Audi A6

Model
Audi A6 Zobacz 31 zdjęć

Audi A6 C5

Czy Audi A6 o logotypie C5 produkowane od roku 1997 było pierwszą generacją tego modelu? Wśród mniej wtajemniczonych osób zdania będą pewnie podzielone. Prawda jest taka, że A6 istniało już 3 lata wcześniej, jednak było to tak naprawdę zmodernizowane Audi 100 C4, które po liftingu zostało ochrzczone przez niemiecką firmę jako model A6.

Kolejna generacja nie miała już nic wspólnego z przestarzałą konstrukcyjnie setką. Samochód zbudowany został od podstaw. Nowoczesny, ponadczasowy design do dziś skutecznie maskuje wiek zadbanych egzemplarzy. Pojawiła się też zupełnie nowa oferta silnikowa. Auto emanuje elegancją i prestiżem. W latach produkcji odgrywało rolę limuzyny pokazującej status właściciela. Dziś, gdy jego cena jest bardziej przystępna, znakomicie sprawdza się jako samochód rodzinny, choć ze względu na wysokie koszty eksploatacji nie każda rodzina może sobie na niego pozwolić.

Modelem A6 Audi skutecznie konkuruje w klasie średniej wyższej z takimi producentami jak BMW czy Mercedes. Głównie tym markom firma z Ingolstadt chce odebrać klientów. Na tle Mercedesa klasy E czy serii 5 z rodziny BMW A6 kusi sporą ilością miejsca w środku i dostępnością napędu na cztery koła.

Wybierając silnik do Audi A6, potencjalny nabywca będzie miał dylemat. Oferowano przeróżne jednostki benzynowe i wysokoprężne, jedne bardziej, inne mniej udane. Silnik 1,8 napędzany benzyną, o mocy 125 KM nie przysparza zbyt wielu problemów, ale nie bardzo pasuje do ciężkiej limuzyny. Zdecydowanie lepiej sprawdzi się jego odmiana z turbosprężarką o mocy 150 lub 180 KM. Innym średnio polecanym silnikiem, który nie imponuje dynamiką, jest ten o pojemności 2,0 l i mocy 130 KM.

Dobrym rozwiązaniem jest jednostka 2,4 generująca moc 165 lub 170 KM, dobrze radząca sobie z masą pojazdu. Na rynku wtórnym nietrudno znaleźć ten silnik z instalacją LPG. Jeszcze mocniejsza jednostka benzynowa o pojemności 2,8 l rozwija moc 193 KM i jest dość popularna w tym modelu. Rzadziej spotyka się silnik 3,0 o mocy 220 KM. Ciekawą pozycją w gamie jest jednostka 2,7 Biturbo generująca aż 250 KM mocy i charakteryzująca się świetnymi osiągami. Duże silniki benzynowe dobrze sprawują się pod maską Audi A6, jednak trzeba się liczyć z tym, że mają spory apetyt na paliwo. Na domiar złego widlaste silniki charakteryzują się stosunkowo dużym zużyciem oleju silnikowego, warto więc często kontrolować jego poziom.

Jednostki TDI palą o wiele mniej, ale czy okażą się tańsze w eksploatacji? To zależy, o jakim silniku mowa. Prawidłowo serwisowane 1,9 TDI o mocy 110 KM odwdzięczy się niskim spalaniem i umiarkowaną awaryjnością, jednak nie zapewni zbyt wielu wrażeń z jazdy. Lepiej nabyć jego odpowiednik o tej samej pojemności, lecz z pompowtryskiwaczami, o mocy 130 KM. Do wad jednostek 1,9 TDI należy średnia trwałość turbosprężarki, elementów wtrysku i przepływomierzy.

Wśród diesli dostępny jest także 2,5 TDI o mocy 150 lub 180 KM. Wydaje się on dobrym rozwiązaniem. W obu wariantach mocy nienagannie sprawuje się w A6, ale jego awaryjność pozostawia wiele do życzenia. Często niedomaga pompa wtryskowa. Wiele problemów przysparza rozrząd. Wymiana jego elementów wymaga zdemontowania wielu części, więc operacja ta mocno nadwyręży portfel właściciela. Wysokoprężne silniki 2,5 TDI nie grzeszą solidnością, dlatego nie są polecane osobom z ograniczonym budżetem.

W sportowej wersji S6 montowano jednostkę V8 o pojemności 4,2 l i mocy 340 KM. W bardziej ekstremalnym RS6 był to ten sam silnik, ale podrasowany do 450 KM.

Jaki silnik wybrać? Trudno powiedzieć. Przy dużych przebiegach w przypadku diesla zaoszczędzimy na paliwie, ale te oszczędności zostawimy w warsztacie lub serwisie. Jeśli będziemy wyjeżdżać z garażu raz na jakiś czas, awaryjność jednostek TDI nie da nam się aż tak we znaki, jednocześnie nie odczujemy wtedy zbyt mocno największej zalety diesli, jaką jest niskie spalanie.

Optymalnymi wyborami wydają się: silnik 1,9 TDI o mocy 130 KM, który jest ekonomiczny i nie tak awaryjny jak większy diesel w gamie, oraz silniki benzynowe 1,8 turbo lub 2,4. Obydwa można z powodzeniem wyposażyć w instalację gazową.

Audi oferowało w zestawie skrzynię manualną, automatyczną Tiptronic oraz bardzo awaryjną bezstopniową Multitronic, która nie wytrzymuje wysokiego momentu obrotowego silników Diesla.

W konfiguracji z niektórymi jednostkami napędowymi samochód wyposażany był w napęd na cztery koła quattro, oparty na centralnym mechanizmie różnicowym typu Torsen. Jest to jeden z najlepszych stałych napędów na obie osie stosowanych w samochodach osobowych. Siła napędowa rozdzielana jest na wszystkie cztery koła podczas normalnej jazdy, a w razie potrzeby część momentu obrotowego przenoszona jest z kół o mniejszej przyczepności na te, które mają w danym momencie lepszą trakcją. Zaletą tego napędu jest wysoka trwałość, a wadami nieco mniejsza moc na kołach i większe zużycie paliwa.

Do bolączek Audi A6 drugiej generacji zaliczyć należy zawieszenie, a konkretnie przednie zawieszenie. Wielowahaczowa konstrukcja świetnie sprawdza się na równych drogach, jednak w polskich warunkach często zawodzi. Wymiana jej elementów nie jest tania, a i na samych częściach lepiej nie oszczędzać, ponieważ w przypadku zastosowania tanich zamienników awaria niedługo się powtórzy.

Auto występuje jako sedan oraz kombi. W ofercie była dostępna też wersja allroad z zawieszeniem o regulowanym prześwicie i silnikami 2,5 TDI (180 KM) lub benzynowymi 2,7 Biturbo (250 KM) oraz 4,2 (300 KM).

W 2001 roku A6 przeszło facelifting. Zmiany objęły zderzaki, reflektory, grill oraz detale w środku. Mimo wielu wad samochód odniósł duży sukces. Dzisiaj ceny modeli używanych nie są wysokie, jednak trzeba się liczyć z kosztami eksploatacji. W 2004 roku na rynek trafiła kolejna generacja modelu.

Audi A6 C6

W 2004 roku na rynku pojawiło się nowatorskie Audi A6 generacji C6, które było produkowane do roku 2011. Niemiecka firma postawiła na sport. Oczywiście A6 jest dostojną limuzyną emanującą elegancją i szykiem, jednak na tle konkurencji zdecydowanie wyróżnia się dynamiczną sylwetką i proporcjami nadwozia.

Auto jest dłuższe w stosunku do poprzednika - od zderzaka do zderzaka mierzy aż 4,92 m. Szerokość (1,86 m) również się zwiększyła, wysokość natomiast praktycznie pozostała bez zmian i wynosi 1,46 m. Dzięki temu A6 wygląda bardziej na auto o sportowych aspiracjach. Kształt dużego grilla, charakterystycznego dla Audi, jest kontynuacją przetłoczeń maski silnika. Robi to takie wrażenie, jakby maska otwierała się wraz z grillem.

W oczy rzucają się też mocno zaznaczone przetłoczenie tuż nad progiem i delikatna linia poprowadzona wzdłuż nadwozia nad klamkami. Te ciekawe zabiegi stylistyczne, dzięki którym samochód wydaje się optycznie niżej zawieszony z przodu, wieńczy tylna klapa wyprofilowana na krawędzi na kształt małego spoilera. Oprócz drapieżnego wyglądu ma to też praktyczne zastosowanie podczas dużych prędkości. Wrażenie dynamiki potęguje to, że rozstaw tylnych kół jest większy niż przednich (1612 mm – przód, 1618 mm – tył). W 2008 roku samochód przeszedł delikatny lifting.

We wnętrzu również wiele się zmieniło w porównaniu z poprzednią generacją. Przede wszystkim jest ono przestronniejsze w każdym wymiarze, głównie za sprawą większego rozstawu osi wynoszącego 2,84 m. Kokpit zaprojektowano z myślą o kierowcy, zgodnie z zasadami nowego trendu marki. Tablica rozdzielcza, szczególnie jej górna część, skierowana jest ku prowadzącemu auto. Na prawo od czytelnych wskaźników znajduje się ekran systemu MMI z panelem sterującym obok dźwigni zmiany biegów. System ten został użyty po raz pierwszy w A6 o logotypie C6. W tej generacji zastosowano też po raz pierwszy elektromechaniczny hamulec awaryjny. Brak dźwigni między fotelami dał większe pole do popisu przy projektowaniu wnętrza. Pojawiła się nowa kierownica, której środek jest w kształcie atrapy chłodnicy.

Audi wiele uwagi poświęciło bezpieczeństwu. Zastosowano dwustopniowe poduszki powietrzne działające z różną siłą w zależności od prędkości. Kabina została tak zaprojektowana, by siła zderzenia rozchodziła się we wszystkich kierunkach, nie narażając pasażerów. Pedały oraz kolumna kierownicy nie cofają się podczas zderzenia ku kierowcy. Ciekawym rozwiązaniem jest tak skonstruowany przód samochodu, że podczas kolizji czołowej przy niskiej prędkości (ok. 15 km/h) cała siła uderzenia przejmowana jest przez zderzak. Dzięki temu elementy usytuowane za nim, w tym również błotniki, pozostają całe. Pozwala to oszczędzić przy naprawie.

Silniki benzynowe oferowane do Audi A6 C6 to nowoczesne jednostki napędowe. Najmniejsza, turbodoładowana 2,0 TFSI rozwija moc 170 KM. Silnik V6 o pojemności 2,4 ma 177 KM. Większy, o pojemności 2,8 występuje w trzech wariantach mocy: 190, 210 i 220 KM. 3,0 TFSI generuje aż 290 KM, a wolnossący 3,2 FSI 255 KM. Jednostka 4,2 może mieć moc 335 lub 350 KM.

Turbodiesel 2,0 TDI występuje w trzech odmianach: 136, 140 i 170 KM. Silnik ten słynie z tego, że jest oszczędny. Zasięg Audi A6 z tym motorem wynosi ok. 1000 km. Jednostka napędowa 2,7 TDI ma 180 lub 190 KM. Największy w gamie 3,0 TDI generować może 225, 233 lub 240 KM. Zaletą tego silnika jest olbrzymi moment obrotowy (od 450 do 500 Nm) osiągany w szerokim zakresie obrotów.

Silniki montowane pod maską A6 są na ogół trwałe. W porównaniu z poprzednikiem gama jednostek prezentuje się o niebo lepiej. Uważać należy w szczególności na silniki 2,0 TDI z początku produkcji, który nie grzeszy niezawodnością.

Zawieszenie wielowahaczowe jest trwalsze niż w generacji C5. Samochód dobrze się prowadzi i jest przyzwoicie komfortowy, jednak układ jezdny zestrojono dość sztywno. Sztywne jest też nadwozie A6, co sprzyja jeździe po zakrętach.

Samochód występuje w dwóch wersjach nadwoziowych: sedan i kombi (Avant).

Trzecią generację A6 można też spotkać w odmianie allroad. W tym przypadku dostępne silniki to 3,0 (290 KM), 4,2 (350 KM), 2,7 TDI (190 KM) i 3,0 TDI (240 KM).

Sportowa wersja S6 wyposażona jest w silnik V10 5,2 FSI o mocy 435 KM. Jednostka generuje 540 Nm momentu obrotowego, który uzyskiwany jest w przedziale obrotów od 3000 do 4000. Ten potężny silnik przejęty został z Lamborghini Gallardo i odpowiednio dostosowany do limuzyny z Ingolstadt. Prędkość maksymalna S6 jest elektronicznie ograniczona do 250 km/h, a bez tej blokady auto potrafi rozwinąć prędkość ponad 300 km/h. Utwardzone zawieszenie zapewnia doskonałe prowadzenie przy zachowaniu komfortu jazdy na właściwym poziomie.

Pod maską mocniejszego RS6 montowano potężne jednostki V10 o pojemności 5,0 l i mocy 580 KM. Samochód został lepiej przystosowany do sportowej jazdy i jest oczywiście najdroższą odmianą Audi A6.

Audi A6 C7

Zaawansowane technologicznie Audi A6 czwartej generacji, o logotypie C7 wyruszyło na podbój rynku w 2011 roku. Samochód skazany jest na sukces. Kusi klientów wieloma nowinkami technicznymi i stylistyką, która z pewnością trafi w gusta zdecydowanej większości osób. Podobnie jak w przypadku poprzednika Audi stworzyło groźną konkurencję w segmencie E.

W przeciwieństwie do takich firm jak BMW czy Mercedes producent z Ingolstadt nie lubi szokować klientów i stawia na sprawdzony przepis. Ogólna koncepcja pozostała prawie niezmieniona, auto nadal ma uchodzić za ekskluzywną limuzynę o sportowym zacięciu. Pewne zabiegi stylistyczne spowodowały jednak, że nowe A6 wygląda zupełnie inaczej, przede wszystkim agresywniej.

Znacząco zmieniono przednie reflektory. Wykonane w technologii LED, z przezroczystymi kloszami, mają nieregularny kształt dający efekt groźnego spojrzenia. Atrapa chłodnicy nie ma już kształtu trapezu, tylko sześcioboku. Przetłoczenia na masce oraz wzdłuż nadwozia dodają mu dynamiki. Tylna klapa wyprofilowana na krawędzi w delikatną lotkę (efekt przejęty z poprzedniej generacji) podkreśla sportowy charakter samochodu. Całość robi wrażenie w połączeniu z aluminiowymi felgami, które opcjonalnie mogą mieć nawet 20 cali. Wiele komponentów nadwozia wykonano z aluminium (przednie błotniki, maska silnika, drzwi oraz tylna klapa). Dzięki temu A6 charakteryzuje się niewielką masą własną jak na auto tej klasy.

Dostępnych jest pięć silników: dwa benzynowe i trzy turbodiesle. Wolnossąca jednostka benzynowa V6 o pojemności 2,8 l rozwija moc 204 KM i moment obrotowy 280 Nm. Doładowany mechanicznie silnik 3,0 TFSI ma 300 KM i 440 Nm. Najmniejszy silnik wysokoprężny 2,0 TDI generuje 177 KM i 380 Nm momentu obrotowego. Jednostka 3,0 TDI występuje w dwóch wariantach mocy: 204 KM i 245 KM, które mają olbrzymi moment obrotowy, odpowiednio 400 i 500 Nm. Wszystkie silniki są ekonomiczniejsze niż w poprzedniej generacji, dotyczy to głównie jednostek TDI.

Oczywiście samochód może być wyposażony w napęd na cztery koła quattro. Oprócz manualnej skrzyni biegów dostępne są dwie skrzynie automatyczne: zoptymalizowany do dynamicznej jazdy 8-biegowy Tiptronic i dwusprzęgłowa skrzynia S-tronic.

Wraz z nowoczesnym układem napędowym Audi wyposaża model A6 w szereg zaawansowanych systemów i rozwiązań technicznych. Auto otrzymało nowe elektromechaniczne wspomaganie układu kierowniczego. W opcji dostępny jest system regulacji charakterystyki tego układu - Audi Drive Select. W wersjach z napędem na przednią oś system ESP ma funkcję elektronicznej blokady poprzecznej. Zawieszenie za dopłatą może mieć regulowaną siłę tłumienia. W reflektorach ksenonowych zastosowano system doświetlania zakrętów Adaptive light. Niestety, również jako opcja.

Wnętrze A6 jest przestronne, a kokpit wzorowany na modelu A8. Centralnie umieszczono wysuwany wyświetlacz. Samochód stał się bardzo multimedialny. Kierowca ma do dyspozycji połączenie z Internetem oraz usługi online.

Auto występuje w dwóch wersjach nadwoziowych: sedan i kombi. Ta druga tradycyjnie nosi nazwę Avant. A6 z tym nadwoziem ma bagażnik 565 l, który da się powiększyć do 1680 l, składając oparcia tylnego siedzenia. Auto opcjonalnie wyposażone jest w system automatycznego otwierania bagażnika po zarejestrowaniu ruchu poniżej linii tylnego zderzaka, zgodnego z ustalonym wzorcem.

Szybkie fakty
MarkaAudi
TypSamochód osobowy

Generacje Audi A6

Inne modele Audi

Audi A6: newsy, testy i recenzje

Audi RS6 Avant - wydech

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie