Rajd Dakar, jakie pojazdy mogą startować?

Rajd Dakar to jedno z najbardziej znanych wyzwań terenowych na świecie. Wyścig ten można porównać z rajdem Monte Carlo, organizowanym od 1911 roku i Baja przeprowadzanym w Polsce na dystansie 800 lub 1200 kilometrów. Po raz pierwszy Rajd Dakar odbył się w 1978 roku i obejmował aż 15 000 kilometrów tras. Do 2009 roku wyścig był organizowany w Europie i Afryce, jednak z powodu zagrożenia terrorystycznego zrezygnowano z tych lokalizacji, a najtrudniejszy wyścig na świecie przeniesiono do Ameryki Południowej i Arabii Saudyjskiej. Ile kosztuje start w Dakarze oraz jakie klasy pojazdów mogą uczestniczyć w wyścigu?

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
Źródło zdjęć: © Materiał Partnera

Klasy pojazdów w Rajdzie Dakar

Dakar składa się z pięciu kategorii pojazdów: motocykle, samochody (T1/T2), pojazdy lekkie (T3), ciężarówki (T4) i quady. Wiele producentów samochodów wykorzystuje trudne warunki terenowe wyścigu do eksperymentowania i sprawdzania wytrzymałości konstrukcji. Trzeba mieć jednak na uwadze, że większość pojazdów jest mocno zmodyfikowana i ni jak nie odzwierciedla wykonaniem pojazdów dostępnych dla zwykłych ludzi.

Dakar motocykle

Pierwsza kategoria pojazdów, które mogą uczestniczyć w Dakarze to motocykle. W roku 2011 ustalono limit pojemności silnika dla wszystkich motocykli startujących w najtrudniejszym rajdzie na świecie. Silniki motocykli muszą maksymalnie posiadać 450 cm3 pojemności, a ich budowa może być jedno lub dwucylindrowa. Motocykliści jeżdżący w Rajdzie Dakar podzieleni są na dwie główne grupy:

  • Elitarna,
  • Nieelitarna.

Ta druga dodatkowo dzieli się na dwie kolejne grupy: „Super Production” i „Maraton”. Zawodnicy z grupy „Maraton” nie mogą zmieniać najistotniejszych elementów w motorze, takich jak silnik, rama, wahacze itp. Grupa „Super Production” i „Elite” może wymieniać wszystkie elementy. Ile kosztuje start w Dakarze dla motocyklistów? Nie są to tanie rzeczy, ponieważ według wyliczeń edycja 2022 może się zamknąć w kwocie 90 000 euro, co na polską walutę daje ponad 400 tys. złotych. Sama opłata wstępna w wyścigu w kategorii „Dakar motocykle” to prawie 16 000 euro, a do tego trzeba doliczyć koszt zatrudnienia mechanika, koszt opon, części zapasowe i wynajęcie motocykla.

Rajd Dakar cieszy się tak dużym zainteresowaniem na świecie, że obecnie ciężko sobie wyobrazić rywalizacje najlepszych kierowców i motocyklistów bez możliwości typowania klasyfikacji generalnej lub etapowej. W Polsce Dakar nie jest tak znany, jak w innych regionach świata. Zainteresowanie tym wyścigiem wzrosło, gdy w zawodach uczestniczył Krzysztof Hołowczyc, czy Adam Małysz. Jeśli chciałbyś poznać najlepszą ofertę na Rajd Dakar, zachęcamy do odkrycia bukmachera LVBet, który plasuje się w czołówce najlepszych legalnych serwisów w Polsce. Specjalny kod promocyjny lvbet podczas zakładania konta gwarantuje pakiet powitalny składający się z czterech wariantów, w tym także bonusu bez depozytu!

Quady

Kolejna kategoria pojazdów to quady. Przed rokiem 2009 quady były podkategorią motocykli, ale w 2009 r. otrzymały własną, odrębną kategorię. Quady dzielą się na dwie grupy:

  1. Grupę 3.1,
  2. Grupę 3.2.

Ta pierwsza obejmuje quady z napędem na dwa koła i silnikiem jednocylindrowym o maksymalnej pojemności 750 cm3. Grupa 3.2 to quady z napędem na cztery koła i maksymalną pojemnością silnika do 900 cm3. W grupie drugiej mogą uczestniczyć quady jedno i dwucylindrowe. Od 2009 roku Yamaha, jako główny producent quadów jest niepokonany, a jego głównymi rywalami są Honda i Can-Am Off Road.

Samochody

Jest to najpopularniejsza kategoria pojazdów w Rajdzie Dakar. Klasa samochodów składa się z pojazdów o masie niższej niż 3500 kg i dzieli się na trzy kategorie:

  1. T1 – ulepszone pojazdy terenowe podzielone na typy silnika (benzyna lub diesel) i napęd (dwa lub cztery koła). Podstawą pojazdu jest podwozie rurowe, na którym zamontowane są elementy mechaniczne i zabezpieczające. Nadwozie często wykonuje się z włókna szklanego lub węglowego. Tych pojazdów nie znajdziecie w żadnym salonie, ponieważ projektuje się je specjalnie na potrzeby wyścigu. W terenie to właśnie klasa T1 jest najszybsza. Najbardziej utytułowane marki samochodów to Mitsubishi, Toyota, Ford, Volkswagen, Citroen i Peugeot,
  2. T2 – pojazdy seryjne, czyli takie, które możemy spotkać na naszych drogach. Ta kategoria dzieli się na samochody z silnikiem wysokoprężnym lub benzynowym. Koncepcja tych pojazdów jest prosta. Bazuje się na seryjnym pojeździe i dokonuje się tylko niewielkie modyfikacje w kontekście bezpieczeństwa kierowców: klatka bezpieczeństwa, siedzenia kubełkowe, wzmocnione zbiorniki paliwa itp.,
  3. T3 – pojazdy lekkie.Ile kosztuje start w Dakarze w kategorii „samochody”? Wpisowe jest droższe o blisko 10 tys. euro niż w przypadku kategorii „Dakar motocykle”. Każdy uczestnik musi uiścić 26600 euro, a do tego dochodzą koszty związane z częściami i obsługą. Łącznie taka przyjemność może wynieść grubo ponad 100 000 euro.

Ciężarówki

Klasa samochodów ciężarowych (T4) po raz pierwszy pojawiła się na Rajdzie Dakar w 1980 roku. Składa się z pojazdów o masie ponad 3,5 tony. Ciężarówki, które biorą udział w zawodach, dzielą się na seryjne i zmodyfikowane. Ponadto istnieje również kategoria T5, czyli ciężarówki wsparcia rajdowego, które podróżują za kierowcami do miejsc biwakowych. Samochody ciężarowe mają przeważnie od 700 do 1000 koni mechanicznych, a ich prędkość ograniczona jest do 140 km/h. W tej kategorii dominuje przede wszystkim Kamaz, ale coraz większą presję wywołują Iveco, MAN, Renault i Tatra.

Materiał sponsorowany przez Zawód Typer
Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Pierwsza jazda: Toyota Urban Cruiser – rachunek zysków i strat
Pierwsza jazda: Toyota Urban Cruiser – rachunek zysków i strat
Prezes koncernu alarmuje. Dosadny apel do władz UE
Prezes koncernu alarmuje. Dosadny apel do władz UE
Na stacjach coraz lepiej. Mamy nowe prognozy
Na stacjach coraz lepiej. Mamy nowe prognozy
Porsche pod wrażeniem tempa rozwoju chińskich marek
Porsche pod wrażeniem tempa rozwoju chińskich marek
Nowy odcinek S7 jeszcze w tym roku. GDDKiA szykuje świąteczny prezent
Nowy odcinek S7 jeszcze w tym roku. GDDKiA szykuje świąteczny prezent
5-letnie opóźnienie zakazu dla spalinówek jest możliwe. Dobra wiadomość? Niekoniecznie [Opinia]
5-letnie opóźnienie zakazu dla spalinówek jest możliwe. Dobra wiadomość? Niekoniecznie [Opinia]
Test: Volkswagen Caravelle PanAmericana - przygodowy autobus w dieslu
Test: Volkswagen Caravelle PanAmericana - przygodowy autobus w dieslu
Test długodystansowy: Mazda CX-60 jako wóz techniczny w Alpach
Test długodystansowy: Mazda CX-60 jako wóz techniczny w Alpach
Mercedes-Benz Tomorrow XX - Niemcy mają plan na tańsze naprawy i mniejszą emisję CO2
Mercedes-Benz Tomorrow XX - Niemcy mają plan na tańsze naprawy i mniejszą emisję CO2
291 tys. niesprawnych aut. Wiemy, czemu najczęściej oblewają przegląd
291 tys. niesprawnych aut. Wiemy, czemu najczęściej oblewają przegląd
Rozbili kolejne nowości. Pięć gwiazdek nie dla każdego
Rozbili kolejne nowości. Pięć gwiazdek nie dla każdego
Złodzieje mają żniwa. Te rzeczy powinny wzbudzić twoją czujność
Złodzieje mają żniwa. Te rzeczy powinny wzbudzić twoją czujność
NIE WYCHODŹ JESZCZE! MAMY COŚ SPECJALNIE DLA CIEBIE 🎯