Audi Quattro

Model
Audi Quattro Zobacz 8 zdjęć

Legendarny model Audi Quattro miał swój debiut 03.03.1980 roku w Genewie. Prace nad samochodem trwały od 1977 roku. W tym czasie Jorg Bensinger, Ferdynand Piech, Hans Nedvidek oraz paru inżynierów z Audi rozpoczęli pracę nad awangardowym sportowym pojazdem. Oryginalny koncept napędu na cztery koła objawił się w trakcie zimowych testów Audi 200 i Volkswagena Iltisa. Zauważono wtedy, że wolniejsza terenówka lepiej sobie radzi w zimowej aurze od sportowej limuzyny o mocy 170 KM. Grupa wizjonerów postanowiła przystosować napęd na cztery koła do samochodu osobowego.

Audi Quattro – początek legendy

Wtedy światło dzienne zobaczył prototyp korzystający z technologii Audi 80 B1, z zainstalowanym napędem na cztery koła pochodzącym z Volkswagena Iltisa i jednostką napędową z Audi 200. Następny prototyp korzystał z przygotowanego do produkcji Audi 80 (typ 81). Prototyp ten pomyślnie przeszedł testy, postanowiono więc Audi Quattro opracować na nadwoziu Audi 80. Hannu Mikkola, pierwszy kierowca testowy, bardzo entuzjastycznie ocenił możliwości Audi Quattro, przyznając, że napęd na cztery koła w autach sportowych na zawsze zrewolucjonizuje rajdy samochodowe.

Audi Quattro – silnik, wygląd zewnętrzny

Pod maską Audi Quattro znajdziemy motor pięciocylindrowy z turbosprężarką, w pierwszych wersjach był to silnik o poj. 2,1 litra z mocą 200 KM, jest to ulepszona wersja silnika od Audi 200 5T (typ 43). Ta jednostka napędowa pozwala Audi Quattro osiągnąć maksymalną prędkość, wynoszącą 222 km/h, aby zaś osiągnąć prędkość 100 km/h, samochód potrzebował 7,1 sekundy. Ponadto, Audi Quattro posiadało stały napęd na cztery koła, z blokowanym tylnym i centralnym urządzeniem różnicowym. Zewnątrz Audi Quattro charakteryzowało się szerszymi niż w standardowych samochodach nadkolami, szerokimi zderzakami etc.

Audi Quattro – pierwsza modernizacja

Pierwsza gruntowna modernizacja samochodu nastąpiła, gdy odświeżono w 1982 roku Audi 80 (typ 81). Wtedy to podwójne kwadratowe reflektory zamieniono ze światłami zespolonymi oraz umieszczono elektroniczne wskaźniki. Zmiany również dotknęły układu sterowania blokadami napędów.

Audi Quattro – druga modernizacja

W 1984 roku mamy do czynienia z poważniejszymi innowacjami. Modernizacji w Audi Quattro podległy takie elementy, jak: atrapa chłodnicy, ponownie przednie reflektory, tylne światła, które zastąpiono czarnymi lampami od Frankani. Co więcej, całkowicie zmieniono wnętrze Audi Quatro i wprowadzono elektroniczne zegary wraz z systemem AutoCheck (posiadającym syntezę mowy).

W odświeżonej wersji Audi Quattro umieszczono pięciocylindrowy silnik z turbosprężarką o poj. 2,2 litra i niezmienionej mocy 200 KM. Samochód stał się bardziej dynamiczny, teraz osiągnięcie 100 km/h zajmuje mu 6,7 sekundy.

Audi Quattro – trzecia modernizacja

W1987 roku wprowadzono zmodernizowany napęd quattro do reszty modeli Audi. W tym samym czasie Audi Quattro uzyskało układ przeniesienia napędu z centralnym mechanizmem różnicowym (Torsen).

Audi Quattro – czwarta modernizacja

Ostatnia modernizacja na dużą skalę odbyła się 1989 roku. Audi Quattro zyskało wtedy zmodyfikowaną jednostkę napędową o pojemności 2,2 litra, z mocą 220 KM, wyekwipowaną w dwudziestozaworową głowicę. Po tej innowacji, prędkość maksymalna Audi Quattro 20V wynosiła 230 km/h, a przyspieszenie do 100 km/h zajmowało 6,3 sekundy. W takiej konfiguracji samochód produkowany był do 1991 roku, zaś jego następcą uczyniono Audi S2 (Typ 8B).

Audi Quattro - rajdy samochodowe

W zamysłach twórców od samego początku Audi Quattro miało być typowo rajdowym samochodem. Wkrótce, gdy ruszyła seryjna produkcja auta, w 1981 roku pierwotna wyścigowa wersja quattro wzięła udział w Janner Rally (Austria) i pobiła rywali w swoim debiucie. Jeszcze tego samego roku, Audi Quattro wystąpiło w mistrzostwach świata i wygrało pierwszy odcinek specjalny, z przewagą nad rywalami wynoszącą prawie 6 minut. Tak druzgocącą przewagę Audi zawdzięcza głównie napędowi na cztery koła. Po sukcesach Audi Quattro, w rajdach na całym świecie rozpoczęto używać napędu 4x4.

4.08
Ocena na postawie 29 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaAudi
TypSamochód osobowy

Generacje Audi Quattro

Inne modele Audi

Audi Quattro: newsy, testy i recenzje

Audi R8 z tylnym napędem. Pragnienia purystów zostały spełnione

... Audi zapowiedziało, że na początku 2020 roku wprowadzi do sprzedaży tylnonapędowe R8. Kolejną nowością będzie odświeżone wyścigowe Audi R8 LMS GT4 przeznaczone dla prywatnych zespołów. Oba będą napędzane przez wolnossące, 5,2-litrowe V10. ... ...

tydzień temu

Citroën - In Love With You - Odc. 3 "The Dream"

Audi prezentuje kolejną hybrydę plug-in. Tym razem w modelu A6

... Audi sukcesywnie elektryfikuje swoją gamę napędową. Po A8 oraz Q7 plug-in przyszedł czas na podobne rozwiązanie, tyle że w modelu A6. Pod nazwą A6 55 TFSI e quattro kryją się bardzo ciekawe rozwiązania, które powinny przypaść do gustu klientom. ...

3 tygodnie temu

Audi RS 7: głośny zwiastun nowej ery aut z Neckarsulm

... W przyszłym roku na polski rynek wejdzie w sumie aż sześć zupełnie nowych modeli Audi sygnowanych literami RS. Choć części z nich jeszcze w ogóle nie znamy, ja już wiem, czego się po nich spodziewać ... Audi RS 7 Sportback (2020) - pierwsza ...

2 miesiące temu

Frankfurt 2019: Audi AI:Trail Quattro jest konceptem nie z tej ziemi

... Audi i stuprocentowa terenówka? Dlaczego nie? Niemiecki producent przyjechał do Frankfurtu z pojazdem wyglądającym jak osobowe wcielenie marsjańskiego łazika. AI:Trail zapewne nigdy nie trafi do produkcji. Szkoda, bo to naprawdę ciekawy pojazd. ...

2 miesiące temu

Audi A8 oraz Q7 teraz także jako hybrydy plug-in 60 TFSIe

... Audi kontynuuje proces elektryfikacji swojej gamy. Po Q5 oraz A7 Sportback kolejne modele doczekały się hybrydowej wersji plug-in. Mowa o A8 oraz Q7 z bardzo wydajnym napędem 60 TFSIe. ... Audi Q7 oraz A8 z uwagi na swoje pokaźne rozmiary oraz ...

miesiąc temu

Cena nowego Audi Q7. Jak wypada na tle niemieckich konkurentów?

... Polski importer marki Audi wycenił nowe Q7 na blisko 300 tys. zł, a to przecież dopiero baza do rozpoczęcia konfiguracji. Jak wygląda ten potężny SUV na tle swoich rynkowych konkurentów? ... 293 500 zł zapłacicie za bazowe Audi Q7 zaprezentowane ...

miesiąc temu

Audi SQ2 podkręcone do prawie 500 KM

... SQ2 to najmniejszy, sportowy crossover w gamie Audi. Mimo niewielkich rozmiarów, auto zaskakuje mocą, która w serii wynosi aż 300 KM. Mogłoby się wydawać, że to w zupełności wystarcza. Niemiecka firma tuningowa zdołała jednak wycisnąć z silnika ...

3 miesiące temu

Markus Duesmann odchodzi z BMW. Zostanie CEO Audi

... BMW jest bez wątpienia największym rywalem Audi. Dwie marki premium celujące w podobną grupę klientów i pochodzące z tego samego kraju, które niechętnie wymieniają się zasobami i pracownikami. Czasem jednak dochodzi do nietypowych transferów, ...

2 miesiące temu

Frankfurt 2019: Nowe Audi RS7 Sportback w całej okazałości

... Nowe Audi RS7 debiutuje we Frankfurcie. Wygląda zjawiskowo i jest naprawdę zaawansowane technologicznie, choć większość z zastosowanych tu rozwiązań znamy już w nowego RS6, które zaprezentowano kilka tygodni wcześniej. ... Zacznijmy od różnic - ...

2 miesiące temu

Audi RS 4 Avant po liftingu. Zmienił się głównie wygląd

... Ma silnik V6 biturbo o mocy 450 KM i momencie 600 Nm, czyli nic w tym zakresie nie zmieniło się względem poprzednika. Jest natomiast nowa, bardziej zadziorna niż wcześniej stylistyka. Audi pokazało nowe RS 4 Avant, czyli jedno z najszybszych ...

miesiąc temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie