Nissan Patrol Y61

Generacja
Nissan Patrol Y61 Zobacz 7 zdjęć

Nissan Patrol Y61 jest piątą generacją modelu o tej nazwie. Konstrukcja zadebiutowała w 1997 roku, a ze względu na jej dużą popularność na niektórych rynkach sprzedaż kontynuowana jest do dziś, równolegle z szóstą generacją modelu, dostępną oficjalnie od 2010 roku.

Y61, tak jak jego poprzednicy, jest autem terenowym, które dzięki możliwości bogatego wyposażenia i bardzo wysokiej jakości doskonale sprawdza się w charakterze obszernej i bezpiecznej limuzyny. Cechami wyróżniającymi są także wyjątkowa trwałość i solidność konstrukcji.

Nadwozie Patrola oparte jest na stalowej ramie, która zapewnia m.in. odpowiednią sztywność podczas manewrów w terenie, ale odbija się na masie auta. Wersja 5-drzwiowa, 5-osobowa mierzy odpowiednio 5080 mm długości, 1940 mm szerokości i 1855 mm wysokości. Pojemność bagażnika w tej wersji to 688 l. Ładowność w zależności od wersji wyposażenia waha się między 700 a 835 kg.

Trzydrzwiowe nadwozie jest zdecydowanie krótsze i węższe; mierzy 4395 mm długości i 1840 mm szerokości. Wysokość obu wersji jest identyczna, rozstaw osi różni się zaś między wersjami o 570 mm na korzyść wersji 5-drzwiowej. Masa własna auta w 5-drzwiowym wariancie zabudowy oscyluje wokół 2400 kg.

Wygląd Patrola bardzo dobrze znosi próbę czasu. Klasycznie, choć efektownie zaprojektowane nadwozie wygląda świeżo, a za sprawą imponujących gabarytów nadal budzi respekt na drodze.

Najpopularniejszym silnikiem do napędu Patrola jest diesel. Na początku miał on 2,8 l pojemności i 130 KM. Jednak nie zapewniał odpowiedniej dynamiki tak ciężkiemu samochodowi jak Patrol, dlatego w 2000 roku pod maskę trafił nowy silnik wyposażony w system Common Rail o pojemności 3 l, który rozwijał moc 158 KM i 354 NM momentu obrotowego. Ten motor pracował pod maską największego terenowego Nissana do liftingu, który przeprowadzono w 2004 roku.

Wówczas moc tej jednostki wzrosła do 160 KM, a moment obrotowy do 380 Nm. Silniki spalają niewielkie (oczywiście jak na pojazd, w którym się znajdują) ilości paliwa: 2,8 TD - 13 l, a 3,0 około 11,5 l/100 km. Jednostki te są sprzężone z 4-stopniową automatyczną bądź 5-biegową skrzynią manualną, obie oczywiście z reduktorem. Na rynku wtórnym można znaleźć Nissana Patrola z benzynowym silnikiem o pojemności 4,5 l bądź 4,8 l (245 KM), lecz jest to bardzo nikły procent w stosunku do aut zasilanych olejem napędowym.

W pełni niezależne zawieszenie Patrola, które bez najmniejszych problemów chłonie wszystkie drogowe nierówności, oparte jest na dwóch sztywnych mostach. To rozwiązanie, którego nie spotyka się już w nowszych konstrukcjach. Zabezpiecza ono przed przypadkowymi uszkodzeniami i jest proste w naprawie, ale cierpi na tym komfort i precyzja jazdy na asfaltowych drogach. Bardzo prosty jest układ napędowy – stały napęd na tył i dołączany na sztywno przód. Ciekawostką jest elektromechanicznie odłączany stabilizator z tyłu.

Poza nie najlepszym wyciszeniem i niewielkimi brakami w ergonomii do wnętrza Patrola nie można mieć większych zastrzeżeń. Zaletą jest bogate wyposażenie, wadą zaś, charakterystyczną dla wielu generacji tego modelu, mało miejsca nad głową.

W 2004 roku Nissan przeprowadził jedyny facelifting generacji Y61. Dzięki niemu przedni pas wraz ze światłami otrzymał zmodyfikowany delikatnie kształt. W tym roku z oferty zniknęła także wersja 3-drzwiowa.

3.45
Ocena na postawie 27 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaNissan
ModelNissan Patrol
Produkcja od1997
Produkcja do2010

Wybrane wersje Nissan Patrol Y61

Inne generacje Nissan Patrol

Inne modele Nissan

Nissan Patrol Y61: newsy, testy i recenzje

Niebezpieczna jazda na zderzeku - Škoda Safety

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie