Rajdowe monstrum | Kontynentalne klasyki: Lancia Stratos

Nieco niechlujny wygląd, przeznaczenie wyłącznie na tor i jednocześnie niekoniecznie sportowa konstrukcja auta, wreszcie fenomenalna kariera w rajdach - tak najkrócej można opisać zwycięzcę plebiscytu na kontynentalnego klasyka rynku europejskiego z lat 70.

StratosStratos
Piotr Mazanek

Auto ze stratosfery

Designerzy zatrudniani przez Lancię obrali sobie za cel stworzenie auta, które będzie bardziej przypominać film science fiction niż standardowy supersamochód. Zespół inżynierów pracował nad stworzeniem optymalnej sylwetki w tunelu aerodynamicznym . Pierwsze szkice wywołały mieszane reakcje wśród pracowników Lancii, a jeden z nich określił samochód jako pochodzący ze stratosfery. Właśnie dlatego auto zostało nazwane Stratos.

Szkice, koncept, debiut

Koncept systematycznie rozwijany w późnych latach 60. przypadł do gustu szefowi teamu Lancia. Cesare Fiorio wymarzył sobie debiut Stratosa w rajdach, co byłoby przełomem. Dotychczas zawody były przecież zarezerwowane dla aut typowo sportowych. Jednak aby wystartować w zawodach, koncern musiał wyprodukować minimum 500 sztuk modelu Stratos. Dopiero wtedy samochód mógł dostać homologację i pozwolenie na start w międzynarodowych imprezach.

Lancia Stratos koncept
Lancia Stratos koncept

Podczas debiutu w 1970 roku w Turynie samochód miał zamontowany silnik o pojemności 1,6 l. Jednostka V4 była za słaba na wyścigi, dlatego Lancia zmieniła strategię. Wówczas włoska firma była finansowana przez Fiata, który miał swoje udziały w Ferrari. Dlatego Stratos został wzbogacony o nową jakość w postaci silnika V6 2,4 l połączonego z pięciostopniową skrzynią biegów.

LANCIA STRATOS -Rally 1975-1976

W międzyczasie Lancia produkowała potrzebne dla homologacji kolejne egzemplarze Stratosa. Przez dwa lata powstały dokładnie 492 sztuki i właśnie tyle wystarczyło, by otrzymać upragnione pozwolenie na starty. Produkcja na siłę opłaciła się - już w 1974 Stratos królował niepodzielnie w Rajdowych Mistrzostwach Świata i tak było jeszcze przez kolejne dwa sezony.

Skąd ten sukces?

Obraz

Głodny zwycięstw zespół regularnie wprowadzał kolejne modyfikacje. Dzięki turbodoładowaniu silnika osiągnięto moc 560 KM, niestety, wersja ta nie była dopuszczona do wszystkich zawodów. Prędkość maksymalna wersji z wolnossącym silnikiem i tak robiła wrażenie, 233 km/h to było coś!

Źródło: Lancia Stratos

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów