie z regułą przyjętą na wstępie, przy tylko jednym braku stosujemy taryfę ulgową.
Zatem, Jeep - dobra robota. Cena bazowa to rzeczywista podstawa, z którą klient może rozstać się w salonie, wymieniając ją na przyzwoicie wyposażonego Renegade'a.
7. Mazda CX-3
Cena podstawowa: 68 400 zł
Silnik wersji podstawowej: 2.0 Sky-G – 120 KM
Klimatyzacja: standard
Elektrycznie sterowane szyby przednie i tylne: standard
Lusterka sterowane elektrycznie: standard
Radio: standard
Bluetooth: niedostępne w wersji podstawowej (od 2. poziomu)
Sterowanie radiem z kierownicy: standard
Czujniki parkowania z tyłu: niedostępne w wersji podstawowej (od 3. poziomu)
Suma: brak – za duża liczba niedostępnych opcji
Cena minimalna za wersję z napędem na 4 koła: 84 900 zł
Mazda CX-3 niestety wymaga wejścia na wyższy poziom, by spełnić nasze zachcianki. Japoński crossover w wersji SkyMotion startuje od 75 400 zł. By mieć na pokładzie czujniki parkowania, musimy sięgnąć jeszcze wyżej - do SkyEnergy, wersji, która zaczyna się od 78 900 zł.
6. Suzuki Jimny
Cena podstawowa: 64 900 zł
Silnik wersji podstawowej: 1.3 VVT – 85 KM
Klimatyzacja: standard
Elektrycznie sterowane szyby przednie i tylne: standard (brak otwieranych szyb tylnych)
Lusterka sterowane elektrycznie: standard
Radio: 690,60 zł
Bluetooth: 149 zł (zewnętrzny zestaw głośnomówiący)
Sterowanie radiem z kierownicy: niedostępne
Czujniki parkowania z tyłu: 1019,19 zł
Suma: 66 609,79
Cena minimalna za wersję z napędem na 4 koła: 64 900 zł
Suzuki Jimny to wyjątkowe auto w tym zestawieniu. Jest jedynym wozem, który w standardzie ma napęd na cztery koła. Ma także 3-drzwiowe, mniej komfortowe od konkurentów nadwozie. Jimny ma również nieźle ułożony cennik, który częściowo składa się z dodatkowych akcesoriów zewnętrznych producentów. To nietypowe rozwiązanie, ale jak widać - sprawdzające się. Dzięki temu już za 66 609,79 zł dostaniemy auto, które spełnia nasze wszystkie zachcianki, poza sterowaniem radiem z kierownicy. Tej opcji w Jimny nie ma w ogóle. Ma za to doskonałe właściwości terenowe.
5. Suzuki Vitara
Cena podstawowa: 61 900 zł
Silnik wersji podstawowej: 1.6 VVT – 120 KM
Klimatyzacja: standard
Elektrycznie sterowane szyby przednie i tylne: niedostępne w wersji podstawowej (tylko przednie w standardzie, tylne od 2. poziomu)
Lusterka sterowane elektrycznie: standard
Radio: standard
Bluetooth: standard
Sterowanie radiem z kierownicy: standard
Czujniki parkowania z tyłu: 844,71 zł
Suma: 62 744,71 zł
Cena minimalna za wersję z napędem na 4 koła: 69 900 zł
Kolejną niezłą propozycją od Suzuki jest Vitara. Lwia część dodatków oferowana jest w standardzie. Dopłacimy tylko za czujniki parkowania z tyłu. Niedostępne jest elektryczne sterowanie tylnymi szybami - możemy je mieć dopiero od 2. poziomu wyposażenia.
Vitara z niemal pełnym zestawem obowiązkowym kosztuje 62 744,71 zł. Propozycja Suzuki jest też jedną z najtańszych w tym zestawieniu, w kategorii napędów na cztery koła. Japoński producent ma 2 z 3 pojazdów na tej liście, które nie wymagają przekroczenia granicy 70 tys. zł, by dostać AWD.
4. SsangYong Tivoli
Cena podstawowa: 56 900 zł
Silnik wersji podstawowej: benzynowy 1.6 – 128 KM
Klimatyzacja: niedostępne w wersji podstawowej (od 2. poziomu)
Elektrycznie sterowane szyby przednie i tylne: standard
Lusterka sterowane elektrycznie: standard
Radio: 3499 zł (stacja multimedialna Kendwood, zawiera Bluetooth)
Bluetooth: w cenie radia
Sterowanie radiem z kierownicy: niedostępne w wersji podstawowej (od 2. poziomu)
Czujniki parkowania z tyłu: niedostępne (oferowana kamera cofania, czujników brak w cenniku)
Suma: brak – za duża liczba niedostępnych opcji
Cena minimalna za wersję z napędem na 4 koła: 84 800 zł
SsangYong wymaga wejścia na drugi poziom wyposażenia, by dostać wszystko, czego chcemy. Tivoli w wersji Crystal kosztuje 58 400 zł. Co ciekawe, w podstawowej Crystal Base oferowana jest stacja multimedialna Kenwood, która jest prawdziwym kombajnem z dotykowym ekranem. Jej cena to 3499 zł. Zgodnie z konfiguratorem SsangYonga można więc mieć auto bez klimatyzacji, ale z wielkim wyświetlaczem obsługującym multimedia.
3. Nissan Juke
Cena podstawowa: 55 900 zł
Silnik wersji podstawowej: benzynowy 1.6 – 94 KM
Klimatyzacja: niedostępne w wersji podstawowej (od 2. poziomu)
Elektrycznie sterowane szyby przednie i tylne: standard
Lusterka sterowane elektrycznie: standard
Radio: standard
Bluetooth: niedostępne w wersji podstawowej (od 3. poziomu)
Sterowanie radiem z kierownicy: niedostępne w wersji podstawowej (od 3. poziomu)
Czujniki parkowania z tyłu: niedostępne (oferowana kamera cofania, czujników brak w cenniku)
Suma: brak – za duża liczba niedostępnych opcji
Cena minimalna za wersję z napędem na 4 koła: 95 100 zł
Nissan w przypadku Juke'a, podobnie jak SsangYong przy Tivoli, zrezygnował w ogóle z czujników parkowania. Zamiast nich, na pokładzie auta możemy mieć kamerę cofania. Lista wyposażenia, którą narzuciliśmy będzie kompletna dopiero, gdy wejdziemy na 3. poziom wyposażenia. To oznacza, że w salonie Nissana będziemy musieli zostawić minimum 66 300 zł.
Co ciekawe, Juke jest w tym zestawieniu samochodem o największej różnicy między ceną podstawową a wersją z napędem na cztery koła. Za Juke'a z 4WD trzeba zapłacić 95 100 zł.
2. Fiat 500X
Cena podstawowa: 55 900 zł
Silnik wersji podstawowej: 1.6 E-Torq – 110 KM
Klimatyzacja: niedostępne w wersji podstawowej (od 2. poziomu)
Elektrycznie sterowane szyby przednie i tylne: standard
Lusterka sterowane elektrycznie: standard
Radio: niedostępne w wersji podstawowej (od 3. poziomu)
Bluetooth: niedostępne w wersji podstawowej (od 3. poziomu)
Sterowanie radiem z kierownicy: niedostępne w wersji podstawowej (od 3. poziomu)
Czujniki parkowania z tyłu: niedostępne w wersji podstawowej (od 3. poziomu)
Suma: brak – za duża liczba niedostępnych opcji
Cena minimalna za wersję z napędem na 4 koła: 88 500 zł
Fiat 500X ma bardzo niską cenę bazową, ale niestety większość opcji wymaga wejścia na wyższe poziomy wyposażenia. Aż 4 dodatki z naszej listy dostępne są dopiero od 3. poziomu, nazwanego przez Fiata Pop Star. Cennik 500X z takim wyposażeniem, nie biorąc pod uwagę promocji, otwiera kwota 65 500 zł.
1. Dacia Duster
Cena podstawowa: 39 900 zł
Silnik wersji podstawowej: 1.6 SCe – 115 KM
Klimatyzacja: niedostępne w wersji podstawowej (od 2. poziomu za dopłatą 2000 zł)
Elektrycznie sterowane szyby przednie i tylne: niedostępne w wersji podstawowej (od 3. poziomu – tylne za dopłatą 310 zł)
Lusterka sterowane elektrycznie: niedostępne w wersji podstawowej (od 3. poziomu)
Radio: niedostępne w wersji podstawowej (od 2. poziomu)
Bluetooth: niedostępne w wersji podstawowej (od 2. poziomu)
Sterowanie radiem z kierownicy: (od 2. poziomu)
Czujniki parkowania z tyłu: (od 3. poziomu, w ramach pakietu Easy za 1100 zł)
Suma: brak – za duża liczba niedostępnych opcji
Cena minimalna za wersję z napędem na 4 koła: 53 500 zł
Lekka terenówka Dacii jest najtańszym samochodem w tym zestawieniu, jeśli spojrzeć na cenę bazową. Właściwie patrząc na tę kwotę, jest to jedno z najtańszych aut na rynku generalnie. Sporej liczby dodatków jednak brakuje, by móc mówić o w miarę kompletnie wyposażonym aucie. Nasze zachcianki spełnimy dopiero na trzecim poziomie, nazwanym przez Dacię Laureate. Nie zmieni to faktu, że Duster wciąż będzie bardzo przystępny cenowo, bowiem podstawowy, 115-konny silnik w tej wersji dostaniemy już za 50 600 zł.
Do powyższej kwoty trzeba doliczyć jeszcze 1100 zł za pakiet Easy, z którym dostaniemy czujniki parkowania. To da sumę 51 700 zł. Dacia zatem nawet dobrze wyposażona broni się na pozycji lidera cenowego. Duster jest też numerem jeden w kwestii wersji z napędem na cztery koła. To auto z AWD startuje od 53 500 zł.