Jak można, a jak nie wolno wyprzedzać?

Wyprzedzanie to nie tylko trudny, ale także niebezpieczny manewr. Wypadki związane z nim są tragiczne w skutkach. Kierowcy podchodzą do wyprzedzania czasami nieostrożnie, a niekiedy zbyt ostrożnie lub lekkomyślnie.

Definicja wyprzedzania

Wyprzedzanie jest to manewr polegający na przejechaniu obok jadącego w tym samym kierunku pojazdu, zakończony znalezieniem się przed nim. Często wyprzedzanie jest błędnie nazywane mijaniem. Wyprzedzanie następuje zawsze wtedy, gdy jeden z jadących obok siebie pojazdów porusza się z większą prędkością. Warto o tym pamiętać na drogach z kilkoma pasami ruchu w jednym kierunku, gdzie znajdują się przejścia dla pieszych.

Obowiązki kierowcy pojazdu wyprzedzającego

Kierowca mający zamiar wyprzedzić inny pojazd jest zobowiązany do upewnienia się, czy kierujący pojazdem wyprzedzanym nie sygnalizuje zamiaru zmiany pasa ruchu, zmiany kierunku jazdy czy też zamiaru wyprzedzania innego pojazdu. Musi również sprawdzić, czy jadący za nim nie zasygnalizował lub już nie rozpoczął manewru wyprzedzania.

Wyprzedzający musi zachować odpowiedni odstęp od pojazdu wyprzedzanego, a jeżeli jest to jednoślad, rower lub kolumna pieszych, musi on wynieść przynajmniej 1 metr. Generalna zasada mówi, że należy manewr wykonywać zawsze z lewej strony (pojazdy szynowe można z prawej), chyba że wyprzedzanie z prawej strony umożliwiają warunki drogowe, o których przeczytacie w dalszej części artykułu.

Obowiązki kierowcy pojazdu wyprzedzanego

Kierowca wyprzedzany nie może zwiększać prędkości podczas trwania operacji i chwilę po niej. Jeżeli kieruje pojazdem wolnobieżnym, musi umożliwić innym wyprzedzanie, zjeżdżając blisko prawej krawędzi, a jeżeli to nie wystarczy, jest zobowiązany zatrzymać się.

Kiedy i gdzie nie wolno wyprzedzać?

Wyprzedzania pojazdów silnikowych zabrania się na wzniesieniach przed ich wierzchołkiem, na skrzyżowaniach i na zakrętach oznaczonych znakami ostrzegawczymi. Te zakazy nie obowiązują na drodze jednokierunkowej i na dwukierunkowej z wyznaczonymi pasami ruchu, pod warunkiem że wyprzedzający nie przekracza linii ciągłej oddzielającej pasy o przeciwnych kierunkach.

Można również wyprzedzać na skrzyżowaniu, jeśli pojazd wyprzedzany sygnalizuje zamiar skrętu, a wyprzedzający nie wjeżdża na pas przeznaczony do ruchu w przeciwnym kierunku lub po prostu wtedy, gdy ruch jest kierowany sygnalizacją świetlną lub przez policjanta, a także na rondzie.

Nie wolno wyprzedzać na przejściach dla pieszych i bezpośrednio przed nimi, ale nie dotyczy to przejść z sygnalizacją świetlną. Nie można też w terenie zabudowanym wyprzedzać pojazdu uprzywilejowanego.

Wyprzedzanie z prawej strony – kiedy można?

Wyprzedzanie z prawej strony jest manewrem dość kontrowersyjnym i wielu kierowców unika takiego zachowania nawet na drogach, na których można to robić. Inni nie zdają sobie sprawy z faktu, że jest to dozwolone w kilku sytuacjach.

Zobacz również: Tylko na Autokult.pl

Wyprzedzanie z prawej strony jest dozwolone wtedy, gdy wyprzedzany samochód skręca w lewo na skrzyżowaniu pod warunkiem, że pozwala na to szerokość jezdni. Można taki manewr przeprowadzić również na drodze jednokierunkowej oraz na dwukierunkowej, ale pod warunkiem że:

  • Na drodze jednojezdniowej są co najmniej dwa pasy ruchu na obszarze zabudowanym lub trzy pasy ruchu poza obszarem zabudowanym i przeznaczone są do jazdy w tym samym kierunku.
  • Na drodze dwujezdniowej są co najmniej dwa pasy ruchu do jazdy w tym samym kierunku.

Jeśli chodzi o wyprzedzanie z prawej strony na drogach z kilkoma pasami ruchu do jazdy w jednym kierunku, należy zachować szczególną ostrożność podczas wykonywania manewru. Kierowcy nie są przyzwyczajeni do takiego zachowania i mogą być zaskoczeni pojawieniem się auta po ich prawej stronie. Warto także pamiętać, że jazda lewym pasem, gdy prawy pozostaje pusty, jest zabroniona, jeżeli nie ma się zamiaru wyprzedzać lub skręcać w lewo.

wykroczenia w zakresie wyprzedzania oraz kary za ich popełnienie
WYKROCZENIE GRZYWNA [zł] PUNKTY KARNE
Wyprzedzanie na przejściach dla pieszych i przejazdach dla rowerzystów lub bezpośrednio przed nimi 200 10
Naruszenie przez kierującego obowiązku upewnienia się przed wyprzedzaniem, czy ma odpowiednią widoczność i dostateczne miejsce do wyprzedzania bez utrudnienia komukolwiek ruchu i czy kierujący jadący za nim nie rozpoczął manewru wyprzedzania 250 0
Naruszenie zakazu wyprzedzania pojazdu silnikowego przy dojeżdżaniu do wierzchołka wzniesienia 300 5
Naruszenie zakazu wyprzedzania na zakrętach oznaczonych znakami ostrzegawczymi 300 5
Naruszenie zakazu wyprzedzania na skrzyżowaniach 300 5
Wyprzedzanie na przejazdach kolejowych albo tramwajowych i bezpośrednio przed nimi 300 5
Wyprzedzanie bez zachowania bezpiecznego odstępu od wyprzedzanego pojazdu lub uczestnika ruchu 300 0
Wyprzedzanie z niewłaściwej strony 200 3
Zwiększanie prędkości przez kierującego pojazdem wyprzedzanym 350 3
Wyprzedzanie pojazdu uprzywilejowanego na obszarze zabudowanym 300 3
Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Najgorsze silniki Diesla, których nie polecamy w samochodach używanych Wjazd samochodem do lasu - kiedy można, a kiedy nie wolno? Co i dlaczego psuje się w silnikach Diesla? Używany samochód z dieslem – kiedy warto kupić? Co to jest pojemność silnika i jak się ją oblicza? Obowiązkowe wyposażenie samochodu osobowego Co to jest numer VIN? Jak dobrze kupić używane auto z silnikiem Diesla? Konferencje branżowe – czy warto w nich uczestniczyć? Jak nie można parkować samochodu? Tabliczka znamionowa samochodu - jakie są na niej informacje? Odcinkowy pomiar prędkości – jak i gdzie już działa? Koszt rejestracji samochodu Towarzystwo ubezpieczeniowe unika wypłaty odszkodowania – co dalej? Jazda autostradą to oszczędność? Powierzenie samochodu służbowego pracownikowi Diesel czy benzyna? Generalny przegląd marek [cz. 3] Podwyżki OC i AC – jak obniżyć koszty ubezpieczenia pojazdów [cz.2] Podwyżki OC i AC: jak obniżyć koszty ubezpieczenia pojazdów [cz.1] Awarie systemu ABS Zaparowane szyby - przyczyny dokuczliwego problemu CFM dla małych i średnich firm - wywiad Odpowiedzialność kierowcy za szkody wyrządzone pasażerom cz. 2 Odpowiedzialność kierowcy za szkody wyrządzone pasażerom cz. 1

Popularne w tym tygodniu:

Najgorsze silniki Diesla, których nie polecamy w samochodach używanych Skutki nieodśnieżenia auta mogą być bardzo kosztowne Używane części, których nie możesz zamontować w swoim aucie Wjazd samochodem do lasu - kiedy można, a kiedy nie wolno? Czy opłaca się kupić samochód z fabryczną instalacją LPG? Analiza propozycji Opla Używany samochód z dieslem – kiedy warto kupić? Co i dlaczego psuje się w silnikach Diesla? Dlaczego silnik Diesla nie chce odpalić zimą? Jak można, a jak nie wolno wyprzedzać? Czy opłaca się kupić samochód z fabrycznym LPG? Analiza propozycji Hyundaia i Kii