Rajd Dakar, jakie pojazdy mogą startować?

Rajd Dakar to jedno z najbardziej znanych wyzwań terenowych na świecie. Wyścig ten można porównać z rajdem Monte Carlo, organizowanym od 1911 roku i Baja przeprowadzanym w Polsce na dystansie 800 lub 1200 kilometrów. Po raz pierwszy Rajd Dakar odbył się w 1978 roku i obejmował aż 15 000 kilometrów tras. Do 2009 roku wyścig był organizowany w Europie i Afryce, jednak z powodu zagrożenia terrorystycznego zrezygnowano z tych lokalizacji, a najtrudniejszy wyścig na świecie przeniesiono do Ameryki Południowej i Arabii Saudyjskiej. Ile kosztuje start w Dakarze oraz jakie klasy pojazdów mogą uczestniczyć w wyścigu?

Rajd Dakar, jakie pojazdy mogą startować?
Źródło zdjęć: © Materiał Partnera

17.01.2022 | aktual.: 02.10.2024 15:47

Klasy pojazdów w Rajdzie Dakar

Dakar składa się z pięciu kategorii pojazdów: motocykle, samochody (T1/T2), pojazdy lekkie (T3), ciężarówki (T4) i quady. Wiele producentów samochodów wykorzystuje trudne warunki terenowe wyścigu do eksperymentowania i sprawdzania wytrzymałości konstrukcji. Trzeba mieć jednak na uwadze, że większość pojazdów jest mocno zmodyfikowana i ni jak nie odzwierciedla wykonaniem pojazdów dostępnych dla zwykłych ludzi.

Dakar motocykle

Pierwsza kategoria pojazdów, które mogą uczestniczyć w Dakarze to motocykle. W roku 2011 ustalono limit pojemności silnika dla wszystkich motocykli startujących w najtrudniejszym rajdzie na świecie. Silniki motocykli muszą maksymalnie posiadać 450 cm3 pojemności, a ich budowa może być jedno lub dwucylindrowa. Motocykliści jeżdżący w Rajdzie Dakar podzieleni są na dwie główne grupy:

  • Elitarna,
  • Nieelitarna.

Ta druga dodatkowo dzieli się na dwie kolejne grupy: „Super Production” i „Maraton”. Zawodnicy z grupy „Maraton” nie mogą zmieniać najistotniejszych elementów w motorze, takich jak silnik, rama, wahacze itp. Grupa „Super Production” i „Elite” może wymieniać wszystkie elementy. Ile kosztuje start w Dakarze dla motocyklistów? Nie są to tanie rzeczy, ponieważ według wyliczeń edycja 2022 może się zamknąć w kwocie 90 000 euro, co na polską walutę daje ponad 400 tys. złotych. Sama opłata wstępna w wyścigu w kategorii „Dakar motocykle” to prawie 16 000 euro, a do tego trzeba doliczyć koszt zatrudnienia mechanika, koszt opon, części zapasowe i wynajęcie motocykla.

Rajd Dakar cieszy się tak dużym zainteresowaniem na świecie, że obecnie ciężko sobie wyobrazić rywalizacje najlepszych kierowców i motocyklistów bez możliwości typowania klasyfikacji generalnej lub etapowej. W Polsce Dakar nie jest tak znany, jak w innych regionach świata. Zainteresowanie tym wyścigiem wzrosło, gdy w zawodach uczestniczył Krzysztof Hołowczyc, czy Adam Małysz. Jeśli chciałbyś poznać najlepszą ofertę na Rajd Dakar, zachęcamy do odkrycia bukmachera LVBet, który plasuje się w czołówce najlepszych legalnych serwisów w Polsce. Specjalny kod promocyjny lvbet podczas zakładania konta gwarantuje pakiet powitalny składający się z czterech wariantów, w tym także bonusu bez depozytu!

Quady

Kolejna kategoria pojazdów to quady. Przed rokiem 2009 quady były podkategorią motocykli, ale w 2009 r. otrzymały własną, odrębną kategorię. Quady dzielą się na dwie grupy:

  1. Grupę 3.1,
  2. Grupę 3.2.

Ta pierwsza obejmuje quady z napędem na dwa koła i silnikiem jednocylindrowym o maksymalnej pojemności 750 cm3. Grupa 3.2 to quady z napędem na cztery koła i maksymalną pojemnością silnika do 900 cm3. W grupie drugiej mogą uczestniczyć quady jedno i dwucylindrowe. Od 2009 roku Yamaha, jako główny producent quadów jest niepokonany, a jego głównymi rywalami są Honda i Can-Am Off Road.

Samochody

Jest to najpopularniejsza kategoria pojazdów w Rajdzie Dakar. Klasa samochodów składa się z pojazdów o masie niższej niż 3500 kg i dzieli się na trzy kategorie:

  1. T1 – ulepszone pojazdy terenowe podzielone na typy silnika (benzyna lub diesel) i napęd (dwa lub cztery koła). Podstawą pojazdu jest podwozie rurowe, na którym zamontowane są elementy mechaniczne i zabezpieczające. Nadwozie często wykonuje się z włókna szklanego lub węglowego. Tych pojazdów nie znajdziecie w żadnym salonie, ponieważ projektuje się je specjalnie na potrzeby wyścigu. W terenie to właśnie klasa T1 jest najszybsza. Najbardziej utytułowane marki samochodów to Mitsubishi, Toyota, Ford, Volkswagen, Citroen i Peugeot,
  2. T2 – pojazdy seryjne, czyli takie, które możemy spotkać na naszych drogach. Ta kategoria dzieli się na samochody z silnikiem wysokoprężnym lub benzynowym. Koncepcja tych pojazdów jest prosta. Bazuje się na seryjnym pojeździe i dokonuje się tylko niewielkie modyfikacje w kontekście bezpieczeństwa kierowców: klatka bezpieczeństwa, siedzenia kubełkowe, wzmocnione zbiorniki paliwa itp.,
  3. T3 – pojazdy lekkie.Ile kosztuje start w Dakarze w kategorii „samochody”? Wpisowe jest droższe o blisko 10 tys. euro niż w przypadku kategorii „Dakar motocykle”. Każdy uczestnik musi uiścić 26600 euro, a do tego dochodzą koszty związane z częściami i obsługą. Łącznie taka przyjemność może wynieść grubo ponad 100 000 euro.

Ciężarówki

Klasa samochodów ciężarowych (T4) po raz pierwszy pojawiła się na Rajdzie Dakar w 1980 roku. Składa się z pojazdów o masie ponad 3,5 tony. Ciężarówki, które biorą udział w zawodach, dzielą się na seryjne i zmodyfikowane. Ponadto istnieje również kategoria T5, czyli ciężarówki wsparcia rajdowego, które podróżują za kierowcami do miejsc biwakowych. Samochody ciężarowe mają przeważnie od 700 do 1000 koni mechanicznych, a ich prędkość ograniczona jest do 140 km/h. W tej kategorii dominuje przede wszystkim Kamaz, ale coraz większą presję wywołują Iveco, MAN, Renault i Tatra.

Źródło artykułu:WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)