Sprint 0‑100 km/h, czyli które auto jest najszybsze?
Są na rynku samochody, których sam widok przyprawia każdego fana motoryzacji o szybsze bicie serca. Jednak nie zawsze prawdziwe możliwości auta można ocenić na pierwszy rzut oka. Parametrem trudnym do oceny wzrokowej jest przyspieszenie. Postanowiliśmy sprawdzić które z samochodów dostępnych na światowym rynku pozwalają rozpędzić się do setki, zanim większość użytkowników dróg zdąży wrzucić drugi bieg.
20.08.2010 | aktual.: 20.08.2010 22:04
Ferrari F430
Nasze zestawienie otwiera podstawowa wersja Ferrari F430 produkowana w latach 2004 - 2009. Samochód wyposażony w silnik V8 o mocy 490 koni mechanicznych, ważył około 1450 kilogramów. Kierowca włoskiej rakiety musiał pochwalić się niebywałymi umiejętnościami, by opanować pojazd rozpędzający się do setki w ciągu czterech sekund. W późniejszych latach produkcji, inżynierowie Ferrari dopracowali samochód i wypuścili na rynek model 430 Scuderia, osiągający 100 km/h w czasie 3,6 sekundy.
Włoski Edonis produkowany przez firmę B Engineering jest samochodem mocno inspirowanym Bugatti EB. Auto wyposażone było w silnik pochodzący od swojego konkurenta, jednak inżynierom udało się zwiększyć jego pojemność do około 3760 centymetrów sześciennych. Dzięki tym zabiegom skonstruowano samochód przyspieszający do setki w około 3,9 sekundy. Prędkość maksymalna Edonisa oscylowała w okolicach 365 km/h. Mimo, że osiągi te robią całkiem niezłe wrażenie, na świecie istnieje jeszcze kilka dużo lepszych samochodów.
Dodge Viper SRT10
Produkcja kultowego Vipera niestety dobiega już końca, jednak nie przeszkadza mu to w byciu jednym z najszybciej rozpędzających się samochodów świata. Silnik o mocy 600 koni mechanicznych pozwala Viperowi na przyspieszenie od 0-100 km/h w ciągu około 3,8 sekund. Szkoda, że ten potwór spalający co najmniej 25 litrów na każde przejechane 100 kilometrów, przechodzi już do historii.
Kolejnymi pojazdami w naszym zestawieniu są obydwa modele Zondy S (C12 S C12 S 7.3), produkowane przez włoską firmę w latach 2001 - 2002 oraz 2002 - 2005. Łącznie z fabryki wyjechały zaledwie 32 sztuki tych rasowych samochodów. Ich nabywcy mogą czuć się wyróżnieni. Obydwa modele mogą poszczycić się świetnymi silnikami o mocy ponad 540 koni mechanicznych i przyspieszeniem od zera do setki w ciągu 3,7 sekundy.
Caterham Seven
Wszyscy potencjalni nabywcy supersamochodu i amatorzy wysokich prędkości, którym nie przeszkadza ekstremalny wygląd Caterhama powinni rozważyć kupno tego brytyjskiego klasyka. A już w szczególności wersji JPE budowanej w 1993 roku. Minisamochodzik z silnikiem o mocy dochodzącej do 250 koni mechanicznych z Jonathanem Palmerem za kierownicą, podczas testów rozpędził się od 0 - 100 km/h w czasie 3,5 sekundy. Dla prawdziwych maniaków przygotowana jest również wersja Superlight, która prędkość 100 km/h osiąga już po 2,88 sekundy, jednak jej zdobycie graniczy z cudem.
Opcją dla prawdziwych milionerów jest zakup któregoś z modeli Bugatti EB 110. Poprzednik Veyrona produkowany w latach 1991 - 95 w dwóch wersjach, wyposażony był w silniki V12 z turbodoładowaniem o pojemności 3,5 litra, które w zależności od wersji rozwijały moc 550 i 600 koni mechanicznych. Starsza wersja GT rozpędzała się do setki w ciągu 3,5 sekundy. Wersja SS osiągała tą prędkość już po 3,3 sek. Niestety w ciągu czterech lat produkcji zmontowano jedynie 126 sztuk Bugatti EB.
Lamborghini Murcielago LP640
Ulepszona wersja Murcielago Versace wypuszczona na rynek w 2006 roku charakteryzowała się kilkoma zmianami estetycznymi w stosunku do wersji podstawowej. Wersja powstała we współpracy ze znanym włoskim domem mody malowana była wyłącznie na biały kolor. Dodatkowo dodano jej rzadkie, czarne felgi. Zmiany nie wpłynęły na osiągi samochodu. Pojazd przyspiesza od 0-100 km/h w ciągu 3,4 sekundy.
McLaren F1
Kolejny brytyjski supersamochód na naszej liście to McLaren F1. Podstawowa wersja F1, wyposażona w sześciolitrowy silnik BMW M-Power V12 osiągający moc 627 koni mechanicznych przy 7800 obrotach na minutę, rozpędzała się od 0-100 km/h w ciągu 3,3 sekundy. Osiągnięcie 200 km/h wymagało około dziesięciu sekund jazdy. Kilka lat później okazało się, że z samochodu można wyciągnąć jeszcze trochę więcej. Zmodyfikowana wersja F1 LM rozpędzała się do setki w ciągu trzech sekund.
Dauer 962 Le-Mans jest jednym z najdziwniejszych samochodów, jakie kiedykolwiek dopuszczono do ruchu ulicznego. Samochód opracowany przez techników niemieckiego Porsche rozpędza się do 100 km/h w ciągu 2,6 sekundy. Jest to wynik nieco gorszy od Veyrona, jednak obydwa samochody dorównują sobie podczas rozpędzania się do 200 km/h. Dauer potrzebuje na to jedynie 7,3 sekundy.
Veyron jest nie tylko najszybszym seryjnym samochodem na świecie. Produkt włoskiej firmy góruje w większości zestawień. Również w tym. "Podstawowa" wersja Bugatti Veyron 16.4 przyspiesza od zera do setki w ciągu zaledwie 2,5 sekundy. Jeszcze lepszymi osiągami może pochwalić się Veyron 16.4 Super Sport, którego kierowca musi liczyć się ze sporym przeciążeniem, podczas przyspieszania do 100tki w ciągu 2,2 sekundy.
Jeśli według Was w naszym zestawieniu zabrakło któregoś z supersamochodów, dajcie nam znać w komentarzach.