Toyota Avensis I T22

Generacja
Toyota Avensis I T22 Zobacz 6 zdjęć

Avensis to model samochodu klasy średniej produkowanego od 1998 roku przez japoński koncern samochodowy Toyota Motor Corporation. Od czasu rozpoczęcia produkcji Toyota pokazała trzy odsłony Avensisa. Samochód pierwszej generacji zastąpił Toyotę Carinę E.

Następcę Toyoty Cariny E – Avensisa – po raz pierwszy zaprezentowano w 1997 roku. W następnym roku samochód wszedł do produkcji w tej samej fabryce, w której wytwarzano wcześniej model Carina E w Burnaston w Derby w Wielkiej Brytanii. Równocześnie w tej wytwórni uruchomiono produkcję nowej generacji Toyoty Corolli.

Avensisa pierwszej generacji można było nabyć z trzema rodzajami nadwozia. Podstawowym był 4-drzwiowy sedan, ale obok niego dostępny był też 5-drzwiowy liftback oraz pojemne 5-drzwiowe kombi.

Nadwozia Avensisa, niezależnie od wersji, cechowały się spokojną, stonowaną linią. Nie brakowało też głosów, że nowy samochód japońskiego producenta nie wygląda zbyt nowocześnie, a o jakimkolwiek polocie w stylistyce karoserii nie mogło być mowy. Taki projekt miał też swoją dobrą stronę – auto wizualnie starzało się wolniej od modnie w tamtym czasie wyglądających modeli innych firm.

Warto tu wspomnieć, że Avensis kombi w Japonii oferowany był pod nazwą Caldina i tylko minimalnie odbiegał wyglądem od europejskiej odmiany. Jednak obecnie Caldina to zupełnie inny samochód, niemający nic wspólnego z Avensisem.

Jak w większości pojazdów Toyoty, tak i w przypadku Avensisa zadbano o zabezpieczenie antykorozyjne karoserii. Zdarzały się jednak egzemplarze, które zdecydowanie łatwiej od innych poddawały się rdzy. Ta atakowała najczęściej progi, tylne błotniki, dół drzwi i maskę silnika.

W liczącym nieco ponad 4,5 m długości nadwoziu było zaskakująco dużo miejsca wewnątrz. Kabina była bardzo obszerna i dobrze urządzona, choć trudno powiedzieć o niej, żeby była stylowa. Nie można było się za to przyczepić do rozmieszczenia przycisków i pokręteł na desce rozdzielczej.

Materiały użyte do wykonania deski rozdzielczej, boczków drzwi i foteli były dobrej jakości i nieźle je ze sobą spasowano, więc nawet po latach eksploatacji nic nie skrzypi w tym wozie. Duże siedzenia cechowały się sporą twardością, dzięki czemu nawet dłuższa podróż nie była uciążliwa dla kierowcy i pasażerów. Miejsca na nogi i nad głowami było pod dostatkiem zarówno z przodu, jak i z tyłu. Szerokie słupki nieco ograniczały kierowcy widoczność, szczególnie w tył.

Auto w najtańszych wersjach było wyposażone zazwyczaj w poduszkę powietrzną dla kierowcy i pasażera oraz system ABS. W opcji pozostawało jednak wiele innych elementów, takich jak: klimatyzacja, ESP, boczne poduszki powietrzne, elektrycznie sterowane szyby i lusterka, podgrzewane lusterka zewnętrzne czy radioodtwarzacz.

Toyota zadbała o bezpieczną konstrukcję swojego samochodu i Avensis w czołowym teście zderzeniowym przeprowadzonym przez EuroNCAP osiągnął dobry wynik czterech na pięć możliwych gwiazdek.

Początkowo pod maską instalowany był 1,6-litrowy silnik o mocy 101 KM lub 110 KM. Szybko dołączył do niego drugi motor benzynowy o objętości 1,8 l, który miał w zależności od wersji moc 110 KM lub 129 KM, oraz 2-litrowy turbodiesel o mocy 90 KM.

W 2000 roku przeprowadzono lifting modelu, zmieniając nieco nadwozie, wzbogacając wnętrze oraz ulepszając silniki. Jednostki benzynowe zyskały systemy zmiennych faz rozrządu, dzięki czemu ich moc znacznie wzrosła. Mniejszy silnik, teraz 1,8-litrowy, miał 130 KM mocy, a większy - 2-litrowiec - aż 150 KM. W miejsce starego diesla pojawiła się nowa jednostka wysokoprężna D4-D o objętości skokowej 2,0 l i mocy 110 KM.

W 2001 roku Toyota zaprezentowała Avensisa Verso, czyli 7-osobowego vana konstrukcyjnie opartego na modelu Avensis. W nim instalowano również wspomniany 2-litrowy motor dieslowski.

Jedną z największych wad Avensisa była skrzynia biegów, która pracowała opornie i nieprecyzyjnie. W modelach z jednostkami wysokoprężnymi, wyposażonych w dwumasowe koło zamachowe, dochodzi niekiedy do awarii tego ostatniego elementu.

Toyotę Avensis pierwszej generacji zastąpiło nowsze auto w 2003 roku.

4.32
Ocena na postawie 151 opinii Zobacz opinie
Oceń produkt Dodałeś już ocenę
Ogólne wrażenia:
Silnik:
Wnętrze:
Koszty użytkownia:

Szybkie fakty
MarkaToyota
ModelToyota Avensis
Produkcja od1997
Produkcja do2000

Inne generacje Toyota Avensis

Inne modele Toyota

Oceny użytkowników (112)

Przejdź do strony: 1 2 3 4 5 6

Toyota Avensis I T22: newsy, testy i recenzje

Żegnamy Toyotę Avensis. Ostatnie sztuki na sprzedaż

... Toyota Avensis zniknęła z oferty polskiego importera marki, a na stronie internetowej nie ma już cennika. Model trzeciej generacji zastąpi większa Toyota Camry. Ostatni Avensis był sprzedawany w Polsce od 2009 roku. Poznaj kilka ciekawych faktów ...

9 miesięcy temu

Jak przygotować się do zimy? Kilka prostych czynności już robi dużą różnicę

Toyota Supra AC Schnitzer. Japońsko-niemiecka mieszanka

... Nowa Toyota Supra trafiła w ręce specjalistów od tuningu. Nie byłoby w tym nic dziwnego, gdyby nie fakt, że nie jest to żadna z japońskich firm, lecz uznany niemiecki warsztat słynący z modyfikacji BMW. Mowa oczywiście o AC Schnitzer. ... Czy ...

tydzień temu

Oryginalna Toyota Supra MkIV na sprzedaż za astronomiczną kwotę

... Kult Toyoty Supry jest nie do podważenia – towarzyszyła motoryzacyjnym maniokom niemal wszędzie: od serii filmów „Szybcy i Wściekli”, przez różne wyścigowe gry wideo, aż po bezkresne pola tuningu ... Toyota Supra 4. generacji jest uwielbiana ...

2 tygodnie temu

Używana Toyota Avensis II [2003-2008] - poradnik kupującego

... Zdaniem niektórych użytkowników, ale też mechaników, Toyota Avensis drugiej generacji była najmniej udaną Toyotą nie tylko z tego okresu, ale także tej klasy. Od debiutu w 2003 roku zaczęto się bać ... Charakterystyka i budowa Kolejna Toyota, ...

10 miesięcy temu

Toyota Corolla 1.8 Hybrid LPG: już taniej nie pojedziesz

... Jeżeli szukasz naprawdę ekonomicznych rozwiązań i taniego w utrzymaniu samochodu, już dziś warto pomyśleć o hybrydzie. Jednak tej propozycji nic nie przebije – przejechanie 100 km hybrydową toyotą corollą kosztuje zaledwie 12-14 zł. ... pod ...

3 tygodnie temu

Toyota RAV4 Prime to hybryda plug-in o mocy aż 306 KM

... Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, Toyota nareszcie oficjalnie pochwaliła się modelem RAV4 w hybrydowej odmianie plug-in. Auto wyróżnia się nie tylko możliwością ładowania z gniazdka i podróżowania wyłącznie na prądzie. Prawdziwym ...

3 tygodnie temu

Wyścigowa Toyota GR Supra GT4 w sprzedaży od 2020 roku

... Toyota GAZOO Racing wprowadzi do sprzedaży specjalną wersję Supry przygotowaną z myślą o zespołach prywatnych w seriach wyścigowych. Poza mocniejszym silnikiem, innym wydechem oraz lepszym układem hamulcowym, auto dostało m.in. imponujący i ...

miesiąc temu

Sprzedaż samochodów w listopadzie 2019 r. Corolla nadal hitem

... Nowa Toyota Corolla kolejny miesiąc z rzędu jest najchętniej kupowanym nowym autem w Polsce. W ujęciu rocznym nadal prowadzi jednak Škoda Octavia, choć jej przewaga maleje z dnia na dzień. Czy Japończykom uda się wyprzedzić Czechów do końca ...

4 dni temu

Toyota Avensis NGTC | z rodziną na tor

... Toyota Avensis nie jest autem, które większość z nas widziałaby jako pojazd wyścigowy, jednak niebawem może się to zmienić. ... Toyota Avensis nie jest autem, które większość z nas widziałaby jako pojazd wyścigowy, jednak niebawem może się to ...

dawno temu

Toyota Avensis 2012 - pierwszy teaser

... Toyota zaprezentowała pierwsze zdjęcie odświeżonego Avensisa na rok 2012. ... Toyota zaprezentowała pierwsze zdjęcie odświeżonego Avensisa na rok 2012. Poprawiony Avensis ma wyglądać nieco bardziej elegancko - głównie za sprawą nowych zderzaków, ...

dawno temu

Nową Toyotę Avensis zobaczymy w Genewie

... Toyota szykuje premierę nowego Avensisa na salon samochodowy w Genewie. ... Toyota Avensis trzeciej generacji jest już na rynku od 7 lat. W tym czasie praktycznie wszyscy konkurenci w klasie średniej zaprezentowali nowe modele lub przynajmniej ...

dawno temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie