Zginął przez niezapięte pasy? Indie zaostrzają prawo po śmierci byłego prezesa Tata Sons

Cyrus Mistry, który kierował Tata Sons w latach 2012-2016, zginał w wypadku samochodowym w drodze do Bombaju. Mężczyzna nie miał zapiętych pasów. Władze Indii mówią o zaostrzeniu przepisów.

Śmierć hinduskiego miliardera wstrząsnęła Indiami
Śmierć hinduskiego miliardera wstrząsnęła Indiami
Źródło zdjęć: © licencja/GettyImages

07.09.2022 | aktual.: 13.03.2023 15:49

Dziedzic jednej z najbogatszych indyjskich rodzin i były prezes firmy Tata, Cyrus Mistry, zginął w niedzielę 4 września 2022 r. w wypadku samochodowym, do którego doszło na trasie do Bombaju.

Nadmierna prędkość i śmierć na miejscu

Kierowca pojazdu, który jechał z nadmierną prędkością, stracił panowanie podczas wyprzedzania, a auto uderzyło w barierkę.

Siedzący z tyłu Mistry, jak i podróżujący obok niego współpasażer, nie mieli zapiętych pasów bezpieczeństwa. – Miliarder zginął na miejscu, w wypadku zginęła jeszcze jedna osoba, a dwie zostały ranne – informuje hinduska telewizja NDTV.

Producent musi, pasażer może

W 2019 r. indyjski rząd wprowadził szereg przepisów dotyczących bezpieczeństwa, które muszą przestrzegać producenci samochodów trafiających na indyjski rynek.

Obowiązkowe funkcje to m.in. co najmniej dwie poduszki powietrzne czy system przypominający o zapięciu pasów bezpieczeństwa.

Restrykcje dla producentów nie pokrywają się jednak z przepisami powszechnie obowiązującymi. Zapinanie pasów bowiem na przeważającym obszarze Indii nadal nie jest obowiązkowe, a w miejscach, gdzie obowiązują zaostrzone regulacje, to dotyczą osób podróżujących z przodu.

Kluczowa dla bezpieczeństwa zależność zachodzi właśnie między pasem bezpieczeństwa a poduszką powietrzną. Pas musi być zapięty, by ta mogła się napełnić.

Minister Transportu Indii złoży deklarację dotyczącą pasów bezpieczeństwa
Minister Transportu Indii złoży deklarację dotyczącą pasów bezpieczeństwa© fot. Kacper Czachor

Niebezpieczne klipsy

System można jednak oszukać, jeśli użyje się popularnych w Indiach klipsów czy zatyczek, które wpina się w klamrę pasa. Wówczas alarm, który ostrzega o konieczności zapięcia pasów, ucichnie, a poduszka w razie kolizji wystrzeli. Problem w tym, że poduszki są zaprojektowane tak, by łagodzić uderzenie zapiętego pasami, a w takiej sytuacji mogą spowodować dodatkowe obrażenia.

Rząd Indii reaguje

Śmierć magnata finansowego wstrząsnęła Indiami do tego stopnia, że tamtejszy rząd ma zakazać sprzedaży klipsów i zatyczek alarmowych, które oszukują samochodowe systemy bezpieczeństwa, a są popularne wśród Hindusów – donosi portal Drivespark.com.

"Wydałem nakaz, który zakaże sprzedawania klipsów blokujących pasy bezpieczeństwa" – powiedział tamtejszy Minister ds. Transportu Drogowego i Autostrad Nitin Gadkari, cytowany przez Drivespark.com.

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)