Toyota Land Cruiser Prado J90

Generacja
Toyota Land Cruiser Prado J90 Zobacz 10 zdjęć

W roku 1996 Toyota opracowała nową wersję modelu Prado (na niektórych rynkach zwaną Colorado lub Challenger). Prado, podobnie jak Bundera, były wersjami Land Cruisera, które zapewniały nieco większy komfort podróży za cenę gorszych własności terenowych. Model J90 zastąpił bezpośrednio J70, które było wytwarzane od lat 80. ubiegłego wieku. Zresztą J70 produkowane jest do dziś.

Nowy samochód otrzymał zupełnie nową ramę, do której przymocowano bardzo atrakcyjnie wyglądające nadwozie. Auto wyglądało na potężniejsze niż w rzeczywistości. Z przodu uwagę zwracały duże reflektory i kierunkowskazy nawiązujące do zmodernizowanych odmian modelu J70.

Land Cruiser Prado sprzedawany był w wersji krótkiej wyposażonej w troje drzwi i długiej z pięciorgiem drzwi. Niezależnie od tego samochód zawsze miał 5-miejscowe wnętrze. Kabina pasażerska, jak przystało na tak duży pojazd, była bardzo obszerna i nawet wysokie osoby nie miały problemu ze znalezieniem miejsca na nogi czy nad głowami.

Deska rozdzielcza wyglądała na nieco zbyt kanciastą, ale jednocześnie prezentowała się świeżo i nowocześnie. Wszystkie pokrętła i przyciski rozmieszczono tak, że kierowca bez trudu mógł je odnaleźć. Tworzywa użyte do obicia wnętrza były twarde, ale spasowano je dobrze. W bogatszych wersjach na siedzeniach znajdowała się skórzana tapicerka. Atutem odmiany pięciodrzwiowej był sporych rozmiarów bagażnik.

W Prado J90 przednia oś pochodziła z Toyoty 4Runner Surf. Była to oś z zawieszeniem niezależnym, na które składały się dwa wahacze trójkątne. Zamiast resorów piórowych zastosowano sprężyny śrubowe, co co prawda pogorszyło własności jezdne samochodu w trudnym terenie, ale poprawiło jego zachowanie na drogach utwardzonych.

System bezpieczeństwa w Prado nie był szczególnie rozbudowany. W późniejszych stosowano dwie czołowe poduszki powietrzne, zaś prawie od początku produkcji, bo od roku 1997, na większości rynków standardem stały się systemy ABS, ASR i ESP.

Do napędu Land Cruisera Toyota przeznaczyła pięć różnych jednostek napędowych: dwie benzynowe i trzy wysokoprężne, przy czym jeden z tych trzech nie miała doładowania.

To właśnie 4-cylindrowy, 3-litrowy diesel był najsłabszym źródłem napędu terenowego samochodu, bo rozwijał moc 94 KM. Znacznie większy zapas mocy (130-140 KM) miała jednostka napędowa wzmocniona turbosprężarką. Ten sam 3-litrowy turbodiesel generował jeszcze więcej mocy w wersji układem rozrządu wyposażonym w dwa wałki (moc maksymalna sięgała 170 KM).

Wśród jednostek napędowych spalających benzynę mniejsza miała cztery cylindry ustawione w rzędzie i objętość skokową 2,7 l. Dzięki temu silnik rozwijał 150 KM mocy maksymalnej. Najwięcej koni mechanicznych, 185 KM, miał widlasty 6-cylindrowy motor o objętości 3,4 l.

Po sześciu latach od debiutu Toyota zdecydowała się zakończyć produkcję Land Cruisera Prado w Japonii, w Kolumbii auto wytwarzano do 2009 roku. Dwa lata wcześniej z rynku kolumbijskiego zniknęła odmiana 5-drzwiowa.

3.93
Ocena na postawie 44 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaToyota
ModelToyota Land Cruiser Prado
Produkcja od1996
Produkcja do2000

Wybrane wersje Toyota Land Cruiser Prado J90

Inne generacje Toyota Land Cruiser Prado

Inne modele Toyota

Toyota Land Cruiser Prado J90: newsy, testy i recenzje

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie