Audi Quattro

Model
Audi Quattro Zobacz 8 zdjęć

Legendarny model Audi Quattro miał swój debiut 03.03.1980 roku w Genewie. Prace nad samochodem trwały od 1977 roku. W tym czasie Jorg Bensinger, Ferdynand Piech, Hans Nedvidek oraz paru inżynierów z Audi rozpoczęli pracę nad awangardowym sportowym pojazdem. Oryginalny koncept napędu na cztery koła objawił się w trakcie zimowych testów Audi 200 i Volkswagena Iltisa. Zauważono wtedy, że wolniejsza terenówka lepiej sobie radzi w zimowej aurze od sportowej limuzyny o mocy 170 KM. Grupa wizjonerów postanowiła przystosować napęd na cztery koła do samochodu osobowego.

Audi Quattro – początek legendy

Wtedy światło dzienne zobaczył prototyp korzystający z technologii Audi 80 B1, z zainstalowanym napędem na cztery koła pochodzącym z Volkswagena Iltisa i jednostką napędową z Audi 200. Następny prototyp korzystał z przygotowanego do produkcji Audi 80 (typ 81). Prototyp ten pomyślnie przeszedł testy, postanowiono więc Audi Quattro opracować na nadwoziu Audi 80. Hannu Mikkola, pierwszy kierowca testowy, bardzo entuzjastycznie ocenił możliwości Audi Quattro, przyznając, że napęd na cztery koła w autach sportowych na zawsze zrewolucjonizuje rajdy samochodowe.

Audi Quattro – silnik, wygląd zewnętrzny

Pod maską Audi Quattro znajdziemy motor pięciocylindrowy z turbosprężarką, w pierwszych wersjach był to silnik o poj. 2,1 litra z mocą 200 KM, jest to ulepszona wersja silnika od Audi 200 5T (typ 43). Ta jednostka napędowa pozwala Audi Quattro osiągnąć maksymalną prędkość, wynoszącą 222 km/h, aby zaś osiągnąć prędkość 100 km/h, samochód potrzebował 7,1 sekundy. Ponadto, Audi Quattro posiadało stały napęd na cztery koła, z blokowanym tylnym i centralnym urządzeniem różnicowym. Zewnątrz Audi Quattro charakteryzowało się szerszymi niż w standardowych samochodach nadkolami, szerokimi zderzakami etc.

Audi Quattro – pierwsza modernizacja

Pierwsza gruntowna modernizacja samochodu nastąpiła, gdy odświeżono w 1982 roku Audi 80 (typ 81). Wtedy to podwójne kwadratowe reflektory zamieniono ze światłami zespolonymi oraz umieszczono elektroniczne wskaźniki. Zmiany również dotknęły układu sterowania blokadami napędów.

Audi Quattro – druga modernizacja

W 1984 roku mamy do czynienia z poważniejszymi innowacjami. Modernizacji w Audi Quattro podległy takie elementy, jak: atrapa chłodnicy, ponownie przednie reflektory, tylne światła, które zastąpiono czarnymi lampami od Frankani. Co więcej, całkowicie zmieniono wnętrze Audi Quatro i wprowadzono elektroniczne zegary wraz z systemem AutoCheck (posiadającym syntezę mowy).

W odświeżonej wersji Audi Quattro umieszczono pięciocylindrowy silnik z turbosprężarką o poj. 2,2 litra i niezmienionej mocy 200 KM. Samochód stał się bardziej dynamiczny, teraz osiągnięcie 100 km/h zajmuje mu 6,7 sekundy.

Audi Quattro – trzecia modernizacja

W1987 roku wprowadzono zmodernizowany napęd quattro do reszty modeli Audi. W tym samym czasie Audi Quattro uzyskało układ przeniesienia napędu z centralnym mechanizmem różnicowym (Torsen).

Audi Quattro – czwarta modernizacja

Ostatnia modernizacja na dużą skalę odbyła się 1989 roku. Audi Quattro zyskało wtedy zmodyfikowaną jednostkę napędową o pojemności 2,2 litra, z mocą 220 KM, wyekwipowaną w dwudziestozaworową głowicę. Po tej innowacji, prędkość maksymalna Audi Quattro 20V wynosiła 230 km/h, a przyspieszenie do 100 km/h zajmowało 6,3 sekundy. W takiej konfiguracji samochód produkowany był do 1991 roku, zaś jego następcą uczyniono Audi S2 (Typ 8B).

Audi Quattro - rajdy samochodowe

W zamysłach twórców od samego początku Audi Quattro miało być typowo rajdowym samochodem. Wkrótce, gdy ruszyła seryjna produkcja auta, w 1981 roku pierwotna wyścigowa wersja quattro wzięła udział w Janner Rally (Austria) i pobiła rywali w swoim debiucie. Jeszcze tego samego roku, Audi Quattro wystąpiło w mistrzostwach świata i wygrało pierwszy odcinek specjalny, z przewagą nad rywalami wynoszącą prawie 6 minut. Tak druzgocącą przewagę Audi zawdzięcza głównie napędowi na cztery koła. Po sukcesach Audi Quattro, w rajdach na całym świecie rozpoczęto używać napędu 4x4.

4.08
Ocena na postawie 29 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaAudi
TypSamochód osobowy

Generacje Audi Quattro

Inne modele Audi

Audi Quattro: newsy, testy i recenzje

Audi A4 Allroad Quattro zyskało nowy pakiet. Wygląda agresywniej

... Choć Audi pracuje nad zupełnie nową generacją A4, nie traktuje obecnej po macoszemu, stale rozwijając ofertę. Przykładem jest wersja Allroad Quattro, która właśnie doczekała się pakietu Black Optics Pro Package. ... mogą też zdecydować się na ...

2 tygodnie temu

Test Audi e-tron S Sportback: 500 niemych koni

... Samochody elektryczne przyzwyczaiły nas już do absurdalnych przyspieszeń w towarzystwie absolutnej ciszy, ale pierwszy model Audi z linii S na prąd to jeszcze coś innego. Choć dalej z typowymi przywarami elektryka. ... Audi e-tron S Sportback ...

2 tygodnie temu

Nowe auto Kena Blocka to elektryczne wcielenie kultowego S1 Quattro

... Ken Block oficjalnie zakończył długoletnią współpracę z Fordem i przeszedł do Audi, gdzie stał się twarzą bardziej emocjonującej elektromobilności. Jego pierwszym samochodem w nowej roli będzie S1 e-tron Quattro Hoonitron. ... efektowną jazdę ...

5 miesięcy temu

Test: Audi e-tron GT 60 quattro - poczuj się jak Tony Stark

... ambitnych pionierów. Były ciekawostką, na którą właściciele spalinówek zerkali z góry z pobłażliwym uśmiechem. Patrzę teraz na Audi e-tron GT i pytam: komuś jeszcze jest do śmiechu? ... komfortowy w trasie. Audi ma nieco łagodniejszy charakter i ...

4 miesiące temu

Porsche i Audi dołączą do Formuły 1. Szef VW potwierdził

... Herbert Diess, szef całego Volkswagen Group, potwierdził to, o czym mówiło się już od dawna – zarówno Porsche, jak i Audi wejdą do Formuły 1. Choć nie powiedział, jak to zaangażowanie będzie wyglądało, to nieoficjalnie już wiadomo. ... i Audi. ...

3 tygodnie temu

Test: Quattro - rodzaje i działanie legendarnego napędu

... Napęd na cztery koła od 40 lat jest jednym z filarów marki z Ingolstadt. Od czasu, gdy pierwsze Audi Quattro zadebiutowało na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Genewie w 1980 r., fabryki Audi wyprodukowały prawie 11 mln pojazdów z układem ...

dawno temu

Audi z TDI przechodzi do historii. Na razie tylko w Holandii

... Diesle są na cenzurowanym od kilku dobrych lat. Sprzedaż silników wysokoprężnych na niektórych rynkach spadła tak bardzo, że przestała być opłacalna. Przykładem jest Audi, które właśnie wycofuje je z Holandii. ... dlatego, że nie jest zbyt ...

2 miesiące temu

Następca Audi R8 będzie elektrykiem. To już pewne

... Czy tego chcemy, czy nie, przyszłość motoryzacji jest elektryczna. Plany Audi dotyczące topowego modelu nie powinny więc nikogo dziwić. ... Obecna, druga już generacja Audi R8 jest z nami od 2015 roku. Producent myśli więc nad następcą. Ci, ...

6 miesięcy temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie