Raport PSPA: czy elektromobilność pomoże polskiej gospodarce?

Raport PSPA: czy elektromobilność pomoże polskiej gospodarce?

Polski przemysł motoryzacyjny czeka rewolucja
Polski przemysł motoryzacyjny czeka rewolucja
Źródło zdjęć: © LG Energy Solutions
04.11.2022 18:15, aktualizacja: 05.11.2022 11:02

Do niemal 6 proc. w ciągu kolejnych trzech dekad może wzrosnąć udział branży e-mobility w PKB Polski – wynika z najnowszego raportu przedstawionego przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych.

Motoryzacja filarem polskiego przemysłu

Raport potwierdza, że przemysł motoryzacyjny jest obecnie jednym z filarów gospodarki Polski. Z informacji podanych przez PSPA wynika, że odpowiada za 8 proc. PKB oraz i za ok. 13,5 proc. wartości eksportu znad Wisły.

Rozkładając branżę automotive na czynniki pierwsze, to jej motorem napędowym są dostawcy części. "Polska zajmuje 10. miejsce na liście największych eksporterów podzespołów na świecie z wartością eksportu 12,3 mld dolarów" – podsumowuje PSPA.

Polski przemysł motoryzacyjny w liczbach
Polski przemysł motoryzacyjny w liczbach© PSPA

Stowarzyszenie informuje też, że w ubiegłym roku w Polsce wyprodukowano 439,1 tys. pojazdów. "Zatrudnienie w polskim przemyśle motoryzacyjnym i branżach powiązanych wynosi ok. 400 tys. osób (to 7,6 proc. wszystkich osób zatrudnionych w przemyśle), co plasuje nasz kraj na trzeciej pozycji w Unii Europejskiej" – wynika z opracowania.

U progu (nie)chcianej rewolucji

Rok 2035 ma być dla europejskiej motoryzacji czasem przełomowym. Na terenie Unii Europejskiej wejdzie w życie bowiem całkowity zakaz sprzedaży nowych pojazdów osobowych i dostawczych z silnikami spalinowymi. Niezależnie więc od sympatii czy antypatii do elektromobilności, sektor motoryzacyjny czeka rewolucja, której motoryzacja jeszcze nie doświadczyła.

Zgodnie z danymi przedstawionymi przez raport "w 2021 r. liczba nowo zarejestrowanych samochodów z napędem elektrycznym wyniosła 6,6 mln, a ich udział – prawie 9 proc.". Tymczasem sześć lat wcześniej, w 2015 r. sprzedano zaledwie 351 tys. elektryków, zaś w 2010 r. – 7,3 tys.

PSPA podaje, że "na podstawie prognoz Międzynarodowej Agencji Energetycznej (IEA) w 2030 r. więcej niż co trzeci samochód sprzedawany na świecie będzie wyposażony w napęd elektryczny".

Trzy scenariusze

Co to może oznaczać dla polskiej gospodarki? Cytowany raport PSPA pt.: "Wpływ elektromobilności na rozwój gospodarczy w Polsce" zawiera prognozę i wykres, który przewiduje trzy scenariusze udziału branży e-mobility w PKB Polski w latach 2022-2050.

Twórcy raportu wskazują, że za tempo transformacji polskiego sektora motoryzacyjnego – w tym e-mobilty – odpowiadają przede wszystkim długoterminowe strategie obecnych i przyszłych inwestorów.

Wykres trzech scenariuszy
Wykres trzech scenariuszy© PSPA

E-wóz albo przewóz

Jednocześnie raport zwraca uwagę, jak bardzo może wzrosnąć potencjał produkcyjny, kiedy zwiększona zostanie współpraca organów administracji i edukacji z biznesem

– W zależności od przyjętego scenariusza prognozowany udział elektromobilności w PKB Polski w roku 2030 r. może wynosić od 2 proc. do prawie 4 proc., zaś w roku 2050 r. – od niecałych 3 proc. do prawie 6 proc. – tłumaczy Maciej Mazur, dyrektor zarządzający PSPA.

Ekspert dodaje, że to właśnie od wdrożonych instrumentów wsparcia zależy, czy Polska stanie się hubem produkcyjnym pojazdów zeroemisyjnych i powiązanych z nimi podzespołów, czy też znaczenie przemysłu motoryzacyjnego w krajowej gospodarce będzie systematycznie spadać.

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)