Świece zapłonowe do sportu i tuningu

Modyfikacje silnika polegające na zwiększeniu mocy, a tym samym wysilenia wiąże się ze zmianami sposobu napełniania komory spalania i samego procesu spalania mieszanki. W związku z tym świece zapłonowe o fabrycznych parametrach mogą nie sprostać warunkom stawianym przez silnik po modyfikacjach. Jest na to rada.

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
Źródło zdjęć: © [Zdjęcie samochodu biorącego udział w drag racingu z Shutterstock](http://www.shutterstock.com/pl/pic66128992/stockphotokhabarovskrussianseptembermelyoshinromaninactionatroundcompetitiondragracingin.html?src=bP4aBrCbIA6lXBDu6NOJKA117)
Marcin Łobodziński

Świece zapłonowe dobiera się do konkretnego silnika na podstawie ich wartości cieplnej, co ma ścisły związek ze zdolnością świec do samooczyszczania oraz z unikaniem nieprzewidzianych samozapłonów. Prawidłowo, katalogowo dobrana świeca zapłonowa będzie odpowiadała temperaturom wytwarzanym w cylindrach seryjnego silnika. Już nieznaczne modyfikacje, o które dziś nie trudno, mogą te warunki diametralnie zmienić. Zwiększenie ciśnienia doładowania wpływa też na układ zawirowań mieszanki w komorze spalania i ciśnienie w niej wytwarzane. Sprawa komplikuje się jeszcze bardziej przy zaawansowanych modyfikacjach, takich jakie maja miejsce w silnikach przygotowanych do sportu motorowego, które wiążą się ze znacznym wzrostem obrotów silnika lub ogromnymi przyrostami ciśnienia doładowania.

Nie tylko producenci świec zapłonowych, ale także doświadczeni tunerzy radzą by zweryfikować wartości cieplne świec już przy około 20-procentowych przyrostach mocy. To samo czeka właścicieli silników wolnossących, w których moc jednostkowa po modyfikacjach dochodzi do wartości 100 KM/l. Stosowanie po modyfikacjach innego, wysokooktanowego paliwa to kolejny powód by zmienić świece zapłonowe.

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
Zdjęcie ilustracyjne do artykułu

Najbardziej doświadczeni producenci świec zapłonowych mają odpowiednią linię produktów przeznaczonych do sportu i silników wysilonych. Jedni przekonują jakością, inni parametrami. W sporcie ważna jest niezawodność, dlatego jakość produktów jest nie do przecenienia. Jednak niektórzy przez unikalne konstrukcje elektrod osiągają wyjątkowo długie iskry (powyżej 1 mm) co powoduje lepsze, dokładniejsze spalanie mieszanki i nieznaczny wzrost osiągów. Moc silnika rośnie, zużycie paliwa spada.

Jakie świece wybrać? O to należałoby zapytać tunera, który modyfikuje nasz silnik. Jeśli zna się na modyfikacjach, zmianach w składzie mieszanki to dziwnym byłoby, gdyby nie potrafił doradzić zakupu właściwych do nowych parametrów silnika świec zapłonowych. Trzeba tylko pamiętać o tym, że sportowe świece są przeznaczone do sportu, a używanie ich do wyjazdów na miasto czy na zakupy kompletnie mija się z celem.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Dacia Duster z pakietem Sleep. Sprawdziłem, nie polecam
Dacia Duster z pakietem Sleep. Sprawdziłem, nie polecam
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Verstappen dominuje we Włoszech. W McLarenie znów problemy
Verstappen dominuje we Włoszech. W McLarenie znów problemy
Są zdjęcia nowego Clio. Renault nie utrzymało tajemnicy
Są zdjęcia nowego Clio. Renault nie utrzymało tajemnicy
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.