Jeep Cherokee KJ

Generacja
Jeep Cherokee KJ Zobacz 2 zdjęcia

W zakresie stylistyki Jeep Cherokee KJ czerpie garściami z koncepcyjnych modeli o nazwach Dakar i Jeepster. Opisując ten samochód, należy przede wszystkim rozwiać wszelkie wątpliwości dotyczące nazewnictwa.

Otóż produkowany w latach 1984-2001 poprzednik tego modelu nazywał się Cherokee XJ. Prezentowane tutaj auto zachowało nazwę Cherokee, z dopiskiem KJ, który pochodzi od nazwy platformy, na jakiej został skonstruowany. Jednak jako Cherokee znany jest wyłącznie poza Ameryką Północną. Na tamtym rynku samochód otrzymał nazwę Jeep Liberty. Produkcja Cherokee/Liberty KJ rozpoczęła się w 2001 roku i trwała do roku 2007. Ten model był niekwestionowanym sukcesem Jeepa. Wystarczy wspomnieć, że dla około 70% nabywców był to pierwszy kupiony przez nich Jeep.

Cherokee/Liberty KJ popularność zawdzięczał głównie oryginalnej stylizacji. O ile sama bryła i linia nadwozia były klasyczne, to z przodu projektanci zaszaleli. Widać, że nie stał nad nimi nikt, kto hamowałby ich zapędy. Efekt? Charakterystyczne okrągłe klosze lamp skomponowane w jednym elemencie razem z „żeberkowym” rozpoznawalnym grillem. Nawet ludzie nieinteresujący się motoryzacją po rzuceniu okiem na tę sympatyczną „twarz” Cherokee/Liberty będą krzyczeć, że to musi być Jeep. Na masce od przednich lamp odchodzą półokrągłe przetłoczenia, co nasuwa pewne skojarzenia z Porsche 911. Może to zbyt daleko idące wnioskowanie, ale trzeba przyznać, że coś w tym jest.

Również w klasycznej linii udało się upchnąć ciekawy detal, a mianowicie niemal kwadratowe nadkola, dodające autu agresywności. Z tyłu takim smaczkiem jest koło zapasowe umieszczone w pokrowcu przyczepionym do klapy bagażnika. W 2005 roku Jeep poddał swój model poprawkom, które szumnie można by nazwać faceliftingiem. W rzeczywistości zmiany były jedynie kosmetyczne, a najbardziej widoczne z przodu nadwozia. Cherokee/Libery KJ stał się bardziej elegancki.

Wnętrze tego auta nie zaskakuje niczym szczególnym, ale też nie wzbudza negatywnych emocji. Ilość miejsca jest akceptowalna, a wygląd deski rozdzielczej po prostu zwyczajny. Nie ma żadnych udziwnień, poza okrągłymi wylotami powietrza, które w zamyśle projektantów miały zapewne nawiązywać do okrągłych przednich lamp.

Klienci mogli wybierać spośród czterech jednostek napędowych. Dostępne były dwa diesle. Mniejszy to jednostka o pojemności 2,5 l, generująca 143 KM (silnik niedostępny w USA i Kanadzie). Większy silnik osiągał 163 KM z pojemności 2,8 l dzięki zastosowaniu turbosprężarki o zmiennej geometrii. Silniki pracujące na benzynę to 150-konna jednostka 2,4, dostępna wyłącznie w podstawowej wersji wyposażenia oraz silnik 3,7 V6, oddający do dyspozycji kierowcy 218 KM.

Każdy silnik w każdej z wersji wyposażeniowej (Sport, Renegade/Latitude, Limited) dostępny był z napędem na jedną bądź obie osie. Jeep Cherokee/Liberty KJ z napędem na cztery koła występował z jedną z dwóch opcji przeniesienia napędu. Command-Trac i Selec-Trac, bo tak się nazywały, odróżniała jedynie możliwość włączenia stałego, tzw. full-time, napędu na cztery koła (dostępny w Selec-Trac).

Mimo że opisywana generacja, w odróżnieniu od poprzednika, nie otrzymała specjalnego policyjnego pakietu, często była wybierana przez stróżów prawa. Przypomnijmy, że specjalny pakiet w przypadku Cherokee XJ obejmował usunięcie wewnętrznych klamek z tylnych drzwi. Za to policyjne Cherokee/Liberty KJ miało prawie zawsze najmocniejszy silnik (218 KM) sprzężony z automatyczną skrzynią biegów o pięciu przełożeniach.

Jeep Cherokee/Liberty KJ dostępny był także w wersji „bagażowej”. Miał silnik pracujący na olej napędowy (2,5 l) i całkowicie płaską przestrzeń bagażową. Usunięto też tylne boczne okna na rzecz metalowych wstawek. Od tej wersji w Europie można było odliczyć podatek VAT. Oprócz USA, Kanady i Europy samochód ten można było oficjalnie nabyć w Egipcie oraz w Wenezueli. Ta generacja terenowego SUV-a Jeepa otrzymała w 2002 r. tytuł North American Truck of the Year.

4.04
Ocena na postawie 37 opinii Zobacz opinie
Oceń produkt Dodałeś już ocenę
Ogólne wrażenia:
Silnik:
Wnętrze:
Koszty użytkownia:

Szybkie fakty
MarkaJeep
ModelJeep Cherokee
Produkcja od2001
Produkcja do2007

Wybrane wersje Jeep Cherokee KJ

Inne generacje Jeep Cherokee

Inne modele Jeep

Oceny użytkowników (5)

Jeep Cherokee KJ: newsy, testy i recenzje

McLaren 600LT na torze. Auto bliskie perfekcji i beznamiętnie skuteczne

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie