Co to jest moment obrotowy silnika?

Moment obrotowy to siła wytwarzana przez silnik mierzona na wale korbowym. Wartość ta pośrednio wpływa na dynamikę samochodu i bezpośrednio na możliwości transportowe.

Moment obrotowy (moment siły) jako wielkość fizyczna, to siła pomnożona przez długość ramienia w ruchu obrotowym. To dlatego, podstawową jednostką momentu obrotowego jest niutonometr [Nm] czyli 1 N x 1 m. Gdybyśmy przyjęli, że promień obrotu wału korbowego silnika wynosi jeden metr, to naciskający na wał korbowód z siłą jednego niutona wytwarza moment obrotowy o wartości 1 Nm. Prostym przykładem jest także dokręcanie śruby kluczem. Jeżeli długość klucza wynosi 1 m, to przyłożona do niego siła 1 N wytwarza moment obrotowy 1 Nm.

Wartość momentu obrotowego jest różna w funkcji obrotów. Przy najniższych prędkościach obrotowych moment jest niski. Wraz ze wzrostem obrotów narasta, by osiągnąć swoją wartość maksymalną, a następnie powoli spada. Obroty, w których pojawia się wartość maksymalna momentu obrotowego są jednocześnie obrotami najwyższej sprawności silnika.

Linia przerywana - moment obrotowy
Linia ciągła - moc

W jednostkach turbodoładowanych, moment obrotowy narasta wraz z obrotami bardzo szybko i dość często utrzymuje się w pewnym zakresie obrotów blisko swojego maksimum. Bez doładowania moment narasta stosunkowo powoli, a jego przebieg w funkcji obrotów jest stosunkowo płaski, ale wartości są niższe. W jednostkach wysokoprężnych z turbodoładowaniem moment uzyskuje wyższą wartość niż w benzynowych, natomiast przy niższych obrotach zaczyna ona szybko spadać. W silnikach benzynowych zakres wysokich wartości momentu obrotowego jest szerszy w odniesieniu do obrotów.

Wbrew powszechnej opinii to moment obrotowy jest najważniejszym parametrem określającym charakterystykę silnika, ale nie jego wartość maksymalna lecz przebieg w całym zakresie obrotów. Im wyższy moment obrotowy przy określonej prędkości obrotowej, tym szybsza reakcja na dodanie gazu i większa zdolność do rozpędzania samochodu. Im wartość momentu jest wyższa przy wyższym zakresie obrotów tym silnik uzyskuje wyższą moc. W dużym uproszczeniu, moc silnika to nic innego jak wielkość momentu obrotowego pomnożona przez obroty, przy których ta wielkość występuje. To dlatego, niektóre silniki sportowe uzyskują bardzo wysoką moc pomimo bardzo niskich wartości momentu.

Moment obrotowy wpływa nie tylko na dynamikę, ale także na możliwości transportowe samochodu. To dlatego im cięższe auto, tym potrzeba więcej momentu obrotowego, a niekoniecznie mocy. Dlatego silniki samochodów użytkowych, a także pojazdów budowlanych, ciężarowych czy maszyn osiągają bardzo wysokie wartości momentu obrotowego, ale stosunkowo niską moc maksymalną.

Zobacz również: Tylko na Autokult.pl

Zobacz więcej artykułów z serii: Silnik

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł ma 1 komentarz

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Jak używać kierunkowskazów na rondzie? Diesel czy benzyna? Robimy generalny przegląd marek [cz. 1] Kiedy policjant może zatrzymać dowód rejestracyjny? Jak się nie rozchorować od klimatyzacji latem? Ząbkowanie opon – przyczyny, skutki i zapobieganie Przepisy dotyczące przewożenia ładunków w samochodzie i na nim Jednoczesna zmiana pasa ruchu – kto ma pierwszeństwo? Co powinieneś wiedzieć o felgach aluminiowych? Sprawca zdarzenia drogowego nie ma polisy OC lub zbiegł - co zrobić? Jak zmienić auto ciężarowe z kratką w samochód osobowy? Prawa i obowiązki policjanta podczas kontroli drogowej Co to jest system start-stop? Jakie awarie ogumienia można naprawić? Dlaczego klimatyzacja nie chłodzi? Najczęstsze awarie i błędy serwisowe Trójkąt odblaskowy – w jakich sytuacjach i jak go ustawiać na drodze? Testy bezpieczeństwa, awaryjności, spalania a zakup auta Co to jest jazda defensywna i jak ją stosować w praktyce? Rodzaje i zasada działania napędów quattro w samochodach Audi Najgorsze silniki Diesla, których nie polecamy w samochodach używanych Wjazd samochodem do lasu - kiedy można, a kiedy nie wolno? Co to jest moc silnika? Przelicznik jednostek momentu obrotowego silnika Przelicznik jednostek mocy silnika Awarie pasków wieloklinowych - przyczyny i diagnoza

Popularne w tym tygodniu:

Jak używać kierunkowskazów na rondzie? Twój pasażer trzyma nogi na desce – przeczytaj, a już nigdy mu nie pozwolisz Kiedy policjant może zatrzymać dowód rejestracyjny? OC na raty: ile trzeba dopłacić? Co potrafi oszukać policyjny alkomat? Sprzedajesz samochód na zagranicznej stronie? Uważaj na oszustów Diesel czy benzyna? Robimy generalny przegląd marek [cz. 1] Tradycyjna nawigacja umarła? Jeszcze nie do końca Zatrzymanie prawa jazdy za granicą: co dalej? Rowerzyści nie są bez winy: jakie wykroczenia popełniają najczęściej? Samochody do ślubu - co trzeba wiedzieć przed wynajmem Ptasie odchody szczególnie niebezpieczne latem