Jeep Cherokee XJ

Generacja
Jeep Cherokee XJ Zobacz 2 zdjęcia

Jeep Cherokee XJ to klasyka w każdym detalu. Kto nie kojarzy jego charakterystycznej kanciastej sylwetki? Chyba nie ma takiej osoby. Tym bardziej że samochód ten produkowany był aż przez 17 lat, od 1984 do 2001 roku (w Chinach do 2005 roku) i sprzedał się w bardzo dużej liczbie egzemplarzy. Był to prekursor segmentu terenowych SUV-ów. A swoją popularność zawdzięczał przede wszystkim rewolucyjnej jak na tamte czasy stylistyce.

Pierwsze skojarzenia, jakie się nasuwają, gdy patrzy się na karoserię Cherokee XJ, to ołówek, linijka i kartka papieru. Bo wygląda na to, że projektant nie dysponował niczym innym. Ale czy nie w tym tkwi właśnie siła ponadczasowego wyglądu? Dzięki prostocie kształtów to auto praktycznie się nie starzeje. Nie bez powodu też cały świat zaczął się wzorować na linii Cheeroke XJ, projektując własne samochody w tym segmencie.

Początki tego modelu sięgają roku 1978, kiedy to powstawały pierwsze szkice wykonywane przez ludzi z American Motors, którzy współpracowali z Renault. Kilka pierwszych egzemplarzy przedprodukcyjnych powstało na bazie większego i starszego brata XJ, Cherokee SJ. W końcu zaprojektowano auto nie tylko o ponadczasowej linii, ale też bardzo charakterystycznym przodzie z „żeberkowym” grillem na czele.

O ile stylizacja karoserii mogła i nadal może się podobać, to wnętrze już niekoniecznie. W latach gdy ten model wchodził na rynek, nie martwiono się zbytnio wyglądem i wykonaniem wnętrza, co najwyżej ergonomią. Jedyną ciekawą rzeczą umieszczoną w desce rozdzielczej była oryginalna ogromna kierownica z okrągłym środkiem.

Stylistykę karoserii, a przede wszystkim właśnie deskę rozdzielczą poddano modyfikacjom przy okazji liftingu w 1997 roku. Samochód nie zatracił jednak swojego ducha. Dalej też oferowany był w dwóch wersjach, z dwojgiem bądź czworgiem drzwi. Co ciekawe, obie wersje nie różniły się ani długością, ani rozstawem osi. W dwudrzwiowej wersji drzwi były nieco dłuższe, aby ułatwić zasiadanie w drugim rzędzie siedzeń. W tej wersji tylne boczne okna się nie otwierały.

Do przedliftingowego modelu oferowano łącznie pięć jednostek napędowych. Wśród nich znajdowały się dwa silniki Diesla: 86-konne 2,1 l oraz 2,5 litrowy motor o mocy 116 KM. Benzynowce to czterocylindrowe 2,5 l o mocach 106-132 KM (w zależności od rocznika), 2,8 V6 o mocy 117 KM oraz rzędowa szóstka o pojemności 4 l, generująca od 175 do 193 KM (w różnych latach produkcji). Po 1997 roku w ofercie pozostały tylko trzy silniki. Diesel 2,5 l o niezmienionej mocy, benzynowe 2,5 l o mocy 126 KM i silnik 4,0 L6, który od 2000 roku rozwijał 196 KM, czyli o całe 3 KM więcej niż w najmocniejszej wersji wcześniej.

W tylnym zawieszeniu zastosowano proste resory piórowe, a z przodu zaimplementowano zawieszenie oparte na sprężynach i nazwane Quadra-link. Użyto też stabilizatora poprzecznego, zapobiegającego nadmiernym przechyłom nadwozia podczas pokonywania zakrętów. Konstrukcja zawieszenia w połączeniu z napędem na cztery koła (dostępny był także napęd na jedną oś) dawała możliwość sprawnego przemieszczania się w terenie, nie psuła też nadmiernie wrażeń z jazdy po utwardzonych nawierzchniach.

Z ciekawszych wersji tego samochodu warto wspomnieć o Wagoneer Limited. Wyróżniała się ona podwójnymi kloszami przednich lamp (obecne także w „nielimitowanym” Wagoneerze), drewnianymi wstawkami po bokach nadwozia i skórzaną tapicerką (tylko w wersji Limited). Cherokee XJ był często wybierany przez policję, dlatego Jeep wprowadził specjalną wersję SE, czy też Cherokee Special Service Package. Miała ona najmocniejszy silnik (193 KM, a od 1997 roku już 196 KM) oraz pozbawiona była wewnętrznych klamek tylnych drzwi. Warto też wspomnieć, że na bazie Cherokee XJ powstał pick-up o nazwie Comanche.

Jeep Cherokee XJ oferowany był oprócz macierzystego rynku na niektórych rynkach europejskich (1985-2001) i w Chinach (1984-2005).

Następcą Jeepa Cherokee XJ jest Jeep Libery KJ, który poza Ameryką Północną dalej nosi nazwę Cherokee.

4.49
Ocena na postawie 53 opinii Zobacz opinie
Oceń produkt Dodałeś już ocenę
Ogólne wrażenia:
Silnik:
Wnętrze:
Koszty użytkownia:

Szybkie fakty
MarkaJeep
ModelJeep Cherokee
Produkcja od1988
Produkcja do2001

Wybrane wersje Jeep Cherokee XJ

Inne generacje Jeep Cherokee

Inne modele Jeep

Oceny użytkowników (5)

Jeep Cherokee XJ: newsy, testy i recenzje

Autokult odc.2 - Poznań Motor Show, McLaren 600LT i używana Alfa 159

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie