Fiat 600

Model
Fiat 600 Zobacz 2 zdjęcia

Fiat 600 jest samochodem osobowym produkowanym w latach 1955 – 1985 przez włoskiego Fiata, NSU, hiszpańskiego SEATA, a nawet serbskie przedsiębiorstwo Zastava. Auto dostępne było wyłącznie w wersji dwudrzwiowego fastbacka, czyli pojazdu z mniejszym, zamkniętym z tyłu nadwoziem, pod którym znajdował się bagażnik. Ciekawostką jest fakt, że napęd Fiata 600 został przełożony na tylną oś, był on zarazem pierwszym modelem włoskiego producenta z takim rozwiązaniem. Fiat 600 na rynku zastąpił model Fiata Topolino, a na jego miejsce po zakończeniu produkcji wprowadzono Fiata 850.

Fiat 600 – historia

Fiat 600 po raz pierwszy został zaprezentowany w 1955 roku podczas targów motoryzacyjnych we Włoszech. Model oznakowany liczbą 600 od razu przypadł do gustu obecnym gościom, głównie ze względu na swoją nietypową konstrukcję, za której projekt odpowiadał uznany wówczas designer Dante Giacosa. Doceniono także zaawansowane technologicznie podzespoły, które pozwalały na komfortową i przede wszystkim szybką jazdę po zatłoczonym mieście. To wszystko spowodowało, że już rok po debiucie w 1956 roku Fiat wprowadził na rynek wersje Multipla, Lucciola i specjalną edycję, w której dach pojazdu z zewnątrz został dodatkowo wzmocniony, a od strony wnętrza miał miękką konstrukcję. 600 w wersji Fiat 600 Multipla został przedłużony i mieścił aż sześć osób, w przypadku wersji Lucciola dodano dodatkowe drzwi, przez co ich liczba wzrosła do czterech. Rosnąca popularność miejskiej osobówki sprawiła, że włoscy producenci postanowili rozszerzyć ofertę o kolejne rynki. Odbywało się to we współpracy z markami, którym Fiat udostępniał projekt, a gotowy produkt sprzedawany był często pod inną, odpowiednią dla danej marki nazwą. W ten sposób w latach 70 i 80 Fiat 600 produkowany był jako SEAT 600 w Chile, Hiszpanii i Argentynie. W ten sam sposób produkcja odbywała się w Niemczech pod nazwą NSU Jagst 600 i Jagst 770, w byłym ZSRR model 600 nazwano Zaporożec ZAZ-965, a w Jugosławii z linii produkcyjnej zjeżdżała Zastava 750 i 850. Mimo to główna produkcja cały czas odbywała się we Włoszech, gdzie do roku 1969 zbudowano ok. 2 miliony egzemplarzy auta. W historii Fiata 600 jest także polski akcent. Samochód był sprzedawany w naszym kraju po 1956 roku za zawrotne wtedy 75 000 złotych, oczywiście ze względu na sytuację polityczną należało mieć oficjalną zgodę na zakup. Wątek Fiata 600 powrócił w 2005 roku, kiedy polski oddział Fiat Auto Poland ponownie wprowadził nazwę 600 dla popularnego modelu Fiata Seicento, którego produkcja została zakończona dopiero w 2010 roku.

Fiat 600 – dane techniczne

W przypadku Fiata 600 przyszły użytkownik miał do wyboru dwie jednostki napędowe. Były to silniki R4 z kolejno 633 cm3 i 767 cm3 pojemności. Obie jednostki posiadały ok. 25 KM, co pozwalało na uzyskanie niezłej prędkości maksymalnej w wysokości 100 – 110 km/h. Jednostki były obsługiwane przez 4 biegową manualną przekładnię, co przekładało moc na wspomnianą już tylną oś. Tylny napęd zwiększał koszty produkcji, ale pozwalał na dużą lepszą kontrolę pojazdu podczas jazdy, szczególnie w gorszych warunkach. Do jego poprawnego prowadzenia potrzebny był jednak doświadczony kierowca z umiejętnościami, co często odbierano za wadę tego rozwiązania.

Fiat 600 - wyposażenie

Włoscy producenci znani są z dopracowanego wnętrza i eleganckiej linii nawet w nieco tańszych modelach swojej marki. Fiat 600 nie rozczarowuje w tej kwestii, jedynym mankamentem jest dość niewielka przestrzeń w kabinie, co wynagradzają starannie wykonana tapicerka i porządnie zaprojektowane zegary. Uwagę zwracają również wygodne fotele, które w większości modeli zostały wykończone skórą.

Fiat 600 – rozmiary

Jak przystało na auto z segmentu A, Fiat 600 miał niewielkie rozmiary, co pozwalało mu na swobodne przemieszczanie się po zatłoczonym mieście. Jego długość wynosiła 3213 mm, przy szerokości równej 1391 mm i wysokości 1340 mm. Spory był rozstaw osi, bo wynosił równe 2 metry, dzięki temu Fiat 600 dobrze zachowywał się podczas pokonywania ostrych zakrętów bez potrzeby znacznego obniżania prędkości. Na koniec warto dodać, że zamontowany zbiornik paliwa był dość niewielki i mieścił jedynie 27,3 litra. Co za tym idzie, Fiat 600 dość często musiał zatrzymywać na tankowanie, natomiast pozwoliło to na uzyskanie dość niskiej masy własnej równej ok. 583 – 604 kg.

4.89
Ocena na postawie 46 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaFiat
TypSamochód osobowy
SegmentA

Generacje Fiat 600

Inne modele Fiat

A - Inne modele

Fiat 600: newsy, testy i recenzje

Rolls-Royce Phantom Series II - prezentacja

Fiat 500e w wersji "La Prima" wyceniony. To topowy pakiet wyposażenia

... Już "standardowe" Fiaty 500 nie należą do najtańszych, a elektryczna odmiana również jest bardzo odważnie wyceniona. Trzeba jednak pamiętać, że kwota przekraczająca 150 tys. zł za Fiata 500e dotyczy tylko pierwszych egzemplarzy, które wyposażone ...

2 tygodnie temu

Test: Fiat 500X Sport - efekt halo

... Fiat 500X Sport robi świetne pierwsze wrażenie, ale to może nie wystarczyć w coraz bardziej zatłoczonym segmencie. Zapraszam na wideotest tego samochodu. ... 20491 Fiat 500X - test wideo ^^^Fiat 500X to ciekawe auto, które niedawno zostało ...

3 miesiące temu

Tak wygląda elektryczny Fiat 500. Różnic jest zaskakująco dużo

... Na to auto czekaliśmy bardzo długo. W sieci właśnie pojawiły się pierwsze zdjęcia nowego Fiata 500 z elektrycznym napędem. Nadwozie - pod względem stylistycznym - przypomina pierwowzór ... Dosłownie chwilę przed oficjalną premierą fotografie ...

8 miesięcy temu

Kultowy Fiat 500 dołącza do oferty Lego. Kupicie go także w Polsce

... Lego uzupełniło serię Creator o kolejny kultowy pojazd. To Fiat 500, który robi wrażenie dopracowaniem detali i mnogością ruchomych elementów - to prawdziwa gratka dla dużych dzieci. Co ważne, kupimy go także w Polsce. ... Aston Martin DB5, Ford ...

8 miesięcy temu

Papież Franciszek ma nowy samochód. To wodorowa Toyota Mirai

... Toyota Mirai zasilana ogniwami paliwowymi dołączyła do floty papamobile Papieża Franciszka. Auto jest prezentem od Konferencji Episkopatu Japonii. Jest tylko jeden problem - najbliższa stacja tankowania wodoru znajduje się ponad 600 km od ...

tydzień temu

Używany Fiat Tipo II: takich aut już niedługo nie będzie

... Dysponując kwotą 30 tys. zł możecie już kupić używanego Fiata Tipo. Auto 4-letnie, dość nowoczesne, przestronne, z dużym bagażnikiem. Model, który w ostatnich latach zrobił furorę na rynku, ponieważ z ceną trafił w możliwości finansowe Polaków. ...

5 miesięcy temu

Nowy Fiat 500e oficjalnie. Ma 320 km zasięgu, ale tani nie jest

... Po pierwszych fotografiach przyszedł czas na konkretne informacje. Nowy Fiat 500 z elektrycznym napędem nie ma już przed nami żadnych tajemnic. Znamy dane techniczne, osiągi i cenę. Niestety, tanio nie będzie. ... to tylko niektóre z wyróżników ...

8 miesięcy temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie