Poradniki i mechanikaŚwiatła pozycyjne to nie to samo co postojowe. Czym się różnią?

Światła pozycyjne to nie to samo co postojowe. Czym się różnią?

W myśl polskich przepisów każdy samochód rejestrowany w naszym kraju musi mieć światła pozycyjne i może mieć postojowe, ale nie musi. To już zasadnicza różnica. Ale czym naprawdę się te światła różnią? Wyjaśniam w prosty i - mam nadzieję - zrozumiały sposób.

W niektórych pojazdach trudno się połapać, które światła, do czego służą. Tym bardziej trudno niektórym zrozumieć czym są postojówki i czym różnią się od świateł pozycyjnych.
W niektórych pojazdach trudno się połapać, które światła, do czego służą. Tym bardziej trudno niektórym zrozumieć czym są postojówki i czym różnią się od świateł pozycyjnych.
Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński
Marcin Łobodziński

27.05.2020 | aktual.: 22.03.2023 11:24

Zacznijmy od świateł pozycyjnych. Są one obowiązkowym elementem wyposażenia każdego pojazdu samochodowego. Ich funkcją jest - jak sama nazwa wskazuje – określanie pozycji pojazdu, a konkretnie takie oświetlenie, by inni użytkownicy wiedzieli, gdzie znajduje się pojazd oraz gdzie jest jego przód i tył. To dlatego stosuje się dwie lampy pozycyjne z przodu w kolorze białym oraz dwie z tyłu w kolorze czerwonym.

Świateł pozycyjnych generalnie używamy tylko w warunkach ograniczonej widoczności, w tym po zmierzchu. To też dlatego w samochodach wyposażonych w światła do jazdy dziennej lampy pozycyjne z tyłu nie świecą za dnia. Analogicznie, w samochodach wyposażonych w światła automatyczne, ale bez odrębnych do jazdy dziennej, funkcja "auto" przy dobrej widoczności uruchamia światła pozycyjne tylko z przodu. Tylne włączają się natomiast automatycznie, kiedy czujnik zmierzchu przełączy przednie światła na mijania, które automatycznie uruchamiają światła pozycyjne z tyłu.

Warto o tym pamiętać, ponieważ jazda np. we mgle czy w rzęsistym deszczu w dzień może być bardzo niebezpieczna. Czujnik zmierzchu może nie zareagować, a wtedy inni użytkownicy mogą nie zauważyć naszego pojazdu, kiedy dojeżdżają do niego z tyłu. Włączcie wtedy przynajmniej światła pozycyjne, a najlepiej mijania.

Czym więc są światła postojowe na tle pozycyjnych?

Analogicznie, jak wskazuje nazwa, światła postojowe powinny być używane podczas postoju i tylko wtedy. To zasadnicza różnica, ponieważ świateł postojowych nie można używać podczas jazdy. Są jednak nieobowiązkowym elementem wyposażenia i auto może ich nie mieć w ogóle. Czego wtedy używać podczas postoju?

Świateł pozycyjnych, które w 100 proc. spełniają funkcję postojowych, ale uwaga – światła postojowe w ogóle nie spełniają funkcji świateł pozycyjnych. I tu ciekawostka – w praktyce światła postojowe nie istnieją!

Zasadniczo są jedynie funkcją świateł pozycyjnych albo kierunkowskazów – a nie konkretną lampą, włączaną oddzielnie lub automatycznie. Przykładowo, jeśli włączymy światła pozycyjne, wyjmiemy kluczyk ze stacyjki i zamkniemy pojazd, to światła pozycyjne najczęściej będą się świecić tylko z lewej strony pojazdu już jako światła postojowe - w autach przystosowanych do ruchu lewostronnego z prawej strony.

W niektórych modelach można też przełączyć światła pozycyjne w tryb świateł postojowych, a w jeszcze innych wystarczy włączyć lewy kierunkowskaz i wyłączyć zapłon, by uzyskać efekt świateł postojowych. Jest to dopuszczalne w ramach wyjątku, który mówi o tym, że światła postojowe mogą mieć barwę pomarańczową, ale tylko jeśli rolę świateł postojowych pełnią światła kierunkowskazów.

Należy oczywiście pamiętać, że jednostronne światła postojowe można włączyć tylko z tej strony pojazdu, która znajduje się bliżej środka jezdni, czyli w praktyce z tej, z której będą nas mijać inne pojazdy. Mówiąc wprost – samochód postawiony przy prawej krawędzi jezdni, powinien mieć włączone postojówki z lewej strony. Oczywiście może mieć też włączone zwykłe światła pozycyjne po obu stronach, bo jak wiemy – pełnią one rolę świateł postojowych - nigdy na odwrót.

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (2)