Skąd bierzemy samochody: leasing. Czy zdusi(ł) go kryzys?

Poradniki i mechanikaSkąd bierzemy samochody: leasing. Czy zdusi(ł) go kryzys?25.09.2022 12:17
Kryzys rzuca wyzwanie leasingowi
Kryzys rzuca wyzwanie leasingowi
Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński

Leasing samochodów przedstawia się jako klasyczna alternatywa dla zakupu auta i o ile jeszcze w 2021 r. w Polsce bił rekordy popularności, to 2022 r. sprawa ma się nieco inaczej.

Rozważania na temat właściwości i kondycji leasingu A.D. 2022 warto rozpocząć od jego definicji, szczególnie, że w polskim systemie prawnym zawiera ją kodeks cywilny.

Czym jest leasing?

Definicja kodeksowa brzmi następująco:przez umowę leasingu finansujący zobowiązuje się, w zakresie działalności swego przedsiębiorstwa, nabyć rzecz od oznaczonego zbywcy na warunkach określonych w tej umowie i oddać tę rzecz korzystającemu do używania albo używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony, a korzystający zobowiązuje się zapłacić finansującemu w uzgodnionych ratach wynagrodzenie pieniężne, równe co najmniej cenie lub wynagrodzeniu z tytułu nabycia rzeczy przez finansującego.

Co istotne, w kolejnym artykule kodeks stanowi, że umowa leasingu nie będzie ważna, jeśli nie zostanie zawarta w formie pisemnej.

Leasing z wykupem

Pojęcie "leasing samochodu" najczęściej rozumiemy jako wzięcie auta w leasing z możliwością jego wykupu po zakończeniu umowy.

Leasing operacyjny jest najpopularniejszą formą umowy leasingowej. Za jego zalety należy uznać prostotę księgowania i korzyści podatkowe. Leasingobiorca w tym przypadku ponosi koszt przychodu w postaci tzw. czynszu inicjalnego, tj. wpłaty początkowej oraz rat leasingowych w całości umowy. Umowa leasingu trwa z reguły od 24 do 60 miesięcy.

Leasing finansowy jest formą bardziej zbliżoną do kredytu. Za koszt przyjmowane są odpisy amortyzacyjne i dlatego, że jest traktowany jako dostawa towarów jest preferowany przez przedsiębiorców, którzy obracają produktami o niższej stawce VAT.

Leasing bez wykupu

Wracając jednak do branży moto - na polskim rynku leasing bez wykupu jest znany pod nazwą tzw. "wynajmu długoterminowego". Najczęściej służy on do finansowania nowych pojazdów.

Po zakończeniu okresu finansowania - jak sama nazwa wskazuje – zamiast wykupu, przedsiębiorca zwraca samochód finansującemu. Dzięki temu rata leasingu powinna być relatywnie niska w stosunku do leasingu z wykupem. Wynajem długoterminowy jest najczęściej oferowany na okres od 24 do 48 miesięcy.

Nie tylko dla przedsiębiorców

Instytucja leasingu nie ogranicza się tylko do przedsiębiorców - funkcjonuje też bowiem leasing konsumencki (inna nazwa to leasing prywatny). W takiej formie mogą finansować auto osoby indywidualne, które nie prowadzą działalności gospodarczej.

Finansujący najczęściej w takim układzie wymaga od leasingobiorcy - oprócz wniosku o leasing i dokumentu tożsamości - aktualnego zaświadczenie o zatrudnieniu, a czasami także wyciągu z konta bankowego z wykazanym wpływem deklarowanego wynagrodzenia.

Rekordowy rok z jednym "ale"

2021 rok okazał się być najlepszym w historii leasingu w Polsce. Takie informacje przekazał Polskiej Agencji Prasowej Krajowy Rejestr Długów. Z danych wynika, że wartość portfela branży leasingowej w 2021 r. wzrosła rok do roku o ok. 5 proc.

KRD - powołując się natomiast na Związek Polskiego Leasingu – podaje, że całkowita wartość aktywnego portfela branży leasingowej z końcem 2021 r. wyniosła 165,8 mld zł.

Krajowy Rejestr Długów pokazał też drugą stronę branżowego medalu - w 2016 r. zaległości leasingobiorców wynosiły 362,4 mln zł a w pierwszej połowie 2022 r. wynosiły już 988,8 mln zł, a zatem niemal się potroiły. Co więcej, w analogicznym okresie skokowo wzrosła liczba dłużników: z 6878 do 12 207.

Ciężar leasingu

W narrację o leasingu, który może przytłaczać, wpisuje się rosnąca liczba ofert cesji. Mowa tu konkretnie o leasingobiorcach, którzy - próbując scedować swoje leasingi - zamieszczają oferty na motoryzacyjnych serwisach ogłoszeniowych.

Statystyki jednego z nich policzył portal Natemat.pl. Średni wzrost takich ofert cesji r/r w styczniu 2022 r. wyniósł aż 207 proc.

Kryzys i co dalej?

Autokult.pl pisał już o nowych przepisach wprowadzonych przez Polski Ład, które dotyczą także leasingu ale trzeba tu wspomnieć o jednej poważnej zmianie.

Od stycznia 2022 r. wykup prywatny leasingowanego przez przedsiębiorcę auta skutkuje zapłatą podatku, a zwolniona z niego będzie dopiero sprzedaż, która nastąpiła po upływie sześciu lat (a nie jak wcześniej sześciu miesięcy) od wykupienia auta z leasingu na cele prywatne.

Branża leasingowa - jak większość innych w dobie kryzysu – nie jest już tak pewna swego jak jeszcze w 2021 r, niemniej szeroki wachlarz opcji finansowania samochodów dla przedsiębiorców, ale i coraz częściej osób prywatnych może sprawić, że dla Polaków leasing wciąż będzie atrakcyjny.

Branża za to, choć może nie przejdzie przez kryzys suchą stopą, to przynajmniej w nim nie utonie.

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Udostępnij:
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (5)