Audi

Audi jest marką osobowych aut, które produkowane są przez pochodzący z Niemiec koncern Volkswagen AG. Siedziba Audi mieści się w Ingolstadt (Bawaria), a samo przedsiębiorstwo założone zostało przez Augusta Horcha w 1909 roku. Nazwa markipochodzi od transkrypcji nazwiska założyciela, co w języku polskim oznacza czasownik ''słuchaj''.

Obraz

Audi – początki/lata 1899-1931

Pierwsze wzmianki o Audi pochodzą z roku 1899, kiedy 14 listopada przyszły założyciel August Horch razem z Carlem Benzem rozpoczęli działalność firmy ''Horch'', która skupiła się na produkcji osobowych samochodów klasy premium. 3 lata później przedsiębiorstwo przeniesione zostało do Reichenbach, a w 1904 roku ustalono ostateczną lokalizację w Zwickau. Kolejne lata przyniosły pogorszenie sytuacji finansowej, wskutek czego spółkę opuścił August Horch, który następnie założył firmę pod nazwą August Horch Automobilwerke GmbH. W międzyczasie odbyła się rozprawa sądowa, gdzie zabroniono właścicielowi wykorzystywanie własnego nazwiska, dlatego postanowił on obejść przepis i przetłumaczyć słowo Horch (niem. horchen – nasłuchiwać) na język łaciński. W ten sposób 25 kwietnia 1910 roku narodziło się Audi Automobilwerke GmbH, a w lipcu tego samego roku zakłady produkcyjne opuścił pierwszy model nowej marki. Auto spotkało się z pozytywnymi recenzjami, co przełożyło się na stworzenie dwóch najbardziej znanych w tym czasie modeli Audi czyli Audi Typ A (10/22 KM) Phaeton oraz jego następcy Audi Typ B 10/28 KM, które również przypadły do gustu użytkownikom. Dzięki temu Audi rozpoczęło prace nad stworzeniem nowych jednostek napędowych w typie A o pojemnościach 2.6, 3.5, 4.6 oraz 5.7cm3 pojemności, które pozwoliły modelom Audi startować i wygrywać uznane wyścigi i rajdy samochodowe. Sukcesy przełożyły się na powstanie najsilniejszej do tej pory jednostki typu M z pojemnością 4.6 cm3 pojemności, która zadebiutowała w 1924 roku oraz pierwszych modeli typu K z kierownicą montowaną po lewej stronie. Jeśli natomiast chodzi o struktury spółki w 1914 roku, przedsiębiorstwo przekształcone zostało na akcyjną spółkę Audi Werke AG, a zaraz po I wojnie światowej właściciel August Horch porzucił firmę i zamieszkał w Berlinie, rozpoczynając pracę w charakterze rzeczoznawcy samochodowego. Ok. 1928 roku Audi ze względu na kłopoty finansowe przejęte zostało przez DKW (Zschopauer Motorenwenke J. S. Rasmussen AG).

Audi – współpraca z Auto Union/lata 1932-1945

Od 1932 roku czyli momentu rozpoczęcia współpracy pomiędzy Audi, a DKW – spółka stała się partnerem przedsiębiorstwa Auto Union, które przyjęło charakterystyczne logo z czterema przeplatającymi się pierścieniami do dzisiaj reprezentującymi markę. Nowa współpraca dała początek nowym inwestycjom, których owocem okazał się model Audi Front będący zarazem pierwszym europejskim autem, które posiadało napęd na przednią oś i silnik wyposażony w aż sześć cylindrów. Był to model Wanderer, który konstruktorzy odwrócili o 180 stopni w ten sposób, że do przodu przełożony został wał napędowy, dzięki czemu pojazd został oceniony pozytywnie i był jedynym modelem Audi spółki Auto Union w okresie 1933 – 1938. Po tym czasie od 1939 roku Audi ze względu na wprowadzenie ekonomicznej polityki wykluczającej z rynku samochody wyższej klasy zawieszona została na niemal trzy dekady, co spowodowane było również II wojną światową. Z tego powodu zakłady Audi wykorzystywane były do produkcji sprzętu wojskowego, a pracownikami byli głównie więźniowie wojenni, przymusowi robotnicy i więźniowie koncentracyjnych obozów.

Audi – po II wojnie światowej do 1968 roku

Po zakończeniu wojny spółka Auto Union AG została wchłonięta przez sowieckie przedsiębiorstwa, wytwarzając model samochodu AWZ P70 do 1958, kiedy do produkcji dołączyły zakłady Horcha zlokalizowane na terenach należących wcześniej do NRD. Połączone firmy pod nową nazwą VEB Sachsenring Automobilwerke Zwickau zajęły się produkcją popularnych trabantów do roku 1991 roku. Dzięki temu w 1949 roku w Niemczech ponownie zarejestrowano spółkę Auto Union AG (Ingolstadt), która od tej pory skupiła się na samochodach z oferty DKW. Produkcja zaowocowała przejęciem 87% udziałów Auto Union przez spółkę Daimler-Benz AG, co ostatecznie nie poprawiło sytuacji marki. Mimo to w 1964 roku Volkswagen przejął całość akcji Auto Union w tym prawa do charakterystycznego logo z czterema pierścieniami symbolizującymi: Horch, Audi, Wanderer i DKW. Skutkiem tej operacji było wprowadzenie na rynek w 1965 roku pierwszego modelu Audi, który konstrukcyjnie był kontynuacją modelu DKW F102, nie posiadał jednak żadnych dodatkowych oznaczeń. Zmianą była inicjatywa jednego z byłych pracowników Daimler-Benz, który przedstawił dyrektorowi zakładów Volkswagenwerk Wolfsburg wykonany przez siebie projekt Audi 100, który zdobył uznanie i sprawił, że od tego momentu pojazdy Audi schodziły z linii produkcyjnych z oznaczeniami symbolizującymi liczbę koni mechanicznych np. Audi 60. Oprócz tego auta wyposażone były w silniki średnioprężne, w których stopień sprężania znalazł się na poziomie pomiędzy napędem diesel'a, a benzynowym.

Audi – od 1969 roku do dziś

Rok 1969 rozpoczął się od połączenia przedsiębiorstwa Auto Union GmbH z Neckarsulm NSU AG, co pozwoliło rozwinąć produkcję o kolejny zakład i zmianę nazwy na Audi NSU Auto Union AG z siedzibą w Neckarsulm. Marka ruszyła z kampanią reklamową, którą promował popularny później slogan Vorsprung durch Technik (pol. ''przewaga dzięki technice'') podczas reklamy modelu NSU Ro 80 wyposażonego w silnik Wankla. Kolejne zmiany wprowadzono na początku roku 1985, kiedy nazwę marki skrócono do Audi AG, a siedziba przeniesiona została do docelowego Ingolstadt, co utrzymuje się do dziś. Obecnie w przypadku struktury Audi, do Volkswagena AG należy ok. 99.55% akcji, a pozostała część czyli ok. 0.45% dostępna jest na giełdach papierów wartościowych: Dusseldorf, Berlin-Brema, Monachium, Hamburg i we Frankfurcie nad Menem. Ważnym elementem w działalności Audi jest również spółka quattro GmbH, która odpowiada za produkcję sportowych modeli – RS, przygotowanie podzespołów pojazdów uczestniczących w wyścigach oraz projekty indywidualnego wyposażenia modeli audi na zamówienie. Spółka rozpoczęła działalność w 1983 roku, wytwarzając elementy dodatkowego wyposażenia, a w 1986 po raz pierwszy zadebiutowały modele serii RS i S w tym Audi S6. Obecnie quattro GmbH zajmuje się produkcją Audi R8 wyposażonego w trzy silniki do wyboru, w tym Audi RS 6 Avant, Audi RS 4 Avant i Audi SUV Sport. Od 1996 roku przedsiębiorstwo quattro GmbH sprzedało ok. 75 500 sportowych samochodów Audi i 2.5 miliona akcesoriów. Przy tym wszystkie modele pojazdów quattro GmbH wyposażone są w napędy na obie osie (quattro).

Audi – innowacyjne rozwiązania wprowadzone przez markę

Audi przez wszystkie lata działalności stworzyło wiele innowacyjnych rozwiązań technicznych. Pierwszym ważnym dla motoryzacyjnego rynku był debiutujący w 1975 roku silnik VW posiadający wtrysk K-Jetronic, który później stosowany był m.in. w VW Golfie z jednostką Gti i 5-cylindrowym silnikiem benzynowym dostępnym w Audi 100. Kolejnym innowacyjnym rozwiązaniem był zaprezentowany w 1980 roku napęd na obie osie – quattro, który po raz pierwszy zaprezentowano podczas Międzynarodowego Salonu Samochodu w Genewie. Rozwiązanie na tyle przypadło do gustu użytkownikom, że do 2013 roku wyprodukowano ok. 710 095 egzemplarzy zarówno w zakładzie produkcyjnym w Neckarsulm jak i Ingolstadt, co przełożyło się na ok. 44% wszystkich klientów obecnych na rynku. W międzyczasie producenci podjęli również decyzję o rozpoczęciu eksportu modeli Audi do takich krajów jak: Rosja, Kanada, USA i Niemcy. Obecnie technologia quattro dostępna jest we wszystkich seriach Audi w tym w popularnych modelach: Audi R8, Audi A4 allroad, Audi Q7 i Audi A6 allroad. Drugim rozwiązaniem, które przyniosło popularność marce, była ocynkowana karoseria, która w formie seryjnej produkcji została rozpoczęta w 1985 roku - zaraz po Porsche. Pierwszym pojazdem z tym rozwiązaniem było Audi 100, które było zarazem pojazdem o największym wówczas współczynnikiem oporu powietrza wynoszącym ok. 0.30, co przełożyło się na pierwszy niemiecki samochód z certyfikatem dopuszczenia do ruchu z katalizatorem. Trzecim innowacyjnym rozwiązaniem okazało się z kolei wprowadzenie pod koniec lat 80. pierwszego modelu, który posiadał silnik Diesela wyposażony w bezpośredni wtrysk i turbodoładowanie, co do seryjnej produkcji wprowadzone zostało w 1989 roku. Przełożyło się to łączną sprzedaż w ilości 7.5 milionów samochodów z wysokoprężnymi silnikami z układem TDI. Przez kolejne lata jednostki Diesela były stale udoskonalane, przez co pojemność zwiększyła się o 100% przy 98%. spadku emisji szkodliwych substancji. Stworzono również sportową wersję tej jednostki, która umożliwiła konkurowanie Audi z najlepszymi samochodami wyścigowymi startującymi w prestiżowym wyścigu w Le Mans trwającym 24 godziny. Rezultatem było zwycięstwo w ośmiu rajdach na 9, w których wzięły udział modele Audi. W międzyczasie karoseria Audi była stale udoskonalana i w 1985 roku podczas targów w Hanowerze zaprezentowano nowy model Audi Space Frame stworzony z aluminium, na tyle lekki, że na prezentacji niosły go bez problemów dwie kobiety. Została ona wykonana ze specjalnych profili oraz elementów odlewanych metodą podciśnieniową, które połączone zostały z blachą tworzącą konstrukcję dachu, elementów bocznych oraz podłogi. Najpopularniejszymi modelami, w których zastosowano to rozwiązanie były: Audi TT (2006), Audi R8 (2008) oraz Audi A8 (2002, 2010, 2013). Oprócz tego w 2014 roku Audi wypuściło na rynek specjalny model samochodu, który wyposażony został w ulepszony model w wersji coupe z aluminiową karoserią o łącznej wadze 210 kg

Audi – wyróżnienia

Audi od początku istnienia marki zdobywa cyklicznie wyróżnienia i nagrody w wielu kategoriach w tym 7-krotnie w najważniejszym konkursie ''World Car of the Year Awards''. Modelem z największą liczbą tytułów WCYear jest niekwestionowany lider Audi A3, który wyróżniony został dwa razy jako World Car Design of the Year i trzykrotnie jako World Performance Car. W kolejnym 2005 roku Audi A6 sięgnęło ponownie po główny tytuł World Car of the year, a w 2014 roku na szczyt powrócił model A3. Oprócz tego Audi 10-krotnie wygrało konkurs ''International Engine of the Year'' w latach 2005 – 2009 zawdzięczając to napędowi TFSI o pojemności 2 litrów (kategoria 1.8-2.0 litra pojemności) oraz pięć razy zdobywając tytuł w kategoriach 1.8-2 litry pojemności w tym 2014 roku. Poza tym marka Audi zdobyła wiele nagród mniejszych kategorii m.in. Auto Lider, Best Cars, Złota Kierownica czy Fleet Award.

Audi – sporty motorowe

Audi wraz ze swoimi najszybszymi modelami Auto Union rozpoczęło udział w rajdach już w latach 30. XX wieku. W 1981 roku do sportów motorowych wprowadzono Audi Quattro, które jako pierwszy model posiadało napęd na cztery koła oraz silnik z układem turbo. Przełożyło się to na pasmo zwycięstw i uczynienie do 1984 roku Audi czołową marką w samochodowych rajdach. Kolejne sukcesy pojawiły się w roku 2000. kiedy marka dominowała w trwającym 24 godziny rajdzie w Le Mans, a w 2006. model Audi R10 Tdi okazał się pierwszym pojazdem wyposażonym w wysokoprężny silnik, który wygrał wspomniany wyścig. Dzięki temu auto usprawniono i jego drugą wersję czyli Audi R15 TDI plus wystawiono w edycji w roku 2010. Rok później w 2011. kierowcy Audi R18 ponownie udało się wygrać rywalizację z przewagą ponad 13 sekund nad drugą pozycją. Kolejne wygrane przypadły także na lata: 2012, 2013 i 2014, kiedy zwyciężał ten sam model - Audi R18 e-tron quattro.

Audi – marketing

Audi szczególnie angażuje się w sponsoring popularnych klubów piłki nożnej w tym Manchester United F.C., Bayern Monachium, FC Barcelona, FC Ingolstadt 04, A.C. Milan i Real Madryt oraz wydarzeń sportowych np. Pucharu Świata w alpejskim narciarstwie.

Audi – Polska

Po 2016 roku Audi (zaraz po Mercedesie i BMW) okazała się trzecią pod względem popularności w Polsce marką typu premium z 10 787 zarejestrowanymi egzemplarzami, a najchętniej kupowanym modelem Audi w Polsce po 2016 roku jest SUV – Audi Q5.

Muzeum przyszłości. Tu zamieszka współczesna sztuka.
Zapisz na później