Honda CR-X, a w niektórych regionach Ballade Sports CRX lub Civic CR-X, to mały, przednionapędowy samochód produkowany przez Hondę od 1983 roku. Oferowano go jako auto dla czterech osób, chociaż na początku na amerykańskim rynku występował wyłącznie jako 2-osobowe coupé.
Pierwsza generacja Hondy CR-X była kanciasta. Przedni pas pozbawiono grilla. Umieszczono tam jedynie prostokątne światła, poniżej których znajdowały się dodatkowe kierunkowskazy montowane w zderzaku. Charakterystyczna dla CR-X-a była linia boczna okien. Opadała ona gwałtownie do tyłu tuż za słupkiem B. Tylna szyba kończyła się natomiast płaską powierzchnią imitującą spojler. W drugiej generacji została ona nieco przemodelowana - spojler rozdzielał tylną szybę na dwie części: skośną i pionową. Ta druga łączyła się optycznie ze światłami. Druga generacja CR-X-a została też nieco wyoblona. Sylwetka nabrała bardziej sportowego kształtu.
Wnętrze CR-X-a było bardzo proste, jak w większości aut z tamtego okresu. Ponieważ CR-X miał być niedrogim autem sportowym skierowanym do młodszych odbiorców, producent zastosował wewnątrz niezbyt wyszukane materiały. Na kanciastej desce rozdzielczej znajdowały się jedynie podstawowe instrumenty. Na pochwałę zasługiwały przednie fotele. Gwarantowały one dobre trzymanie boczne podczas pokonywania ostrzejszych zakrętów. Niestety, tylna kanapa nie zapewniała już takiej wygody. Tylne miejsca, szczególnie podczas dłuższych podróży, przeznaczone były dla dzieci lub niskich osób. Również bagażnik nie należał do obszernych - mieścił tylko niewielkie bagaże.
Według miłośników tego modelu ilość miejsca w środku i komfort nie powinny być głównymi kryteriami oceny tego auta. Dzięki bardzo niskiej masie wynoszącej w najlżejszych odmianach nawet poniżej 800 kg, a w najcięższych nieprzekraczającej tony, CR-X połączony z doskonałymi jednostkami spisywał się na drodze świetnie.
Paleta motorów benzynowych do pierwszej generacji była bogata. Najmniejszy silnik 1,3 generował 58 KM. W latach 1984-1986 rozwijał on moc 60 KM. W 1984 roku Honda wprowadziła jednostkę 1,5 o mocy 58-76 KM. Od 1985 roku silnik ten rozwijał w zależności od rynku, na którym był oferowany, 91 lub 108 KM. Najmocniejsza jednostka dostępna w pierwszej generacji miała pojemność 1,6 l i moc 135 KM.
Marka | Honda |
---|---|
Model | Honda CR-X |
Produkcja od | 1983 |
Produkcja do | 1987 |