Lancia Ypsilon 1 generacji

Generacja
Lancia Ypsilon 1 generacji Zobacz 2 zdjęcia
Lancia Ypsilon 1 generacji - test i recenzja

Ypsilon to model małego samochodu (segment B) produkowanego od 1996 w trzech różnych odsłonach przez włoską firmę Lancia, należącą do koncernu Fiat.
Ypsilon pierwszej generacji pojawił się w 1996 roku, zastępując model Y10. Auto produkowano w Melfi (nieopodal Neapolu).

W przeciwieństwie do Y10 nowy Ypsilon miał zaokrąglone linie nadwozia. Wzdłuż karoserii biegła łukowata linia, nadająca autu niepowtarzalny wygląd. Właśnie te boczne linie wliczane były do czterech głównych linii nakreślonych w ramach Quadrifrontale. Quadrifrontale to innowacyjny w Lancii sposób projektowania nadwozia, w którym główna linia nadwozia miała się powtarzać z każdej strony nadwozia.

Mającą 3,7 m długości, 1,7 m szerokości i nieco ponad 1,4 m wysokości Lancię zbudowano na płycie podłogowej Fiata Punto pierwszej generacji. W przeciwieństwie do Punto Ypsilon dostępna była tylko jako auto 3-drzwiowe. Niestandardowym pomysłem w tamtych czasach było umieszczenie klamek zewnętrznych wysoko w pomalowanych na czarno słupkach, co dawało wrażenie, jakby klamek w ogóle nie było.

Nie tylko design nadwozia był nietypowy. Niestandardowo wyglądało też wnętrze samochodu. Składająca się z analogowych zegarów prędkości, obrotów silnika, wskaźnika poziomu paliwa i temperatury tablica została umieszczona na środku deski rozdzielczej. Przed kierowcą znajdowała się tylko kierownica. Pozostałe obecne zwykle w aucie pokrętła i przyciski ulokowano już standardowo.
Siedzenia Lancii Ypsilon były duże i szerokie. Siedzisko zbyt słabo wyprofilowano, by samochodem szybko jeździć po zakrętach, jednak zapewniało wystarczająco duży komfort jazdy. Z przodu na brak miejsca nie mogły narzekać nawet najwyższe osoby. Nieco gorzej było z tyłu, gdzie rosłym pasażerom mogło zabraknąć miejsca na nogi, gdy przednie siedzenia były przesunięte maksymalnie do tyłu. Pewien minus Ypsilona stanowiło słabe wyciszenie wnętrza.

Ypsilon oferował nie tylko sporą ilość miejsca we wnętrzu, ale też dużą paletę kolorów elementów deski rozdzielczej i boczków drzwi, a także foteli. W połączeniu z barwami nadwozi do wyboru było aż 112 różnych kombinacji kolorystycznych. Co więcej, zamsz zastosowany w kabinie i jakość spasowania wszystkich elementów była na wyższym poziomie niż w większość aut segmentu B.

Paleta silnikowa obejmowała trzy silniki benzynowe. Tylko na niektórych rynkach oferowano silnik o objętości skokowej 1,1 l. Był to motor o 4 cylindrach i 8 zaworach, rozwijający 54 KM. W każdym kraju, w którym Ypsilon był sprzedawany, oferowano pozostałe dwie jednostki.

Mniejsza z tej trójki miała objętość skokową 1,2 l i budowana była w wersji 8-zaworowej i 16-zaworowej. W tej pierwszej silnik osiągał moc 60 KM przy 5500 obr./min i maksymalny moment obrotowy 98 Nm przy 3000 obr./min, w drugiej 86 KM mocy przy 5000 obr./min i 116 Nm momentu obrotowego przy 4000 obr./min.

Większy motor był maszyną 12-zaworową o 4 cylindrach, które miały łączną objętość skokową 1,4 l. Rozwijał on moc 80 KM przy 6000 obr./min i szczytowy moment obrotowy 112 Nm przy 3250 obr./min.

Jak większość małych samochodów, tak i Lancia Ypsilon miała napęd na przednie koła. Standardowym wyposażeniem była 5-biegowa, manualna skrzynia biegów, ale występowała też bezstopniowa skrzynia biegów.

W 2000 roku mała Lancia przeszła niewielki lifting nadwozia i wnętrza. Poprawiono też nieco silniki, dostosowując je do nowej normy czystości spalin Euro 3. W wyniku zastosowania wielopunktowych wtrysków paliwa motor 1,2-litrowy stracił 5 KM mocy (do 55 KM), a silnik 1,4-litrowy 6 KM (do 80 KM).
W wyposażeniu Lancii Ypsilon znajdował się system ABS i poduszka powietrza dla kierowcy. W badaniu zderzeniowym (zderzenie czołowe) Euro NCAP auto otrzymało dwie gwiazdki na pięć możliwych.
W 2003 roku zakończono produkcję Ypsilona I, zastępując go nowszym modelem.

4.44
Ocena na postawie 16 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaLancia
ModelLancia Ypsilon
Produkcja od2003
Produkcja do2006

Wybrane wersje Lancia Ypsilon 1 generacji

Inne modele Lancia

Lancia Ypsilon 1 generacji: newsy, testy i recenzje

Citroën - In Love With You - Odc. 3 "The Dream"

Nowa czy odświeżona Lancia Ypsilon (2015)?

... Produkowana w tyskiej fabryce Lancia Ypsilon niedługo po prezentacji nowego Fiata 500 przeszła odświeżający lifting. Co ciekawe, Fiat Chrysler Automobiles twierdzi, że to nowy model. ... O ile o Fiacie 500 można powiedzieć, że jest nowym ...

dawno temu

Lancia Ypsilon ELLE - dla kobiet z klasą

... Historia Lancii Ypsilon sięga roku 1996, kiedy to zaczęto produkować włoskie supermini. Od tego czasu jest ona wciąż produkowana, ale przeszła kilka zmian stylistycznych. Ta najbardziej zauważalna ... miała miejsce w 2003 roku, kiedy to zupełnie ...

dawno temu

Lancia zostaje z samym Ypsilonem

... Wiadomo, jakie będą dalsze losy Lancii. Niestety, przyszłość legendarnej włoskiej marki nie maluje się w różowych barwach. ... wyłącznie Ypsilona, czyli małego, modnego mieszczucha. Jego żywot dobiegnie końca w 2018 roku. Co będzie później? ...

dawno temu

Lancia Ypsilon III 1.2 8V 60 KM - inna niż myślisz

... Lancia Ypsilon, czyli Lancia Y, bo w alfabecie włoskim tak nazywa się ta litera. Nazewnictwo aut, to szczególnie ciekawy i głęboki temat. Gdyby nazwać samochód po naszemu byłaby to Lancia Igrek ... jeszcze długo ale nie o to tutaj chodzi. Lancia ...

dawno temu

Lancia Ypsilon S 1,2 Momo Design - test

... Lancia zabiera z piaskownicy swoje zabawki, ale nie wszystkie. W grze o segment B zostaje model Ypsilon, który mimo sprzedaży rzędu 400 sztuk rocznie jest dość rzadkim widokiem na naszych drogach ... Lancia Ypsilon S 1,2 Momo Design - test 1938 ...

dawno temu

Lancia Ypsilon na sztandary

... także nowa wersja auta, która po raz pierwszy w swojej historii otrzyma pięciodrzwiowe nadwozie. Zdaniem przedstawicieli grupy Fiata, to zdecydowanie zwiększy szansę Lancii Ypsilon na sukces sprzedażowy ... postawiono na styl, nie na ...

dawno temu

1 listopada. Jak dojechać na cmentarze w Warszawie?

... Obchody dnia Wszystkich Świętych wiążą się z utrudnieniami na warszawskich ulicach i parkingach. Zmiany odczują przede wszystkim kierowcy. Jak 1 listopada dojechać na największe warszawskie cmentarze? ... i Marysinie W piątek 1 listopada z ruchu ...

2 tygodnie temu

Lancia Ypsilon S 1,2 Momo Design - test [galeria]

... Lancia zabiera z piaskownicy swoje zabawki, ale nie wszystkie. W grze o segment B zostaje model Ypsilon, który mimo sprzedaży rzędu 400 sztuk rocznie jest dość rzadkim widokiem na naszych drogach ...

dawno temu

Lancia Thema do serwisu. 31 właścicieli może mieć problem

... W rzadko spotykanej i nieprodukowanej już Lancii Themie może dojść do poważnej awarii tempomatu, a w związku z tym do niekontrolowanej zmiany prędkości. Informujemy o tym, ponieważ usterka ma duży wpływ na bezpieczeństwo. ... Akcja serwisowa ...

dawno temu

Mała Lancia Delta - Deltina

... Lancia planuje wypuszczenie na rynek kolejnego modelu. Miałby to być pojazd wyglądający i bazujący na Lancii Delta ale o mniejszych gabarytach (coś na wzór modelu Ypsilon). Informacja wydaje ... się być prawdziwą, wszakże nie od dziś wiadomo, że ...

dawno temu

Lancia z silnikiem Ferrari

... na rynek, chcąc w ten sposób wyjść naprzeciw klientom. Ciekawą propozycję przygotowała wtedy m.in. Lancia, która w swojej topowej wówczas limuzynie zamontowała silnik pochodzący wprost z Ferrari. Tak powstała Thema 8.32. ... w motosporcie - w ...

dawno temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie