Najnowsza odsłona luksusowego sedana klasy premium marki Mercedes została pokazana na genewskim Motor Show w roku 2009. Od tego roku wersja W212 produkowana jest w niemieckim Stuttgarcie, Meksyku (Toluca), Egipcie (Miasto 6 Października), Malezji (Pekan), Indiach (Pune) i Chinach (Beijing). Samochód zastępuje model W211, odnosi sukcesy na rynku i przynosi marce duże zyski.
Z zewnątrz W212 nawiązuje do C-klasy W204 i S-klasy W221. Tylne nadkola kojarzą się z historycznym modelem „Ponton” z lat 50. Samochód ma agresywne linie i przetłoczenia w każdej wersji nadwozia, co nadaje mu dynamizm. Oferowany jest jako sedan, coupé, kabriolet i kombi. Jest nieznacznie większy od poprzednika i, niestety, także cięższy: waży minimum 1650 kg. Najdłuższe nadwozie ma 4905 mm w wersji kombi, a najkrótsze 4699 mm w odmianie coupé. Szerokość nie różni się znacząco w poszczególnych wersjach nadwoziowych i wynosi 1854 mm. Wysokość to 1471 mm. Długie podróże ułatwi bak o pojemności 80 l i ogromny bagażnik.
E-klasa jest bardzo bogato wyposażona już w standardzie. Klimatyzacja, pełna elektryka czy nawigacja satelitarna dzisiaj nikogo już nie dziwią, jednak pod względem użytych rozwiązań Mercedes wciąż jest w czołówce. Oferuje czujniki parkowania, reflektory biksenonowe czy najnowszą odsłonę sytemu Pre-Safe, który przygotowuje samochód i jego pasażerów, aby ochronić ich jak najlepiej podczas nieuniknionej kolizji (napina pasy bezpieczeństwa, domyka szyby, reguluje fotele, aby ich ustawienie było optymalne dla działania poduszek powietrznych, system hamulcowy jest w pełni gotowy).
Silniki, które można zamówić do tego auta, to diesle zaczynające się od pojemności 2,2 l i mocy 136 KM oraz 360 Nm. Najmocniejszy z nich (E350 CDI) osiąga 231 KM i 540 Nm. Najmniejszy diesel to bardzo oszczędny silnik. Jeśli jedzie się ekonomicznie, zadowoli się niewiele ponad 5 l oleju napędowego na 100 km. Jednostki benzynowe otwiera model E200 CGI generujący 184 KM i 270 Nm momentu obrotowego. Listę zamyka E500 z 5,5 l V8 pod maską o mocy 388 KM i 530 Nm momentu obrotowego. Skrzynie biegów są oferowane w trzech modelach: 5- i 7-przełożeniowe automaty i 6-biegowa manualna przekładnia. Za dopłatą można doposażyć samochód w napęd 4MATIC wprawiający w ruch wszystkie koła.
W roku 2009 na salonie samochodowym w Nowym Jorku zaprezentowano specjalną wersję sygnowaną logo nadwornego tunera Mercedesa. E63 AMG zasilany jest przez 6,2 l silnik V8 sprzęgnięty z najnowszą wersją półautomatycznej skrzyni biegów 7G-Tronic. Osiąga on parametry 518 KM i 630 Nm momentu obrotowego. Do 100 km/h przyśpiesza w 4,3 s. To ta sama jednostka, która gości w modelu SL63 AMG. Oczywiście do nadwozia dodano specjalne emblematy, ospoilerowanie czy nowe wzory aluminiowych felg. Można również dokupić pakiet AMG Performance Package, który obejmuje superlekkie 19-calowe felgi z oponami 255/35 R19 na przód i 285/30 R19 na tył, doskonalsze zawieszenie, blokowany mechanizm różnicowy czy trójstopniowe wspomaganie kierownicy.
W kolejnym roku Mercedes pokazał wersję zasilaną gazem ziemnym, oznaczoną E200 NGT. Jej silnik generował 163 KM i 240 Nm. Model ten został wyróżniony tytułem najbardziej ekonomicznej taksówki roku. Następny rok przyniósł prezentację wersji elektrycznej nazwanej Brabus High Performance 4WD Full Electric. Jest ona zasilana przez 4 silniki elektryczne o łącznej mocy 435 KM, a moment obrotowy wynoszący 3200 Nm (!) jest dostępny już od 0 obrotów na minutę. Auto rozpędza się do 100 km/h w 6,9 s.
Marka | Mercedes-Benz |
---|---|
Model | Mercedes-Benz E-Klasa |
Produkcja od | 2009 |
Produkcja do | 2013 |