Weź udział w badaniu preferencji polskich kierowców

Audi Q5

Model
Audi Q5 Zobacz 6 zdjęć

Audi Q5

Jeszcze kilka lat temu samochody typu SUV były w przenośni ucywilizowanymi terenówkami przystosowanymi do komfortowej jazdy po szosie, co odbijało się na właściwościach terenowych. Miały lepsze wyposażenie niż typowe samochody terenowe i uchodziły za wozy bardziej przyjazne kierowcy, którymi w razie potrzeby można zjechać z utwardzonej drogi.

Wiele terenówek wraz z kolejną generacją stopniowo traciło na walorach terenowych; znikały sztywne ramy nadwozia, niezależne zawieszenie zastąpiło sztywne mosty, a stały napęd na cztery koła został wyparty w wielu przypadkach przez rozwiązanie, w którym tylna oś włącza się do pracy tylko w razie utraty przyczepności osi przedniej. Dziś nawet blokady dyferencjałów zastąpiła elektronika. Auta klasy SUV nie mają służyć do ekstremalnej jazdy w terenie, a ich popularność wzrosła na tyle, że wiele firm, w tym Audi, oferuje je w dwóch-trzech rozmiarach.

Audi Q5 (produkowane od roku 2008, na polskim rynku od 2009) nie ma zbyt wielu atrybutów auta terenowego, ale nie o to w nim chodzi. Nie jest to absolutnie jego wada, Q5 ma bowiem wiele zalet i doskonale sprawdza się jako SUV w codziennym użytkowaniu. Prześwit 200 mm pozwala na pokonanie niewielkich przeszkód. Głębokość brodzenia do 50 cm nie ma tutaj znaczenia. Zawieszenie opcjonalnie może być wyposażone w regulację twardości amortyzatorów. Mowa o systemie Audi Drive Select, który został zaadaptowany również w układzie kierowniczym o zmiennym przełożeniu dostosowującym się do prędkości.

Napęd na cztery koła oparty na centralnym mechanizmie różnicowym Torsen jest rewelacyjny. W warunkach normalnej pracy (kiedy żadne z kół nie traci przyczepności) siła napędowa jest przekazywana w proporcjach 40% na przednią oś i 60% na tylną. Gdy zajdzie taka potrzeba, 65% momentu obrotowego może zostać przekazane na przednie koła, a na tylne nawet 85%. Ma to swoje dobre strony nie tylko podczas jazdy w gorszych warunkach terenowych. Samochód dobrze się prowadzi, a w zakrętach zachowuje się neutralnie. Został wyposażony w system kontroli zjazdu ze wzniesienia, a ABS ma funkcję rozpoznawania rodzaju nawierzchni. Audi Q5 ma więc wszystko, co współczesny SUV mieć powinien.

Dzięki dobrze dobranemu rozstawowi osi we wnętrzu jest sporo przestrzeni z przodu i z tyłu. Nie brakuje miejsca na nogi ani nad głowami. Bagażnik ma przyzwoitą pojemność (540 l/1560 l). Oprócz sporych rozmiarów jest funkcjonalny. Jak na Audi przystało, kokpit to kwintesencja ergonomii, solidności i jakości.

Do napędu Q5 producent oferuje trzy silniki benzynowe i trzy diesle. Wszystkie silniki oprócz największego są turbodoładowane. Benzynowa jednostka 2,0 TFSI może mieć 180 lub 211 KM. Dzięki turbodoładowaniu charakteryzuje się dużym momentem obrotowym (odpowiednio 320 i 350 Nm) i dobrą elastycznością. Silnik benzynowy o pojemności 3,2 bez doładowania osiąga 270 KM.

Wysokoprężna jednostka 2,0 TDI występuje w dwóch wariantach mocy: 143 i 170 KM (w obydwu przypadkach 350 Nm). Silnik 3,0 TDI rozwija moc 240 KM i niebagatelny moment obrotowy 500 Nm.

Ciekawostką jest wersja z napędem hybrydowym, w którym wykorzystano jednostkę 2,0 TFSI o mocy 211 KM, wspomaganą przez elektryczny silnik generujący moc 45 KM. Ta odmiana jest przeznaczona głównie na rynek Ameryki Północnej.

W zależności od wersji silnikowej Audi Q5 może mieć skrzynię manualną 6-biegową, automatyczną, 7-biegową S-tronic w konfiguracji z mocnymi jednostkami, a także konwencjonalny automat Tiptronic współpracujący głównie z napędem hybrydowym.

Audi Q5 jest przemyślanym SUV-em ze świetnym napędem i dobrymi silnikami gwarantującymi dobre osiągi. Ma przestronne, funkcjonalne wnętrze i szereg przydatnych nowinek technicznych. Ma wszystko, co powinien mieć powinien współczesny SUV, więc można go uznać za ciekawą propozycję niemieckiego producenta.

W 2013 roku Audi powiększyło paletę modelu Q5 o wersje SQ5 3.0 TDI oraz SQ5 3.0 TFSI. Pierwsze z tych aut ma dieslowski motor o mocy 313 KM, natomiast drugie jest wyposażone w silnik benzynowy o mocy 359 KM. Ten ostatni wóz nie jest dostępny na rynku europejskim.

4.06
Ocena na postawie 17 opinii Zobacz opinie
Oceń produkt Dodałeś już ocenę
Ogólne wrażenia:
Silnik:
Wnętrze:
Koszty użytkownia:

Szybkie fakty
MarkaAudi
TypSamochód osobowy

Generacje Audi Q5

Inne modele Audi

Oceny użytkowników (4)

Audi Q5: newsy, testy i recenzje

Q&A: Instalacje gazowe do aut. Ekspert STAG odpowiada na pytania vol. 4

Audi Q5 Sportback wjeżdża do salonów. Znamy polskie ceny

... We wrześniu 2020 roku gama Audi Q5 została poszerzona o atrakcyjnie wyglądającą wersję nadwoziową Sportback. Auto właśnie zadebiutowało w polskich salonach. Jak kształtuje się oferta i ceny w porównaniu ze standardowym wydaniem? ... do tego ...

7 miesięcy temu

Audi Q5 po faceliftingu. Nowy wygląd i miękkie hybrydy

... Audi odświeżyło kolejny z modeli. To popularny SUV Q5, który wzorem rodzeństwa dostał przeprojektowany przód, zaktualizowane multimedia i nowocześniejszy napęd, w standardzie wykorzystujący system miękkiej hybrydy. ... Audi sukcesywnie odświeża ...

dawno temu

Nowe Audi RS 3 zaprezentowane. Czy to już hiperhatchback?

... 3,8 s do setki, 290 km/h prędkości maksymalnej, tryb driftu i półsliki zakładane już na linii montażowej. Nowe Audi RS 3 podnosi poprzeczkę w segmencie hothatchy, choć chyba mówimy już o klasie hiperhatchbacków. Oto co przygotowali specjaliści z ...

2 tygodnie temu

Pierwsza jazda: Audi Q4 e-tron - twój kolejny (elektryczny) SUV

... Teoretycznie kompaktowy pod względem rozmiarów, ale miażdżący klasyczne auta pod względem przestrzeni wewnątrz. Robi też wrażenie niskim zużyciem prądu. Elektryczne Audi Q4 e-tron wjeżdża do salonów, a największą konkurencją są jego bliźniacy z ...

tydzień temu

Test: Audi S3 - efekt zimnej kalkulkacji

... Szybkie na papierze, mało porywające w codziennym użytkowaniu. Audi S3 rywalizuje z najlepszymi w segmencie kompaktowych hothatchów, ale nie wnosi nic, czego już nie widzieliśmy w tej klasie. Wymaga za to specyficznego podejścia do elektroniki. ...

2 tygodnie temu

Używane Audi Q5 (8R) w pigułce. Porządny SUV nie tylko na szosę

... Poszukując SUV-a z napędem na cztery koła z reguły staramy się znaleźć jakiś złoty środek pomiędzy jazdą asfaltową a terenową. Jedną z ciekawszych, nowoczesnych propozycji staje się wtedy Audi Q5, choć nie każdy może mieć tego świadomość. ... ...

dawno temu

Audi Q3 doczekało się hybrydy plug-in. Dołączy do Q5 i Q7

... Kolejny SUV Audi będzie dostępny z hybrydowym napędem plug-in. Wiosną 2021 roku w salonach pojawi się Q3 oraz Q3 Sportback w wydaniu 45 TFSIe zdolne przejechać około 50 km z wykorzystaniem wyłącznie silnika elektrycznego. ... Hybrydowy zestaw ...

8 miesięcy temu

Odświeżone Audi Q5 przyłapane na śniegu

... Audi Q5 w obecnej formie jest na rynku od 2008 roku, a wiec czas najwyższy na facelifting tego modelu. Audi przeprowadza testy odświeżonego Q5. ... Audi Q5 w obecnej formie jest na rynku od 2008 roku, a wiec czas najwyższy na facelifting tego ...

dawno temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie