Mazda CX‑3 2,0 150 KM AT SkyPassion - test, opinia, spalanie cena
Mazda stworzyła jednego z najładniejszych crossoverów w swojej klasie. Czy ten zgrabny samochód gwarantuje tak dużo, jak obiecuje swoim wyglądem?
28.01.2016 | aktual.: 28.03.2023 16:36
Mazda CX-3 2,0 150 KM AT SkyPassion - test, opinia
Język stylistyczny KODO, którym Mazda posługuje się przy tworzeniu swoich najnowszych modeli, to jedno z najbardziej udanych dokonań w kategorii designu w motoryzacji w ostatnich latach. Japońska marka nie tylko ujednoliciła wygląd produkowanych przez siebie samochodów tak, by łatwo było rozpoznać ich przynależność do jednej marki, ale uniknęła przy tym nudy. Kształty nowych Mazd są absolutnie rewelacyjne. Japoński koncern nie boi się obszernych, wyraźnych przetłoczeń i długich, płynnych linii przeplatających się z ostrymi formami. Nadwozia wszystkich maszyn Mazdy są muskularne i dynamiczne, ale charakteryzują się jednocześnie lekkością. To fenomenalne połączenie, nad którym można rozpływać się bez końca. To, co sprawia, że KODO zasługuje na pochwałę, to także fakt, że nie jest to stylistyka wprowadzona przez producenta luksusowych samochodów, kosztujących setki tysięcy złotych, ale przez firmę, produkującą auta dostępne dla mas.
CX-3 to jedna z najnowszych odsłon stylistycznego kunsztu Mazdy. Pod względem wyglądu nie ma tu absolutnie niczego, do czego można by się przyczepić. Ten crossover wygląda świetnie z każdej strony. Przednie reflektory nadają mu nieco zadziornego charakteru, a przetłoczenia zgrabnie opływające całą karoserię sprawiają, że CX-3 prezentuje się elegancko, szczególnie w soczyście czerwonym lakierze Soul Red.
Styliści nie spoczęli na laurach po zaprojektowaniu świetnego nadwozia. Wiele wysiłku włożyli także w wygląd wnętrza. To, które widzicie na zdjęciach zostało dodatkowo ozdobione pakietem OFF White za 1900 zł. To dzięki niemu kabinę kryje biała skóra z czerwonymi akcentami. Nawet bez niego kształty CX-3 w środku byłyby bardzo ładne. Deska rozdzielcza jest niezwykle zgrabna i oryginalna, a jednocześnie charakterystyczna dla tej marki. To w połączeniu ze wspomnianym pakietem tworzy wnętrze godne segmentu premium.
Na pochwałę zasługuje też świetna ergonomia. Zarówno obsługa podstawowych funkcji, w tym komputera pokładowego i klimatyzacji oraz zaawansowanego systemu informacyjno-multimedialnego, jest bardzo intuicyjna. Wystarczy kilkanaście minut, by przyzwyczaić się do wszystkiego, co serwuje nam tutaj Mazda. Dołóżmy do tego komfortową pozycję za kierownicą, wyświetlacz przezierny i łopatki do zmiany biegów i mamy wnętrze idealne z punktu widzenia kierowcy.
Jedyną poważną wadę kabiny Mazdy CX-3 dostrzegą pasażerowie tylnej kanapy. Podróż w tym miejscu pozostawia mieszane uczucia. Z jednej strony miejsca na nogi jest stosunkowo niewiele. Wysokie osoby będą mogły narzekać, jeśli przed nimi usiądzie ktoś o rozmiarach dalekich do filigranowych. Z drugiej strony kanapa crossovera Mazdy jest niezwykle wygodna dzięki miękkiemu siedzisku, od którego aż żal odrywać część ciała, w której plecy tracą swoją szlachetną nazwę.
Więcej przestrzeni mógłby oferować też bagażnik. W środku mieści się 350 l. Niewiele więcej, bo 377 l oferuje Renault Captur, ale już Honda HR-V bazująca na tej samej platformie co Jazz, dysponuje kufrem o pojemności 448 l. Przy okazji tej części CX-3 warto wspomnieć o opcjonalnej macie bagażnika za 255 zł, w którą wyposażony był egzemplarz testowy. To rozwiązanie proste, ale wysokiej klasy, które ułatwi utrzymanie przestrzeni bagażowej w czystości. Spotkałem się już z kilkoma tego typu rozwiązaniami w oryginalnych wykonaniach producentów danych pojazdów i Mazda dysponuje zdecydowanie najlepszą jakością tej gumowej wykładziny.
W egzemplarzu testowym pod maską pracował 2-litrowy motor benzynowy o mocy 150 KM. Był on sparowany z automatyczną skrzynią biegów, z której moment obrotowy trafiał na wszystkie cztery koła. To zestaw, który teoretycznie powinien być bardzo paliwożerny. Tymczasem jest dowodem na to, że Mazda postąpiła słusznie opierając się downsizingowi. Porównajmy 2.0 Sky-G z 1.4 TSI z Tiguana, którym jeździłem kilka miesięcy wcześniej. Mazda deklaruje, że jej 2-litrowy benzyniak zużyje w tej wersji 7,8 l/100 km w mieście i 5,5 l/100 km w trasie. W praktyce wolnossący Sky-G sparowany z automatem i napędem na cztery koła potrzebował w trybie miejskim, przy normalnej, umiarkowanie dynamicznej jeździe 8 l benzyny na 100 km, a poza miastem 5,4 l/100 km. Tymczasem 160-konne 1.4 turbo z Tiguana z ręczną przekładnią i napędem FWD katalogowo zużywa odpowiednio 8,5 i 5,7 l/100 km. W naszym teście potrzebował on 9 l/100 km w mieście i 7,4 l/100 km w trasie. To pokazuje jak dobrą robotę zrobiła Mazda idąc pod prąd. 2-litrowy motor Sky-G jest oszczędny i gdy tego potrzeba – również dynamiczny.
Jedyny problem z zestawem napędowym Mazdy tkwi w skrzyni. Ta przekładnia bardzo dobrze radzi sobie z komfortową, spokojną jazdą, co dobrze współgra z zawieszeniem o takim właśnie charakterze. Automat działa płynnie, nie szarpie, jego działanie jest przy spokojnej jeździe niezauważalne. Wszystko jest w porządku także przy dynamicznej jeździe. Biegi przeskakują sprawnie, a redukcje są wystarczająco szybkie. Problem pojawia się przy jeździe umiarkowanie dynamicznej, kiedy prawa noga ani nie wydaje zdecydowanych poleceń, ani nie jest utrzymywana w jednej, stabilnej pozycji. Małe niezdecydowanie kierowcy przekłada się na wyraźne przeciąganie biegów. Silnik dochodzi do wysokich obrotów, przez chwilę się na nich utrzymuje i dopiero po dłuższej chwili przechodzi na wyższe przełożenie.
Mazda CX-3 to uniwersalne auto, które nie tylko świetnie wygląda, ale także jest dobrze wykonane i dysponuje bardzo dobrą jednostką napędową. Japończycy odpowiednio skroili także cenę tego auta. Bazowa wersja startuje od 66 900 zł. W tej cenie dostajemy pełną elektrykę szyb, radio z wejściami AUX i USB, klimatyzację, sterowanie audio z kierownicy oraz 120-konny silnik 2.0 Sky-G z 6-biegową przekładnią ręczną. Jednocześnie możemy dopłacić sporą kwotę do bardzo bogatej konfiguracji, która uczyni CX-3 samochodem godnym wpisania do grupy aut klasy premium.
PLUSY:
Bardzo dobra ergonomia
Oszczędny silnik
Cicha praca jednostki napędowej
Dobra jakość wykonania
Bardzo wygodna kanapa
MINUSY:
Skrzynia biegów przeciąga przy średnio dynamicznej jeździe
Mało miejsca na nogi z tyłu
Stosunkowo nieduży bagażnik
Ogólna ocena samochodu:
[stars]8[/stars]
Mazda CX-3 2,0 150 KM AT SkyPassion - dane techniczne, spalanie cena
Testowany egzemplarz: | Mazda CX-3 2.0 150 KM AT SkyPassion | |
Silnik i napęd: | ||
Układ i doładowanie: | R4, wolnossący | |
Rodzaj paliwa: | Benzyna | |
Ustawienie: | Poprzecznie | |
Rozrząd: | DOHC 16V | |
Objętość skokowa: | 1998 cm3 | |
Moc maksymalna: | 150 KM przy 6000 obr./min. | |
Moment maksymalny: | 204 Nm przy 2800 obr./min. | |
Objętościowy wskaźnik mocy: | 75 KM/l | |
Skrzynia biegów: | Automatyczna, 6-stopniowa | |
Typ napędu: | Na wszystkie koła | |
Hamulce przednie: | Tarczowe, wentylowane | |
Hamulce tylne: | Tarczowe, wentylowane | |
Zawieszenie przednie: | Kolumna MacPhersona | |
Zawieszenie tylne: | Belka skrętna | |
Układ kierowniczy: | Zębatkowy, wspomagany | |
Średnica zawracania: | 11,4 m | |
Koła, ogumienie przednie: | 215/50 R18 | |
Koła, ogumienie tylne: | 215/50 R18 | |
Masy i wymiary: | ||
Typ nadwozia: | SUV | |
Liczba drzwi: | 5 | |
Masa własna: | 1256 kg | |
Długość: | 4275 mm | |
Szerokość: | 1765 / 2049 mm bez lusterek / z lusterkami | |
Wysokość: | 1535 mm | |
Rozstaw osi: | 2570 mm | |
Pojemność zbiornika paliwa: | 44 l | |
Pojemność bagażnika: | 350 / 1260 l | |
Specyfikacja użytkowa: | ||
Ładowność maksymalna: | 529 kg | |
Osiągi: | ||
Katalogowo: | Pomiar własny: | |
Przyspieszenie 0-100 km/h: | 9,6 s | |
Prędkość maksymalna: | 195 km/h | |
Zużycie paliwa (miasto): | 7,8 l/100 km | 8,0 l/100 km |
Zużycie paliwa (trasa): | 5,5 l/100 km | 5,4 l/100 km |
Zużycie paliwa (mieszane): | 6,3 l/100 km | |
Średnia emisja CO2: | 195 g/km | |
Test zderzeniowy Euro NCAP: | 4 gwiazdki | |
Cena: | ||
Testowany egzemplarz: | 111 400 zł | |
Model od: | 66 900 zł | |
Wersja silnikowa od: | 83 400 zł | |
Wyposażenie standardowe wersji testowej: | ||
Dodatki stylistyczne nadwozia: | Chromowane listwy ochronne drzwi, przyciemniane tylne szyby, kierunkowskazy wbudowane w lusterka boczne, spojler dachowy | |
Dodatki stylistyczne wnętrza: | Skórzana dźwignia hamulca ręcznego, skórzana gałka dźwigni zmiany biegów, skórzana kierownica | |
Koła i opony: | Zestaw naprawczy, felgi 18-calowe z oponami 215/50 R18 | |
Komfort: | Czujnik deszczu, czujnik zmierzchu, przednie reflektory diodowe, przednie światła przeciwmgielne diodowe, światła do jazdy dziennej diodowe, wyświetlacz przezierny, dwupoziomowa podłoga bagaznika, podgrzewnae fotele przednie, kamera cofania, łopatki zmiany biegów przy kierownicy, system dostępu bezkluczykowego, czujniki parkowania z tyłu, elektrycznie składane lusterka, klimatyzacja automatyczna, podgrzewane lusterka, tempomat z ogranicznikiem prędkości, zestaw Bluetooth ze sterowaniem przyciskami na kierownicy, centralny zamek, elektrycznie sterowane lusterka i szyby (boczne i tylne) | |
Bezpieczeństwo: | Kurtyny powietrzne dla obu rzędów siedzeń, poduszki powietrzne czołowe i boczne, mocowania ISOFIX x2, stabilizacja toru jazdy, kontrola trakcji, wspomaganie ruszania na wzniesieniu, światła przednie z funkcją Leaving/Coming Home, system wspomagający hamowanie, ostrzeganie przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu | |
Multimedia: | Radio cyfrowe DAB, radio AM/FM z RDS i odtwarzaczem MP3, gniazdo AUX, 2 porty USB, system multimedialny MZD Connect, odtwarzacz CD, dotykowy wyświetlacz 7-calowy | |
Mechanika: | System automatycznego wyłączania silnika w trakcie postoju (i-stop), automatyczna skrzynia biegów, napęd na cztery koła |
Wyposażenie opcjonalne wersji testowej: | ||
Dodatki stylistyczne nadwozia: | Lakier trójwarstwowy Soul Red (2600 zł) | |
Dodatki stylistyczne wnętrza: | Pakiet wnętrza OFF White (1900 zł), dywaniki welurowe Luxury (245 zł) | |
Koła i opony: | - | |
Komfort: | Gumowa mata ochronna bagażnika (255 zł) | |
Bezpieczeństwo: | Pakiet Safety: system automatycznego przełączenia świateł drogowych na mijania, system monitorowania martwego pola, system monitorowania ruchu poprzecznego przy cofaniu, system adaptacyjnego doświetlania zakrętów, inteligentne wspomaganie hamowania, elementy multimedialne, wyszczególnione w stosownej sekcji multimedia (4900 zł) | |
Multimedia: | W ramach pakietu Safety opisanego w kategorii bezpieczeństwo: przestrzenny system nagłośnieniowy Bose z 7 głośnikami i subwooferem, system nawigacji Mazda (2100 zł) | |
Mechanika: | - |