Porsche Panamera

Model
Porsche Panamera Zobacz 5 zdjęć

Porsche Panamera

W 2002 roku Porsche wprowadziło do oferty model Cayenne. Pięciomiejscowy SUV był bardzo przemyślanym ruchem marketingowym, który znacznie zwiększył przychody producenta z Zuffenhausen. Niemcy zdali sobie sprawę z tego, że klienci zainteresowani kupnem drogich SUV-ów są skłonni wydać nieco więcej, by jeździć czymś bardziej wyjątkowym od Audi, Mercedesa czy BMW.

Wykorzystując tę samą strategię oraz doświadczenie w budowaniu sportowych samochodów, w 2009 roku Porsche wprowadziło do swojej oferty kolejny samochód dla prężnie prosperujących przedsiębiorców.

Pierwszy pomysł na 4-drzwiowe Porsche narodził się pod koniec lat 80. ubiegłego wieku, kiedy to stworzono koncept o nazwie 989, będący tak naprawdę przedłużoną wersją modelu 911. Podczas prac nad Panamerą postawiono jednak na nieco bardziej oryginalną stylistykę, która i tak inspirowana była flagowym modelem niemieckiego producenta.

Oficjalny debiut Panamery odbył się w 2009 roku w Szanghaju. To kolejny przemyślany ruch, który pokazał otwartość Porsche na prężnie rozwijający się chiński rynek motoryzacyjny.

Już na pierwszy rzut oka widać w aucie wpływy modelu 911. Przednie reflektory nawiązują do sportowego garbusa, podobnie jest zresztą z tyłu. Luksusowa Panamera miała oficjalnie zarezerwować miejsce Porsche w zyskującej coraz większe zainteresowanie klasie sportowych limuzyn.

Od samego początku krytykowano auto za zbyt obłe kształty i mało dynamiczną linię nadwozia. W stosunku do rywali takich jak Aston Martin Rapide, Maserati Quattroporte czy Mercedes CLS Panamera faktycznie jest mało interesująca stylistycznie. Ciekawiej jest jednak we wnętrzu.

Podczas projektowania konsoli środkowej designerzy inspirowali się ekskluzywnymi telefonami komórkowymi produkowanymi przez firmę Vertu. Przed oczami kierowcy nadal widnieje centralnie umieszczony obrotomierz. Poza cyfrowym wyświetlaczem pokazującym parametry pojazdu oraz obsługującym system nawigacji tablica zegarów została w całości przejęta z 911.

Wszystkie stylistyczne niesnaski tracą znaczenie po przekręceniu kluczyka. Już w podstawowej wersji Panamery, która weszła na rynek ponad rok po rozpoczęciu produkcji modelu, do dyspozycji kierowca ma 300-konny motor V6 o pojemności 3,6 l. Dzięki takiej dawce mocy auto rozpędza się od 0 do 100 km/h w 6,3 s oraz z 6-biegową skrzynią manualną osiąga prędkość maksymalną 261 km/h.

Dla miłośników jednostek V8 przygotowano silnik o pojemności 4,8 l, który w wolnossącej odmianie Panamera S produkuje 400 KM i 500 Nm momentu obrotowego, w turbodoładowanej Panamera Turbo - 500 KM, a topowej Panamera Turbo S aż 550 KM i w overbooście nawet 800 Nm momentu obrotowego. Dzięki temu, z dodatkowym pakietem Sport Chrono, 4-miejscowa limuzyna przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 3,8 s oraz rozpędza się do 306 km/h.

Panamera oraz Panamera S są także dostępne w wersjach z napędem na 4 koła; można je rozpoznać po dodatkowym oznaczeniu cyferką 4. Ponadto Porsche oferuje auto z jednostką Diesla o mocy 250 KM. Osiągi tej wersji są bardzo zbliżone do 300-konnej benzynowej Panamery. Miłośnicy ekologii zadowolą się hybrydą, której podstawę stanowi silnik benzynowy o mocy 333 KM, dodatkowo wspomagany przez jednostkę elektryczną. Dla tych, którzy chcą pobawić się autem na torze, przygotowano zaprezentowaną w 2011 roku Panamerę GTS.

Panamera sprzedaje się jak świeże bułeczki, a wprowadzając ten model na rynek, Porsche udowodniło, że 4-miejscowa limuzyna, która świetnie nadaje się do długich podróży, może być piekielnie szybkim autem. Biorąc pod uwagę cenę Astona Rapide czy nawet nieco większego Mercedesa S63 AMG, Panamera broni się osiągami i dostępna jest za naprawdę rozsądne, jak na tę klasę auta, pieniądze.

Plusy:
+ osiągi
+ cztery miejsca
+ świetne właściwości jezdne

Minusy:
- stylistyka

3.87
Ocena na postawie 42 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaPorsche
TypSamochód osobowy

Generacje Porsche Panamera

Inne modele Porsche

Porsche Panamera: newsy, testy i recenzje

Citroën - In Love With You - Odc. 3 "The Dream"

Nowe Porsche 911 Turbo S w drodze. Znamy dane techniczne

... Porsche potwierdziło plany dotyczące wprowadzenia najnowszej generacji modelu 911 w wersjach Turbo oraz Turbo S. Auta wchodzą właśnie w ostatnią fazę testów i będą gotowe w 2020 roku. Choć ... Porsche nie zamierza trzymać wszystkich w ...

6 godzin temu

7-biegowa, manualna skrzynia wraca do gamy Porsche 911

... nie chce samodzielnie zmieniać biegów. Szkoda tylko, że producenci często nie pozostawiają im żadnego wyboru. Do dziś podobnie było z najnowszą generacją Porsche 911. ... charakteryzujących tę konstrukcję. I choć nie było to najpopularniejsze ...

2 tygodnie temu

Porsche i Boeing wspólnie zbudują latający samochód elektryczny

... właśnie nadchodzi, dzięki wspólnym wysiłkom firm Porsche i Boeing, które zamierzają wspólnie stworzyć latający samochód elektryczny. ... Czy można wyobrazić sobie lepszych kandydatów do stworzenia latającego samochodu elektrycznego? Porsche jest ...

4 tygodnie temu

Nowe Porsche Macan Turbo. Pod maską 440-konne V6

... Mniejsza pojemność, lecz równie imponująca moc. Nowe Porsche Macan Turbo debiutuje z silnikiem znanym nam już z modeli Cayenne i Panamera. Jak na SUV-a jest naprawdę szybki. I to nie tylko na prostych. ... Nowe Porsche Macan Turbo napędzane jest ...

3 miesiące temu

TechArt Porsche 911. Tuner wziął na warsztat generację 992

... Od niedawna w sprzedaży dostępna jest nowa generacja legendarnego modelu Porsche – 911 (992). Mimo że jazda nim jest bardzo ekscytująca, dla głodnych dodatkowych wrażeń oraz indywidualistów TechArt przygotował coś specjalnego. ... Położona w ...

miesiąc temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie