Porsche Panamera

Model
Porsche Panamera Zobacz 5 zdjęć

Porsche Panamera

W 2002 roku Porsche wprowadziło do oferty model Cayenne. Pięciomiejscowy SUV był bardzo przemyślanym ruchem marketingowym, który znacznie zwiększył przychody producenta z Zuffenhausen. Niemcy zdali sobie sprawę z tego, że klienci zainteresowani kupnem drogich SUV-ów są skłonni wydać nieco więcej, by jeździć czymś bardziej wyjątkowym od Audi, Mercedesa czy BMW.

Wykorzystując tę samą strategię oraz doświadczenie w budowaniu sportowych samochodów, w 2009 roku Porsche wprowadziło do swojej oferty kolejny samochód dla prężnie prosperujących przedsiębiorców.

Pierwszy pomysł na 4-drzwiowe Porsche narodził się pod koniec lat 80. ubiegłego wieku, kiedy to stworzono koncept o nazwie 989, będący tak naprawdę przedłużoną wersją modelu 911. Podczas prac nad Panamerą postawiono jednak na nieco bardziej oryginalną stylistykę, która i tak inspirowana była flagowym modelem niemieckiego producenta.

Oficjalny debiut Panamery odbył się w 2009 roku w Szanghaju. To kolejny przemyślany ruch, który pokazał otwartość Porsche na prężnie rozwijający się chiński rynek motoryzacyjny.

Już na pierwszy rzut oka widać w aucie wpływy modelu 911. Przednie reflektory nawiązują do sportowego garbusa, podobnie jest zresztą z tyłu. Luksusowa Panamera miała oficjalnie zarezerwować miejsce Porsche w zyskującej coraz większe zainteresowanie klasie sportowych limuzyn.

Od samego początku krytykowano auto za zbyt obłe kształty i mało dynamiczną linię nadwozia. W stosunku do rywali takich jak Aston Martin Rapide, Maserati Quattroporte czy Mercedes CLS Panamera faktycznie jest mało interesująca stylistycznie. Ciekawiej jest jednak we wnętrzu.

Podczas projektowania konsoli środkowej designerzy inspirowali się ekskluzywnymi telefonami komórkowymi produkowanymi przez firmę Vertu. Przed oczami kierowcy nadal widnieje centralnie umieszczony obrotomierz. Poza cyfrowym wyświetlaczem pokazującym parametry pojazdu oraz obsługującym system nawigacji tablica zegarów została w całości przejęta z 911.

Wszystkie stylistyczne niesnaski tracą znaczenie po przekręceniu kluczyka. Już w podstawowej wersji Panamery, która weszła na rynek ponad rok po rozpoczęciu produkcji modelu, do dyspozycji kierowca ma 300-konny motor V6 o pojemności 3,6 l. Dzięki takiej dawce mocy auto rozpędza się od 0 do 100 km/h w 6,3 s oraz z 6-biegową skrzynią manualną osiąga prędkość maksymalną 261 km/h.

Dla miłośników jednostek V8 przygotowano silnik o pojemności 4,8 l, który w wolnossącej odmianie Panamera S produkuje 400 KM i 500 Nm momentu obrotowego, w turbodoładowanej Panamera Turbo - 500 KM, a topowej Panamera Turbo S aż 550 KM i w overbooście nawet 800 Nm momentu obrotowego. Dzięki temu, z dodatkowym pakietem Sport Chrono, 4-miejscowa limuzyna przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 3,8 s oraz rozpędza się do 306 km/h.

Panamera oraz Panamera S są także dostępne w wersjach z napędem na 4 koła; można je rozpoznać po dodatkowym oznaczeniu cyferką 4. Ponadto Porsche oferuje auto z jednostką Diesla o mocy 250 KM. Osiągi tej wersji są bardzo zbliżone do 300-konnej benzynowej Panamery. Miłośnicy ekologii zadowolą się hybrydą, której podstawę stanowi silnik benzynowy o mocy 333 KM, dodatkowo wspomagany przez jednostkę elektryczną. Dla tych, którzy chcą pobawić się autem na torze, przygotowano zaprezentowaną w 2011 roku Panamerę GTS.

Panamera sprzedaje się jak świeże bułeczki, a wprowadzając ten model na rynek, Porsche udowodniło, że 4-miejscowa limuzyna, która świetnie nadaje się do długich podróży, może być piekielnie szybkim autem. Biorąc pod uwagę cenę Astona Rapide czy nawet nieco większego Mercedesa S63 AMG, Panamera broni się osiągami i dostępna jest za naprawdę rozsądne, jak na tę klasę auta, pieniądze.

Plusy:
+ osiągi
+ cztery miejsca
+ świetne właściwości jezdne

Minusy:
- stylistyka

3.88
Ocena na postawie 44 opinii Zobacz opinie
Oceń produkt Dodałeś już ocenę
Ogólne wrażenia:
Silnik:
Wnętrze:
Koszty użytkownia:

Szybkie fakty
MarkaPorsche
TypSamochód osobowy

Generacje Porsche Panamera

Inne modele Porsche

Oceny użytkowników (2)

Porsche Panamera: newsy, testy i recenzje

Test: Porsche Panamera Turbo S e-hybrid - absurd!

... Waży 2,3 tony i przyspiesza do setki w 3,2 sekundy. Ma podwójnie doładowane V8, ale w mieście spali mniej niż 10 litrów "bezołowiowej". Ma 700 KM, ale jest wygodną limuzyną. Porsche Panamera Turbo S ... 1938 Porsche Panamera Turbo S e-hybrid - ...

7 miesięcy temu

Test: Porsche Panamera GTS - bez kompromisów

... "wystarczająco dobry" na wszystkich. Porsche Panamera GTS nie jest kompromisem. Jest kompletnym autem sportowym i jest kompletną limuzyną. ... do dyspozycji panel sterowania swoimi strefami klimatyzacji. Przestrzeni na nogi jest na tyle dużo, że ...

11 miesięcy temu

Porsche i Audi dołączą do Formuły 1. Szef VW potwierdził

... Herbert Diess, szef całego Volkswagen Group, potwierdził to, o czym mówiło się już od dawna – zarówno Porsche, jak i Audi wejdą do Formuły 1. Choć nie powiedział, jak to zaangażowanie będzie wyglądało, to nieoficjalnie już wiadomo. ... zniknęły ...

3 tygodnie temu

Iga Świątek zgarnęła nie jedno, a dwa porsche. Oto dlaczego

... Iga Świątek wygrała turniej WTA, co oznacza nie tylko zgarnięcie 94 tys. euro premii, ale i najnowszy model elektrycznego porsche – taycana GTS Sport Turismo. Co ciekawe, tenisistka wróci do kraju nie z jednym, a dwoma samochodami z ...

miesiąc temu

Test: Porsche Panamera 4S E-Hybrid – tak zielone, że aż boli

... na prądzie w trybie Hybrid, też mogłaby być lepsza. Właściwie od porsche wymagam natychmiastowej. Tymczasem musi się tam trochę przemielić, przeliczyć, by coś się wydarzyło. Reszta fenomenalna Panamera ... ten drugi aspekt jest wart tego, by ...

8 miesięcy temu

Škoda będzie miała nowego szefa. Wcześniej przewodził Porsche

... 1 lipca 2022 roku nastąpi duża zmiana w kierownictwie Škody. Dotychczasową rolę pełnioną przez Thomas Schäfera przejmie Klaus Zellmer z Porsche of America. ... , zwalniając stanowisko w Czechach. 41225 Wiemy już, kto je przejmie. To Klaus ...

2 miesiące temu

Porsche znów wstrzymuje produkcję z powodu braku dostaw z Ukrainy

... Porsche znów doświadcza braku wiązek elektrycznych, które są importowane z Ukrainy, co wpływa na zakłócenia produkcji w niemieckich fabrykach. To nie pierwszy taki przypadek. ... przykładem jest Porsche. 44305 Niemiecki producent właśnie ...

2 miesiące temu

Wyjaśniamy: jak skręca 2,2-tonowe Porsche Cayenne GTS?

... Czy ciężkie Porsche to nadal Porsche? Oczywiście, przecież po to kupujemy samochód tej marki, żeby prowadził się sportowo–nawet, jeśli mówimy o wielkim Cayenne. Zobaczcie, jak musieli się napracować inżynierowie, żeby zmieścić je w każdy zakręt. ...

3 miesiące temu

Porsche Macan T dołącza do oferty. W prostocie siła

... Porsche rozbudowało gamę Macana o kolejną wersję, która - choć nie jest przesadnie mocna - ma sportowe zacięcie. Wyróżniki wersji T to przede wszystkim lekkość i prostota. ... Zróbmy sportowego SUV-a premium, by potem go odchudzić i uprościć - ...

3 miesiące temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie