Kiedy należy wymienić amortyzatory?

Zużycie się amortyzatorów często bywa niezauważone przez kierowcę, ponieważ pierwsze objawy spadku skuteczności tłumienia nie są silnie odczuwane. Ze względów bezpieczeństwa jednak lepiej kontrolować stan amortyzatorów.

fot. Subaru

Zadaniami amortyzatorów jest dociskanie koła do jezdni, tłumienie nierówności i redukowanie przechyłów karoserii. Aby podzespół ten mógł w stu procentach spełniać swoją rolę, musi być w pełni sprawny. Co ważne, w nowoczesnych samochodach amortyzatory mają wpływ na działanie systemów bezpieczeństwa takich jak ABS i ESP, więc tym bardziej nie można dopuścić do zaniedbań w tej kwestii.

Przyczyną dość częstego zaskoczenia słabym wynikiem testu amortyzatorów w czasie przeglądu technicznego jest to, że kierowcy często nie zauważają, że samochód nieco bardziej się przechyla, albo jego zawieszenie nie jest już tak „zwarte w prowadzeniu” jak wcześniej.

Czasem jednak, zepsuty, wyeksploatowany lub uszkodzony amortyzator potrafi hałasować, lub w niektórych przypadkach zdarzają się też wycieki.

Co wpływa na przyspieszone zużycie amortyzatorów?

Znaczne i częste obciążanie auta i jazda po nierównościach są najczęstszymi przyczynami przyspieszonego zużycia amortyzatorów. Trudne warunki eksploatacji powinny dać do myślenia kierowcy, ponieważ zużyte amortyzatory potrafią sprawić problemy z przyczepnością i znacznie pogorszyć precyzję prowadzenia auta. Dlatego jeśli auto na co dzień jest używane np. do dojazdów do pracy i droga, którą się porusza jest pełna wybojów i dziur, to lepiej kontrolować stan zawieszenia częściej niż raz w roku przy badaniu technicznym.

Oprócz tego, zdarza się, że pojedyncze uderzenie w krawężnik czy wpadnięcie w dziurę uszkodzi amortyzator tak, że będzie się on kwalifikował do wymiany. Wtedy należy pamiętać, żeby wymieniać je parami (jeśli uszkodzimy jeden przedni, to wymieniamy oba, podobnie z tyłu).

Badanie techniczne wykryło różnice w skuteczności

W czasie okresowego przeglądu technicznego zdarza się, że amortyzatory wykazują różne stopnie zużycia. Nie musi to być symptomem awarii. Możliwe jest, że jeśli np. bardziej zużyte są amortyzatory z prawej strony to efekt tego, że często poruszamy się drogami, które są po prawej stronie bardziej zużyte. Jeśli wynik badania pokazuje, że wszystkie parametry są w normie, a po oględzinach diagnosta stwierdził, że elementy te nie są uszkodzone mechanicznie, to nie ma się czym przejmować.

Kiedy należy wymienić amortyzatory?

Amortyzatory należy wymienić jeśli noszą one ślady uszkodzenia mechanicznego, lub są wyeksploatowane. Zużyte uszczelniacze, wycieki oleju, hałasy przy pracy czy też charakterystyczne bujanie się samochodu to ewidentne sygnały, do ich wymiany.

Zobacz również: Goodyear - konferencja

Niekiedy przy zużytych amortyzatorach system ABS włącza się znacznie wcześniej. To również powinno zastanowi kierowcę, ponieważ w przypadku wystąpienia awaryjnej sytuacji na drodze, może mieć on problemy z utrzymaniem kontroli nad autem, a także z przewidzeniem toru jazdy samochodu.

Jeśli wynik badania skuteczności amortyzatorów jest niższy niż 20 procent, to bezwzględnie należy je wymienić. Jeśli natomiast wynik ten to powyżej 40 procent, to spokojnie można na nich jeździć.

Jakie amortyzatory wybrać?

Rozpiętość cenowa pomiędzy różnymi producentami może wynosić nawet kilkaset złotych. Najtańszy amortyzator przeznaczony do popularnego auta nie powinien kosztować więcej niż 130–160 zł za sztukę. Jednak sprawne amortyzatory są ważne ze względów bezpieczeństwa jazdy, dlatego radzimy zdecydować się na produkt ze średniej półki cenowej. Jeśli nie narażamy go na trudne warunki pracy, to dobrej jakości amortyzator renomowanego producenta nie powinien być droższy niż około 250 zł (do popularnego auta kompaktowego) i powinien wytrzymać 150 tysięcy kilometrów lub około 5–6 lat.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Zalany samochód: czy można liczyć na odszkodowanie, auto na rynku wtórnym Co jest lepsze: czujniki parkowania, kamera czy umiejętności kierowcy? 3 sposoby na usuwanie insektów z samochodu - domowy, płyn do szyb i specjalny preparat – co działa najlepiej? Strzałka do skrętu warunkowego – do czego służy i na co uważać? Diagnosta popełnił błąd - czy można domagać się zwrotu pieniędzy? Rozkodowanie radioodtwarzacza - co oznaczają skróty na przyciskach? Najważniejsze filtry w aucie i ich funkcje Jak zabezpieczyć samochód przed kunami? Na tych benzynowych, sześciocylindrowych silnikach możesz polegać Marki z najbardziej awaryjną klimatyzacją DEKRA 2017: najwytrzymalsze starsze i tanie samochody 6 legalnych sposobów na mandaty Test fotelików ADAC 2017 Co to jest i jak działa hamownia podwoziowa? Zawieszenie pneumatyczne – luksus, wygoda, ale też spore koszty eksploatacyjne Wjazd do lasu – kiedy nie wolno tego robić, jakie czekają cię konsekwencje? 3.0d: flagowy diesel BMW nie jest taki idealny, jak go malują Rozgrzany samochód jest dla dziecka śmiertelną pułapką Samochody kompaktowe z prostymi silnikami benzynowymi Regeneracja części - co warto, a czego nie warto naprawiać? „Na mechanika” - nowy sposób na oszukiwanie kierowców Samochód nowy czy używany? Wszystko zależy od potrzeb Czy można naprawić lampy LED? Sprzedałeś samochód - rozlicz się z urzędem skarbowym

Popularne w tym tygodniu:

Wymieniłeś opony przed zużyciem bieżnika? Może dałeś się nabrać Jakość paliw: kontrole UOKiK w 2017 roku - niektóre stacje to pułapki Bardzo wysokie OC dla młodych kierowców. Jak można je obniżyć? Gdzie policja najczęściej sprawdza prędkość? Mandaty za granicą. Kary są znacznie wyższe niż w Polsce Czy mity o LPG są uzasadnione? Znaki zakazu (typ B) z opisem Niebezpieczne zachowania pasażerów - zaciągnięcie ręcznego i łapanie za kierownicę nie są najgorsze Czy kierowcy są oszukiwani w sprawie opon? Sprawdzi to UOKiK Tarcze hamulcowe lakierowane metodą UV. Skuteczny sposób na korozję Świece żarowe: kiedyś niezbędne zimą, dziś mogą sprawiać kłopoty latem W których krajach zapłacimy za przejazd autostradą (2017)