W 1989 roku pokazano nowy model Land Cruisera o oznaczeniu wewnętrznym J80. Pięciodrzwiowe auto zastąpiło wysłużony model J60. Bliźniaczym pojazdem był Lexus LX 450. J80 produkowano tylko w Japonii (m.in. na rynki europejskie) i Wenezueli.
Nadwozie nowego samochodu prezentowało się znacznie nowocześniej niż w starszym wozie. W przeciwieństwie do poprzedników karoseria stała się bardziej obła. Stylistom udało się tak zaprojektować nadwozie, że odnosiło się wrażenie, że wóz był dużo potężniejszy. W przeciwieństwie do J70 nowy pojazd miał tylko jeden typ nadwozia – kombi. Nie było wersji z krótkim lub długim rozstawem osi.
Z technicznego punktu widzenia największą zmianą było zastosowanie nowo zaprojektowanej przedniej osi, którą zawieszono nie na resorach piórowych, ale na sprężynach śrubowych. Z tyłu także zastosowano sprężyny, ale oś pochodziła ze starego samochodu.
W Europie i w Ameryce Północnej wszystkie Land Cruisery miały stały napęd na obie osie, a na pozostałych rynkach klient miał wybór.
W 1990 roku paleta silników J80 obejmowała benzynowego 6-cylindrowca o objętości skokowej 4,0 l i mocy maksymalnej 155 KM, również 6-cylindrowego diesla o objętości skokowej 4,2 l i mocy 135 KM oraz jego turbodoładowaną wersję o mocy większej o 30 KM. W kolejnym roku na rynku australijskim pojawiła się odmiana jednostki benzynowej uzbrojona w elektronicznie sterowany wtrysk paliwa. Do wyboru były skrzynie manualne o pięciu biegach oraz 4-biegowe automaty.
Od 1992 roku w autach wyposażonych w ABS zastosowano sprzęgło lepkościowe kierujące do 30% momentu obrotowego na koła, które w danym momencie nie były w poślizgu. Pod koniec tego roku dodano większe i wydajniejsze hamulce.
Po trzech latach wytwarzania Toyota powiększyła paletę jednostek napędowych o znany z J70 benzynowy, 4,5-litrowy motor benzynowy o mocy aż 215 KM, a na początku 1994 roku wypuściła limitowaną do 500 sztuk wersję Blue Marlin, w której właśnie ten silnik był instalowany. W wyposażeniu znalazł się ABS, stopnie ułatwiające wsiadanie, 16-calowe koła, mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu, a nawet radio, które odtwarzało kasety i płyty CD.
W 1995 roku nastąpiła poważniejsza modernizacja auta. Toyota zaprojektowała nową deskę rozdzielczą, a w wyposażeniu seryjnym był ABS oraz poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera. Jeszcze w tym samym roku zakończono produkcję Land Cruisera J80 w Kraju Kwitnącej Wiśni i zastąpiono go modelem J100. Na innych rynkach auto było dostępne jeszcze przez dwa lata.
W latach 1996-1997 przebudowany i unowocześniony Land Cruiser J80 występował jako Lexus LX 450. Samochód miał 4,5-litrowy benzynowy silnik V8 o mocy 215 KM oraz blokady przednich i tylnych mechanizmów różnicowych.
Wyposażone luksusowo auto miało na pokładzie skórzaną tapicerkę, poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera, ABS, tempomat, elektrycznie sterowane szyby, a nawet zmieniarkę płyt kompaktowych.
Pod koniec sprzedaży w USA Toyota zaoferowała dwie wersje limitowane. Pierwsza z nich nazywała się Collector’s Edition, a sprzedana w niespełna 4500 sztuk nosiła nazwę 40th Anniversary Limited Edition.
W Wenezueli produkcja Toyoty Land Cruiser serii J80 trwała aż do roku 2007 (model rocznikowy 2008), mimo że na rynku były znacznie nowsze wersje.
Marka | Toyota |
---|---|
Model | Toyota Land Cruiser |
Produkcja od | 1989 |
Produkcja do | 1997 |