Tata Xenon

Model
Tata Xenon Zobacz 3 zdjęcia

Xenon to samochód produkowany przez indyjski koncern Tata Motors. Zastępujący model TL Xenon został zaprezentowany w 2006 roku na salonie bolońskim. Rok później rozpoczęła się jego produkcja w Indiach, a od roku 2008 firma Marubeni Motors importuje to auto do Polski.

Xenon to średnich rozmiarów pick-up dostępny z kabiną 2-drzwiową lub 4-drzwiową. W pierwszym przypadku wnętrze mieści dwie osoby, a w drugim pięć. Nadwozie samochodu ma proste, surowe linie. Ze stylu nie przypomina żadnego innego pick-upa, ale trudno też powiedzieć, by Tata wyznaczała nowy styl. Nadwozie Xenona jest duże: auto ma aż 512 cm długości i 186 cm szerokości.

Producent postawił na klasyczną budowę, a więc kabina i skrzynia ładunkowa są zamontowane na ramie. Przednie zawieszenie wykorzystuje podwójne wahacze i drążki skrętne, a z tyłu jest klasyczny sztywny most z progresywnymi resorami piórowymi. Dzięki takiej konstrukcji samochód jest w stanie udźwignąć spory ładunek. W wersji 2-drzwiowej ładowność przekracza 1000 kg, a w odmianie 4-drzwiowej wynosi niewiele mniej niż tonę.

Efektem ubocznym sztywnego tylnego zawieszenia jest mały komfort jazdy (podskakujący na nierównościach drogi tył), gdy Xenon nie jest obciążony. Dostępne są też podwozia do specjalnej zabudowy.

Mimo niezbyt wielkiego prześwitu jak na pick-upa, wynoszącego 190 mm Tata Xenon charakteryzuje się sporą dzielnością w terenie. Pomagają jej w tym koła z 16-calowymi, masywnymi, aluminiowymi felgami obutymi w opony o dużej szerokości i sporym profilu. W jeździe poza utwardzonymi drogami z pewnością przydaje się dostępny jako opcja napęd na 4 koła.

Podstawowa wada Xenona to słaby układ kierowniczy. Już przy prędkości większej niż 60 km/h kierowca ma problem z ocenieniem tego, co dzieje się z kołami. Do tego przy dużych prędkościach wspomaganie układu kierowniczego jest zbyt mocne i trzeba uważać z gwałtownymi ruchami kołem kierownicy.

Sama kierownica też nie jest ustawiona pod optymalnym kątem, a jej regulacja nie każdemu właścicielowi pozwoli ustawić ją jak należy. Do wad należy też zaliczyć marnej jakości plastiki we wnętrzu i słabe ich spasowanie, ale trudno się spodziewać czegoś więcej w samochodzie kosztującym netto 60 000 zł.

Wyposażenie także mogłoby być lepsze, ale z drugiej strony Xenon nie jest luksusowym pick-upem. Wśród ważniejszych pozycji na liście wyposażenia znajdują się: wspomaganie układu kierowniczego, manualna klimatyzacja, immobiliser, centralny zamek i ABS. Niestety, brakuje poduszek powietrznych dla kierowcy i pasażera z przodu, co już jest od wielu lat standardem, ale wszystko było podyktowane obniżaniem kosztów.

Tata Xenon jest dostępna tylko z jednym silnikiem - 2,2-litrową jednostką wysokoprężną DICOR z bezpośrednim wtryskiem paliwa i turbodoładowaniem. Motor rozwija moc 140 KM przy 4000 obr./min i spory maksymalny moment obrotowy o wartości 320 Nm w zakresie od 1700 obr./min do 2700 obr./min.

Napęd jest przekazywany przez 5-biegową skrzynię biegów do skrzyni rozdzielczej, która w napędzie terenowym z redukcją ma przełożenie 2,48.

Tata Xenon nie należy do samochodów szybkich – jej prędkość maksymalna wynosi 160 km/h. Nie jest to jednak najważniejszy parametr w przypadku tego typu wozu. Bardziej interesujące jest zużycie paliwa utrzymujące się średnio na poziomie 8,5 l/100 km. Ale jednostka napędowa przy oszczędnej jeździe pozwala zejść nawet do 6,5 l/100 km, co jest wynikiem świetnym jak na auto o takich rozmiarach i masie dochodzącej nawet do 2 ton.

Tata Xenon z pewnością nie jest konkurentem dla samochodów renomowanych firm, ale to dobra alternatywa dla tańszych konstrukcji – alternatywa niezbyt droga. Do tego Xenon jest autem znacznie lepszym od produktów chińskich.

3.64
Ocena na postawie 6 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaTata
TypSamochód osobowy

Inne modele Tata

Tata Xenon: newsy, testy i recenzje

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie