Sejm za zmianami w transporcie. Więcej "pełnych" kontroli przy drogach

Sejm zaakceptował ustawę, która bezpośrednio dotknie ponad 1 mln zarejestrowanych w Polsce pojazdów. Pozwoli ona Inspekcji Transportu Drogowego na szersze i bardziej szczegółowe sprawdzanie stanu technicznego aut na mobilnych stacjach.

Mobilna Stacja Kontroli Pojazdów
Mobilna Stacja Kontroli Pojazdów
Źródło zdjęć: © fot. materiały prasowe
Mateusz Lubczański

14.06.2019 | aktual.: 28.03.2023 10:42

Ustawa jednoznacznie stwierdza, kto będzie narażony na dodatkowe kontrole – chodzi o pojazdy zaprojektowane do przewozu więcej niż 9 osób, przewożące ładunki, o maksymalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony, jak i ciągniki kołowe, służące do komercyjnego, drogowego transportu towarów.

Funkcjonariusze ITD zazwyczaj sprawdzali stan pojazdów bez wykorzystania profesjonalnych narzędzi, dostępnych tylko w Stacjach Kontroli Pojazdów. Z jednej strony oznaczało to możliwość przeprowadzenia aż 300 tys. kontroli rocznie, z drugiej nie eliminowało z dróg wraków, w których problemy wychodziły dopiero podczas corocznego przeglądu.

A jest co sprawdzać – tylko w ciągu ostatnich dni ITD informowało o transporcie towarów ciężarówkami i przyczepami bez kół, na "łysych" oponach, z niesprawnymi hamulcami. Skala problemu jest ogromna, co wykazała masowa kontrola "zestawów" przez funkcjonariuszy. Na 42 pojazdy, połowa z nich nie powinna wyjechać na drogi.

Taki wynik to zasługa wykorzystania mobilnej stacji kontroli pojazdów. Na razie w Polsce są tylko 2 takie urządzenia, ale do końca roku będą już w każdym województwie. Ważą 8 ton, mieszczą się na naczepie i pozwalają sprawdzić stan techniczny pojazdów przy drodze. Mają szarpaki, rolki, dymomierze i analizatory spalin.

Wygląda niepozornie, ale potrafi znaleźć wszelkie nieprawidłowości techniczne
Wygląda niepozornie, ale potrafi znaleźć wszelkie nieprawidłowości techniczne© fot. materiały prasowe ITD

Na kierowców spadnie również jeszcze jeden, dodatkowy obowiązek – przy kontroli będą oni zmuszeni okazać protokół najbardziej aktualnej drogowej kontroli technicznej. Zgodnie z nowymi przepisami rocznie będzie musiało zostać sprawdzonych przynajmniej 5 proc. spośród liczby zarejestrowanych pojazdów dostawczych.

Przepisy dotyczące drogowej kontroli technicznej są wprowadzone z olbrzymim poślizgiem. Według wytycznych Unii Europejskiej powinny one działać już od 20 maja 2018 roku. Na razie pozostaje czekać na zaakceptowanie ich przez senat oraz podpisanie przez Prezydenta.

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)