Fiat 600

Model
Fiat 600 Zobacz 2 zdjęcia

Fiat 600 jest samochodem osobowym produkowanym w latach 1955 – 1985 przez włoskiego Fiata, NSU, hiszpańskiego SEATA, a nawet serbskie przedsiębiorstwo Zastava. Auto dostępne było wyłącznie w wersji dwudrzwiowego fastbacka, czyli pojazdu z mniejszym, zamkniętym z tyłu nadwoziem, pod którym znajdował się bagażnik. Ciekawostką jest fakt, że napęd Fiata 600 został przełożony na tylną oś, był on zarazem pierwszym modelem włoskiego producenta z takim rozwiązaniem. Fiat 600 na rynku zastąpił model Fiata Topolino, a na jego miejsce po zakończeniu produkcji wprowadzono Fiata 850.

Fiat 600 – historia

Fiat 600 po raz pierwszy został zaprezentowany w 1955 roku podczas targów motoryzacyjnych we Włoszech. Model oznakowany liczbą 600 od razu przypadł do gustu obecnym gościom, głównie ze względu na swoją nietypową konstrukcję, za której projekt odpowiadał uznany wówczas designer Dante Giacosa. Doceniono także zaawansowane technologicznie podzespoły, które pozwalały na komfortową i przede wszystkim szybką jazdę po zatłoczonym mieście. To wszystko spowodowało, że już rok po debiucie w 1956 roku Fiat wprowadził na rynek wersje Multipla, Lucciola i specjalną edycję, w której dach pojazdu z zewnątrz został dodatkowo wzmocniony, a od strony wnętrza miał miękką konstrukcję. 600 w wersji Fiat 600 Multipla został przedłużony i mieścił aż sześć osób, w przypadku wersji Lucciola dodano dodatkowe drzwi, przez co ich liczba wzrosła do czterech. Rosnąca popularność miejskiej osobówki sprawiła, że włoscy producenci postanowili rozszerzyć ofertę o kolejne rynki. Odbywało się to we współpracy z markami, którym Fiat udostępniał projekt, a gotowy produkt sprzedawany był często pod inną, odpowiednią dla danej marki nazwą. W ten sposób w latach 70 i 80 Fiat 600 produkowany był jako SEAT 600 w Chile, Hiszpanii i Argentynie. W ten sam sposób produkcja odbywała się w Niemczech pod nazwą NSU Jagst 600 i Jagst 770, w byłym ZSRR model 600 nazwano Zaporożec ZAZ-965, a w Jugosławii z linii produkcyjnej zjeżdżała Zastava 750 i 850. Mimo to główna produkcja cały czas odbywała się we Włoszech, gdzie do roku 1969 zbudowano ok. 2 miliony egzemplarzy auta. W historii Fiata 600 jest także polski akcent. Samochód był sprzedawany w naszym kraju po 1956 roku za zawrotne wtedy 75 000 złotych, oczywiście ze względu na sytuację polityczną należało mieć oficjalną zgodę na zakup. Wątek Fiata 600 powrócił w 2005 roku, kiedy polski oddział Fiat Auto Poland ponownie wprowadził nazwę 600 dla popularnego modelu Fiata Seicento, którego produkcja została zakończona dopiero w 2010 roku.

Fiat 600 – dane techniczne

W przypadku Fiata 600 przyszły użytkownik miał do wyboru dwie jednostki napędowe. Były to silniki R4 z kolejno 633 cm3 i 767 cm3 pojemności. Obie jednostki posiadały ok. 25 KM, co pozwalało na uzyskanie niezłej prędkości maksymalnej w wysokości 100 – 110 km/h. Jednostki były obsługiwane przez 4 biegową manualną przekładnię, co przekładało moc na wspomnianą już tylną oś. Tylny napęd zwiększał koszty produkcji, ale pozwalał na dużą lepszą kontrolę pojazdu podczas jazdy, szczególnie w gorszych warunkach. Do jego poprawnego prowadzenia potrzebny był jednak doświadczony kierowca z umiejętnościami, co często odbierano za wadę tego rozwiązania.

Fiat 600 - wyposażenie

Włoscy producenci znani są z dopracowanego wnętrza i eleganckiej linii nawet w nieco tańszych modelach swojej marki. Fiat 600 nie rozczarowuje w tej kwestii, jedynym mankamentem jest dość niewielka przestrzeń w kabinie, co wynagradzają starannie wykonana tapicerka i porządnie zaprojektowane zegary. Uwagę zwracają również wygodne fotele, które w większości modeli zostały wykończone skórą.

Fiat 600 – rozmiary

Jak przystało na auto z segmentu A, Fiat 600 miał niewielkie rozmiary, co pozwalało mu na swobodne przemieszczanie się po zatłoczonym mieście. Jego długość wynosiła 3213 mm, przy szerokości równej 1391 mm i wysokości 1340 mm. Spory był rozstaw osi, bo wynosił równe 2 metry, dzięki temu Fiat 600 dobrze zachowywał się podczas pokonywania ostrych zakrętów bez potrzeby znacznego obniżania prędkości. Na koniec warto dodać, że zamontowany zbiornik paliwa był dość niewielki i mieścił jedynie 27,3 litra. Co za tym idzie, Fiat 600 dość często musiał zatrzymywać na tankowanie, natomiast pozwoliło to na uzyskanie dość niskiej masy własnej równej ok. 583 – 604 kg.

4.89
Ocena na postawie 46 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaFiat
TypSamochód osobowy
SegmentA

Generacje Fiat 600

Inne modele Fiat

A - Inne modele

Fiat 600: newsy, testy i recenzje

Citroën - In Love With You - Odc. 3 "The Dream"

BMW X5 M i X6 M z silnikiem od M5, czyli 600 KM w SUV-ie

... Dwa duże SUV-y BMW otrzymają silnik z modelu M5. Oznacza to, że pod maską z ośmiu cylindrów na cztery koła będzie płynęła moc 600 KM. A to dopiero punkt wyjścia. ... Nowe BMW X5 M oraz X6 M są wyposażone w silnik V8 turbo o mocy 600 KM i ...

2 miesiące temu

FCA rozważa wycofanie się z segmentu A w Europie

... Fiat przez dekady udowadniał, że jest specjalistą od małych, miejskich aut. Nikt tak jak Włosi nie potrafił połączyć stylu z praktycznością, prostotą konstrukcji i wygodą pomimo małych rozmiarów ... Jak donosi Automotive News Europe, obecny szef ...

2 tygodnie temu

Fiat 125p do wygrania w loterii organizowanej przez Polomarket

... Samochody często stanowią główną nagrodę w różnorakich loteriach. Zazwyczaj jednak są to fabrycznie nowe auta. Polomarket podszedł do tematu nieco inaczej, oferując swoim klientom odrestaurowanego Fiata 125p. Wystarczy tylko wziąć udział w ...

2 miesiące temu

Fiat świętuje 120 lat swojej historii

... Niewiele marek może poszczycić się tak długą tradycją produkcji i tak ogromnym wpływem na historię motoryzacji jak włoski Fiat. ... Jedenastego lipca 1899 roku w Turynie założono „Società Anonima Fabbrica Italiana di Automobili Torino" firmę, ...

6 miesięcy temu

Fiat 126 buggy z brytyjskiego ogłoszenia. Jacyś chętni?

... Fiat 126 przez lata doczekał się licznych przeróbek, a to jedna z ciekawszych. Imponujące buggy zostało wystawione na jednej z facebookowych grup sprzedażowych w Wielkiej Brytanii. Auto jest niezłym kąskiem dla kolekcjonera, szczególnie, że cena ...

3 miesiące temu

Fiat Panda Trussardi spodoba się wielbicielom włoskiego stylu

... Włoskie marki lubią trzymać się razem. Panda Trussardi to kolejny z wielu przykładów włosko-włoskiej kooperacji. Fiat połączył siły ze znaną marką odzieżową, dzięki czemu powstało całkiem interesujące auto, które powinno przypaść do gustu ...

2 miesiące temu

Elektryczny koncept Fiat Centoventi zapowiada następcę Pandy

... Nie myślcie, że Fiat zapomniał o Pandzie. Miejskie auto wkrótce doczeka się następcy i elektryczny koncept Centoventi pokazuje, jak może wyglądać. Wygląda tak stylowo, że rola modelu 500 jest zagrożona. ... Najpierw nazwa. Centoventi to po ...

9 miesięcy temu

Fiat Fullback schodzi z rynku. Ostatnie sztuki z ogromnymi rabatami

... Duży pick-up ze znaczkiem Fiata zostanie zapamiętany jako krótki epizod w historii włoskiego koncernu. Fullback schodzi z rynku po zaledwie trzech latach od momentu, gdy na niego wszedł. Powodem ... Sprzedaż pick-upów utrzymuje się na stabilnym ...

7 miesięcy temu

Fiat Tipo Sport. Nowa wersja dołącza do oferty

... Po odmianach Mirror, Street oraz S-Design, do gamy kompaktowego Fiata dołącza kolejna wersja. Nosi ona nazwę Sport. Nieco na wyrost, ponieważ nie znajdziecie tu mocnych silników czy sztywnych nastawów podwozia. Trzeba jednak przyznać, że wygląd ...

10 miesięcy temu

Nowe BMW X5 M i X6 M nie są tanie - znamy polskie ceny

... Najnowsze odsłony dużych i szybkich SUV-ów BMW wjeżdżają właśnie do polskich salonów. Mowa o modelach X5 M oraz X6 M napędzanych 600-konnym silnikiem V8. Świetne osiągi i luksusowy charakter znajdują swoje odzwierciedlenie w cenie - zdecydowanie ...

2 tygodnie temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie