Porsche Macan

Model
Porsche Macan Zobacz 7 zdjęć

Porsche Macan – luksusowy crossover produkcji niemieckiej marki Porsche, należącej obecnie do Volkswagena. Jego produkcja rozpoczęła się w 2014 roku i trwa do dziś. Jest nieco mniejszy od drugiego SUV-a w ofercie, Porsche Cayenne. Jego nazwa oznacza „tygrysa” i właśnie taki ma charakter. Tutaj stawia się bardziej na sportowe osiągi, niż na wielozadaniowość.

Porsche Macan – historia

Rok 2000 to początek ogromnej mody na SUV-y. Narodziły się jeszcze kilkanaście lat przedtem za sprawą Jeepa Cherokee (XJ) i późniejszego Suzuki Vitara. Teraz jednak miały, w niektórych miejscach na świecie (np. USA), sprzedażą przewyższać nawet zwykłe osobówki. Wszyscy producenci wystartowali w wyścigu o to, który z nich zaprojektuje najlepszy duży, wielozadaniowy samochód.

Początkowo najlepiej sprzedawały się SUV-y produkcji japońskiej. Przed deską kreślarską stanęli jednak także inżynierowie niemieckich firm, a w szczególności Volkswagena. W 2002 roku rozpoczęli projekt o nazwie zapożyczonej od plemienia nomadów zamieszkujących Saharę. Był to Volkswagen Touareg. Po pewnym czasie nawiązano współpracę także z kolejnym niemieckim gigantem – Audi oraz Porsche od zawsze już związanym z VW.

Ta ostatnia marka miała plany, by zaprojektować zdecydowanie potężniejszą wersję Touarega. Tak powstało Porsche Cayenne o nazwie również wziętej z globusa. Jego produkcja ruszyła w tym samym roku. Po początkowych mieszanych recenzjach, popularność pierwszego SUV-a Porsche zaczęła rosnąć. Oferował potężny silnik - nawet niemal 5-litrowe V8, a także dużą ilość miejsca w środku i komfortowe warunki jazdy po gorszych nawierzchniach.

Cayenne powstaje do dziś, jednak doczekał się także swojego młodszego brata w ofercie Porsche. Tym razem marka przejęta w 2009 roku przez Volkswagena postawiła na zdecydowanie bardziej sportowe osiągi. SUV-a nieco uszczuplono, stracił na wadze, a wyglądem miał przypominać nieco bardziej Porsche Panamerę, niż samo Cayenne. Nowy model po raz pierwszy pojawił się na targach motoryzacyjnych w Los Angeles w 2013 roku, a jego nazwa to Porsche Macan.

Porsche Macan – dane techniczne, generacje

Słowo "macan” w języku mieszkańców polinezyjskiej wyspy Jawa oznacza tygrysa. Porsche Macan również ma być więc drapieżny, o czym świadczą jego osiągi. Zaraz po premierze, na rynek trafiły trzy różne wersje pojazdu i zarazem trzy różne jednostki napędowe pod jego maską:

  • Macan S - z 3-litrowym silnikiem V6 twin-turbo o mocy 335 KM (250 kW)
  • Macan Turbo – z jednostką o pojemności 3,6 litra oraz mocy 395 KM (294 kW)
  • Macan S Diesel – z silnikiem wysokoprężnym o pojemności 3 litrów i mocy 254 KM (190 kW)

Niedługo potem niemiecka marka zdecydowała się także na wypuszczenie na rynek wersji tańszej, niż Macan Turbo, jednak mocniejszej, niż podstawowy do tej pory model S. To Porsche Macan GTS z 3-litrowym V6 o mocy 355 KM (265 kW). Sama S-ka nie była już najprostszą wersją pojazdu. Zastąpił ją model nazywany po prostu samym Porsche Macan. Ma już nie V6, a rzędową czwórkę i tylko 2 litry pojemności (249 KM, 185 kW).

W taki sposób auto świetnie sprzedawało się aż do 2017 roku, gdy Macan otrzymał także opcjonalny Performance Package. Z nim moc Porsche Macan Turbo rośnie aż do 434 KM (324 kW). W 2019 roku zadebiutowała także nowa generacja. Podstawowy Macan jest tu już nieco słabszy – zapewnia 242 KM (180 kW) w przypadku 2-litrowego silnika o czterech cylindrach.

Podwozie pojazdu opiera się na konstrukcji Audi Q5. Wszystkie modele Porsche Macan posiadają sportową, 7-biegową i 2-sprzęgłową skrzynię PDK. To oczywiście również napęd all-wheel drive, czyli na wszystkie koła. Zapewnia komfortowe warunki jazdy po wszystkich nawierzchniach. Bardziej wymagające osoby w opcjach dodatkowych znaleźć będą mogły natomiast także zawieszenie pneumatyczne i system aktywnego zawieszenia PASM opracowany przez Porsche.

Porsche Macan – wymiary:
długość: 4,681 mm
rozstaw osi: 2,807 mm
szerokość: 1,923 mm
wysokość: 1,624 mm
masa własna pojazdu: 1,865–1,925 kg

Porsche Macan – wyposażenie

Porsche Macan jest niemal naszpikowane elektroniką. Za wcześniej wspomniany napęd AWD odpowiada system Porsche Traction Management (PTM) znany z innych modeli marki. Macan to także system stabilizacji toru jazdy z ABS, ASR, ABD i MSD, elektryczny hamulec postojowy, automatyczne hamowanie po kolizji. Szyby i lusterka oczywiście również są elektronicznie sterowane, podobnie sytuacja wygląda z fotelem kierowcy i klapą bagażnika, a także w przypadku reflektorów przednich.

Wnętrze Porsche Macan największą uwagę przyciąga jednak ze względu na dużą liczbę wyświetlaczy i przycisków. Kierowca ma do dyspozycji, oprócz zwykłych zegarów z prędkościomierzem i obrotomierzem, także osobny okrągły ekran za kierownicą. Wyświetla nie tylko spalanie, a także informacje o ilości paliwa w zbiorniku, lecz również informacje o muzyce, której obecnie słuchamy.

Porsche Macan to także Porsche Communication Management (PCM) – 7-calowy ekran dotykowy umieszczony pośrodku deski rozdzielczej. To system nawigacji 3D, a także system rozrywkowy z odtwarzaczem CD/DVD, tunerem radiowym oraz możliwością podłączenia smartfona za pomocą Bluetooth. Posiada też aplikacje, takie jak na przykład kalendarz, dzięki któremu w samochodzie sprawdzimy dokąd musimy pojechać w następnej kolejności.

Porsche Macan - opcje dodatkowe, bezpieczeństwo

W ramach wielu opcji dodatkowych dokupimy asystenta parkowania z kamerą cofania, tempomat, a także wysokiej klasy systemy audio firm BOSE oraz Burmester (ten ostatni to najdroższa spośród wszystkich opcji). Dostępne są podgrzewane fotele (wszystkie), wykończenie wnętrza skórą lub alcantarą, a także podgrzewana sportowa kierownica z łopatkami do zmiany biegów. Dokupimy również panoramiczny dach i nawet 21-calowe felgi w kolorze wybranym przez nas.

Porsche Macan pomieści 5 osób. Ten SUV jest też, pomimo swoich osiągów, pojazdem niezwykle bezpiecznym. Dostał maksymalne 5 gwiazdek w testach Euro NCAP, a już w wersji podstawowej znajdziemy w nim sporą ilość funkcji bezpieczeństwa i poduszek powietrznych. Sprawdzi się także jako auto rodzinne - ma duży bagażnik (500 litrów normalnie i nawet 1500 po złożeniu tylnych siedzeń).

Porsche Macan - cena

Cena podstawowa Porsche Macan z 2019 roku to 248 tysięcy złotych. Macan S, czyli wersja sportowa to tymczasem ok. 300 tysięcy złotych. Auto dostępne jest za pośrednictwem sieci dealerów marki w Polsce. Możemy je jednak konfigurować sami, za pośrednictwem oficjalnej strony Porsche. Na podstawie wybranych przez nas opcji najbliższy dealer przygotuje dokładnie takie Porsche Macan, jakie sobie wybraliśmy. Dzięki opcjom dodatkowym, cena SUV-a może wzrosnąć nawet o kolejne 200 tysięcy złotych.

3.79
Ocena na postawie 18 opinii Zobacz opinie
Oceń produkt Dodałeś już ocenę
Ogólne wrażenia:
Silnik:
Wnętrze:
Koszty użytkownia:

Szybkie fakty
MarkaPorsche
TypSamochód osobowy

Generacje Porsche Macan

Inne modele Porsche

Oceny użytkowników (2)

Porsche Macan: newsy, testy i recenzje

Kolejny elektryk Porsche już w drodze. Będzie gotowy w 2023 roku

... Macan będzie nowym elektrycznym modelem w gamie Porsche. Przedprodukcyjne prototypy wkraczają właśnie w następną fazę testów. To kolejny etap po wcześniejszych, wirtualnych próbach przeprowadzanych dotychczas. ... Popularność SUV-ów marek ...

miesiąc temu

Porsche Macan S - wydech

Porsche C88 tylko dla Chin. Wielkie nadzieje, zaprzepaszczone szanse

... Porsche to nie tylko 911. To również współpraca z Mercedesem przy 500E, z Audi przy RS2 czy z Ładą przy Samarze. Porsche próbowało swojego szczęścia również na rynku chińskim, a pomóc w tym miało auto widoczne na zdjęciach – C88. Jak wiemy, ...

miesiąc temu

25 lat Porsche Boxstera. "Zbudujcie auto takie, jak koncept"

... Gdyby nie Boxster, Porsche znajdowałoby się w zupełnie innymi miejscu niż jest dzisiaj. Może nawet już by nie istniało. Niemcy świętują 25-lecie modelu, który nie tylko odmienił sytuację firmy, ale dziś cała jego rodzina, zwłaszcza w topowej ...

miesiąc temu

Sztuka czy profanacja? Porsche 911 Art Car trafiło na aukcję

... Dzieło sztuki czy przesada? Kwestia gustu, lecz pewnym jest, że prezentowane porsche wygląda jak żadne inne. Wszystko dzięki wyjątkowemu obrazowi, który ozdobił jego nadwozie. ... Porsche 911 generacji 930 to dziś poszukiwany klasyk, co sprawia, ...

2 miesiące temu

Pierwsza jazda Porsche 911 GT3: krok poza kres możliwości

... Oto nowa generacja Porsche 911 GT3, która jest o 10 KM mocniejsza i 5 kg cięższa od poprzednika. Czy to wystarczy, by odnaleźć się w czasach premier tak genialnych nowości na rynku aut sportowych ... Porsche 911 GT3 (2021) - pierwsza jazda, ...

miesiąc temu

Porsche Macan w rosyjskim wydaniu

... Porsche Macan Ursa to najnowsza propozycja rosyjskiego tunera TopCar. ... mogą być wykonane z włókna węglowego. Porsche Macan Ursa ma oficjalnie zadebiutować 27 sierpnia podczas Moscow Motor Show. TopCar Porsche Macan Ursa - galeria zdjęć 1679 ...

dawno temu

Nowe Porsche Macan Turbo. Pod maską 440-konne V6

... Mniejsza pojemność, lecz równie imponująca moc. Nowe Porsche Macan Turbo debiutuje z silnikiem znanym nam już z modeli Cayenne i Panamera. Jak na SUV-a jest naprawdę szybki. I to nie tylko na prostych. ... Nowe Porsche Macan Turbo napędzane jest ...

dawno temu

Nowe Porsche Macan - kolejne filmy

... Porsche opublikowało nowe filmy promocyjne modelu Macan, mniejszego SUV-a z Zuffenhausen. ... W zeszłym miesiącu na targach motoryzacyjnych w Los Angeles, Porsche zaprezentowało wreszcie długo oczekiwany model Macan, czyli młodszego brata ...

dawno temu

Porsche Testarossa na sprzedaż. Tak się robiło tuning w latach 80.

... Szukasz sportowego klasyka, ale nie możesz zdecydować, czy ma być to porsche czy też ferrari? Na aukcję trafił właśnie egzemplarz, który ukróci twoje rozterki. Oto Rinspeed Porsche R69 Turbo szerzej znany jako Porsche Testarossa. ... , który - ...

2 miesiące temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie