Audi Q5

Model
Audi Q5 Zobacz 6 zdjęć

Audi Q5

Jeszcze kilka lat temu samochody typu SUV były w przenośni ucywilizowanymi terenówkami przystosowanymi do komfortowej jazdy po szosie, co odbijało się na właściwościach terenowych. Miały lepsze wyposażenie niż typowe samochody terenowe i uchodziły za wozy bardziej przyjazne kierowcy, którymi w razie potrzeby można zjechać z utwardzonej drogi.

Wiele terenówek wraz z kolejną generacją stopniowo traciło na walorach terenowych; znikały sztywne ramy nadwozia, niezależne zawieszenie zastąpiło sztywne mosty, a stały napęd na cztery koła został wyparty w wielu przypadkach przez rozwiązanie, w którym tylna oś włącza się do pracy tylko w razie utraty przyczepności osi przedniej. Dziś nawet blokady dyferencjałów zastąpiła elektronika. Auta klasy SUV nie mają służyć do ekstremalnej jazdy w terenie, a ich popularność wzrosła na tyle, że wiele firm, w tym Audi, oferuje je w dwóch-trzech rozmiarach.

Audi Q5 (produkowane od roku 2008, na polskim rynku od 2009) nie ma zbyt wielu atrybutów auta terenowego, ale nie o to w nim chodzi. Nie jest to absolutnie jego wada, Q5 ma bowiem wiele zalet i doskonale sprawdza się jako SUV w codziennym użytkowaniu. Prześwit 200 mm pozwala na pokonanie niewielkich przeszkód. Głębokość brodzenia do 50 cm nie ma tutaj znaczenia. Zawieszenie opcjonalnie może być wyposażone w regulację twardości amortyzatorów. Mowa o systemie Audi Drive Select, który został zaadaptowany również w układzie kierowniczym o zmiennym przełożeniu dostosowującym się do prędkości.

Napęd na cztery koła oparty na centralnym mechanizmie różnicowym Torsen jest rewelacyjny. W warunkach normalnej pracy (kiedy żadne z kół nie traci przyczepności) siła napędowa jest przekazywana w proporcjach 40% na przednią oś i 60% na tylną. Gdy zajdzie taka potrzeba, 65% momentu obrotowego może zostać przekazane na przednie koła, a na tylne nawet 85%. Ma to swoje dobre strony nie tylko podczas jazdy w gorszych warunkach terenowych. Samochód dobrze się prowadzi, a w zakrętach zachowuje się neutralnie. Został wyposażony w system kontroli zjazdu ze wzniesienia, a ABS ma funkcję rozpoznawania rodzaju nawierzchni. Audi Q5 ma więc wszystko, co współczesny SUV mieć powinien.

Dzięki dobrze dobranemu rozstawowi osi we wnętrzu jest sporo przestrzeni z przodu i z tyłu. Nie brakuje miejsca na nogi ani nad głowami. Bagażnik ma przyzwoitą pojemność (540 l/1560 l). Oprócz sporych rozmiarów jest funkcjonalny. Jak na Audi przystało, kokpit to kwintesencja ergonomii, solidności i jakości.

Do napędu Q5 producent oferuje trzy silniki benzynowe i trzy diesle. Wszystkie silniki oprócz największego są turbodoładowane. Benzynowa jednostka 2,0 TFSI może mieć 180 lub 211 KM. Dzięki turbodoładowaniu charakteryzuje się dużym momentem obrotowym (odpowiednio 320 i 350 Nm) i dobrą elastycznością. Silnik benzynowy o pojemności 3,2 bez doładowania osiąga 270 KM.

Wysokoprężna jednostka 2,0 TDI występuje w dwóch wariantach mocy: 143 i 170 KM (w obydwu przypadkach 350 Nm). Silnik 3,0 TDI rozwija moc 240 KM i niebagatelny moment obrotowy 500 Nm.

Ciekawostką jest wersja z napędem hybrydowym, w którym wykorzystano jednostkę 2,0 TFSI o mocy 211 KM, wspomaganą przez elektryczny silnik generujący moc 45 KM. Ta odmiana jest przeznaczona głównie na rynek Ameryki Północnej.

W zależności od wersji silnikowej Audi Q5 może mieć skrzynię manualną 6-biegową, automatyczną, 7-biegową S-tronic w konfiguracji z mocnymi jednostkami, a także konwencjonalny automat Tiptronic współpracujący głównie z napędem hybrydowym.

Audi Q5 jest przemyślanym SUV-em ze świetnym napędem i dobrymi silnikami gwarantującymi dobre osiągi. Ma przestronne, funkcjonalne wnętrze i szereg przydatnych nowinek technicznych. Ma wszystko, co powinien mieć powinien współczesny SUV, więc można go uznać za ciekawą propozycję niemieckiego producenta.

W 2013 roku Audi powiększyło paletę modelu Q5 o wersje SQ5 3.0 TDI oraz SQ5 3.0 TFSI. Pierwsze z tych aut ma dieslowski motor o mocy 313 KM, natomiast drugie jest wyposażone w silnik benzynowy o mocy 359 KM. Ten ostatni wóz nie jest dostępny na rynku europejskim.

4.06
Ocena na postawie 17 opinii Zobacz opinie
Oceń produkt Dodałeś już ocenę
Ogólne wrażenia:
Silnik:
Wnętrze:
Koszty użytkownia:

Szybkie fakty
MarkaAudi
TypSamochód osobowy

Generacje Audi Q5

Inne modele Audi

Oceny użytkowników (4)

Audi Q5: newsy, testy i recenzje

Audi Q5 Sportback wjeżdża do salonów. Znamy polskie ceny

... We wrześniu 2020 roku gama Audi Q5 została poszerzona o atrakcyjnie wyglądającą wersję nadwoziową Sportback. Auto właśnie zadebiutowało w polskich salonach. Jak kształtuje się oferta i ceny w porównaniu ze standardowym wydaniem? ... do tego ...

2 miesiące temu

Rolls-Royce Phantom Series II - prezentacja

Audi Q5 po faceliftingu. Nowy wygląd i miękkie hybrydy

... Audi odświeżyło kolejny z modeli. To popularny SUV Q5, który wzorem rodzeństwa dostał przeprojektowany przód, zaktualizowane multimedia i nowocześniejszy napęd, w standardzie wykorzystujący system miękkiej hybrydy. ... Audi sukcesywnie odświeża ...

8 miesięcy temu

Używane Audi Q5 (8R) w pigułce. Porządny SUV nie tylko na szosę

... Poszukując SUV-a z napędem na cztery koła z reguły staramy się znaleźć jakiś złoty środek pomiędzy jazdą asfaltową a terenową. Jedną z ciekawszych, nowoczesnych propozycji staje się wtedy Audi Q5, choć nie każdy może mieć tego świadomość. ... ...

9 miesięcy temu

Audi A1 bez następcy? Nie wyklucza tego sam szef marki

... Audi nie ma szczęścia do aut miejskich. Wszystko wskazuje, że marka z Ingostadt niebawem całkowicie pożegna się z segmentem B. W jednym z wywiadów potwierdził to sam Markus Duesmann. ... Audi A1 zadebiutowało w 2010 roku, by 8 lat później ...

3 tygodnie temu

Najpopularniejsze modele Audi - co warto wiedzieć?

... nas dziwić fakt, że tak wiele osób decyduje się na auta marki Audi. Które modele są najpopularniejsze? Gdzie możemy szukać rzetelnych ogłoszeń? Co warto wiedzieć na ten temat? Przekonajmy się! ... do tego zaawansowany filtry wyszukiwania, ...

tydzień temu

Audi RS 7 - samo się o to prosiło

... To sprawiło, że na rynku pojawiła się masa piekielnie mocnych SUVów, kombi, sedanów i sedanów w stylu coupe. Audi RS7 jest jednym z modeli znajdujących się na szczycie listy w tej ostatniej grupie ... , bo przeniesione bezpośrednio ze sportowych ...

wczoraj

Audi Q3 doczekało się hybrydy plug-in. Dołączy do Q5 i Q7

... Kolejny SUV Audi będzie dostępny z hybrydowym napędem plug-in. Wiosną 2021 roku w salonach pojawi się Q3 oraz Q3 Sportback w wydaniu 45 TFSIe zdolne przejechać około 50 km z wykorzystaniem wyłącznie silnika elektrycznego. ... Hybrydowy zestaw ...

3 miesiące temu

Audi A3 8Y - lifting czy nowa generacja?

... Samochody z grupy Volkswagena raczej ewoluują, niż rewolucyjnie zmieniają się co generację. To rodzi jednak pytania - czy w przypadku najnowszego Audi A3 możemy jeszcze mówić o "nowej generacji"? ... się zastanawiać, kiedy model wkraczający na ...

miesiąc temu

Odświeżone Audi Q5 przyłapane na śniegu

... Audi Q5 w obecnej formie jest na rynku od 2008 roku, a wiec czas najwyższy na facelifting tego modelu. Audi przeprowadza testy odświeżonego Q5. ... Audi Q5 w obecnej formie jest na rynku od 2008 roku, a wiec czas najwyższy na facelifting tego ...

dawno temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie