Toyota Land Cruiser J80

Generacja
Toyota Land Cruiser J80 Zobacz 13 zdjęć

W 1989 roku pokazano nowy model Land Cruisera o oznaczeniu wewnętrznym J80. Pięciodrzwiowe auto zastąpiło wysłużony model J60. Bliźniaczym pojazdem był Lexus LX 450. J80 produkowano tylko w Japonii (m.in. na rynki europejskie) i Wenezueli.

Nadwozie nowego samochodu prezentowało się znacznie nowocześniej niż w starszym wozie. W przeciwieństwie do poprzedników karoseria stała się bardziej obła. Stylistom udało się tak zaprojektować nadwozie, że odnosiło się wrażenie, że wóz był dużo potężniejszy. W przeciwieństwie do J70 nowy pojazd miał tylko jeden typ nadwozia – kombi. Nie było wersji z krótkim lub długim rozstawem osi.

Z technicznego punktu widzenia największą zmianą było zastosowanie nowo zaprojektowanej przedniej osi, którą zawieszono nie na resorach piórowych, ale na sprężynach śrubowych. Z tyłu także zastosowano sprężyny, ale oś pochodziła ze starego samochodu.
W Europie i w Ameryce Północnej wszystkie Land Cruisery miały stały napęd na obie osie, a na pozostałych rynkach klient miał wybór.

W 1990 roku paleta silników J80 obejmowała benzynowego 6-cylindrowca o objętości skokowej 4,0 l i mocy maksymalnej 155 KM, również 6-cylindrowego diesla o objętości skokowej 4,2 l i mocy 135 KM oraz jego turbodoładowaną wersję o mocy większej o 30 KM. W kolejnym roku na rynku australijskim pojawiła się odmiana jednostki benzynowej uzbrojona w elektronicznie sterowany wtrysk paliwa. Do wyboru były skrzynie manualne o pięciu biegach oraz 4-biegowe automaty.

Od 1992 roku w autach wyposażonych w ABS zastosowano sprzęgło lepkościowe kierujące do 30% momentu obrotowego na koła, które w danym momencie nie były w poślizgu. Pod koniec tego roku dodano większe i wydajniejsze hamulce.

Po trzech latach wytwarzania Toyota powiększyła paletę jednostek napędowych o znany z J70 benzynowy, 4,5-litrowy motor benzynowy o mocy aż 215 KM, a na początku 1994 roku wypuściła limitowaną do 500 sztuk wersję Blue Marlin, w której właśnie ten silnik był instalowany. W wyposażeniu znalazł się ABS, stopnie ułatwiające wsiadanie, 16-calowe koła, mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu, a nawet radio, które odtwarzało kasety i płyty CD.

W 1995 roku nastąpiła poważniejsza modernizacja auta. Toyota zaprojektowała nową deskę rozdzielczą, a w wyposażeniu seryjnym był ABS oraz poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera. Jeszcze w tym samym roku zakończono produkcję Land Cruisera J80 w Kraju Kwitnącej Wiśni i zastąpiono go modelem J100. Na innych rynkach auto było dostępne jeszcze przez dwa lata.

W latach 1996-1997 przebudowany i unowocześniony Land Cruiser J80 występował jako Lexus LX 450. Samochód miał 4,5-litrowy benzynowy silnik V8 o mocy 215 KM oraz blokady przednich i tylnych mechanizmów różnicowych.

Wyposażone luksusowo auto miało na pokładzie skórzaną tapicerkę, poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera, ABS, tempomat, elektrycznie sterowane szyby, a nawet zmieniarkę płyt kompaktowych.

Pod koniec sprzedaży w USA Toyota zaoferowała dwie wersje limitowane. Pierwsza z nich nazywała się Collector’s Edition, a sprzedana w niespełna 4500 sztuk nosiła nazwę 40th Anniversary Limited Edition.
W Wenezueli produkcja Toyoty Land Cruiser serii J80 trwała aż do roku 2007 (model rocznikowy 2008), mimo że na rynku były znacznie nowsze wersje.

4.22
Ocena na postawie 6 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaToyota
ModelToyota Land Cruiser
Produkcja od1989
Produkcja do1997

Wybrane wersje Toyota Land Cruiser J80

Inne generacje Toyota Land Cruiser

Inne modele Toyota

Toyota Land Cruiser J80: newsy, testy i recenzje

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie