Przystanki wiedeńskie - czy wiesz jak z nich korzystać?

Przystanki wiedeńskie istnieją w wielu polskich miastach od kilku dobrych lat. Mimo to nie wszyscy wiedzą, jak bezpiecznie i prawidłowo korzystać z tego rozwiązania. Policja przypomina o podstawowych zasadach.

Podwyższona jezdnia ułatwia wsiadanie do tramwajuPodwyższona jezdnia ułatwia wsiadanie do tramwaju
Źródło zdjęć: © fot. policja
Aleksander Ruciński

Przystanek wiedeński to nic innego jak miejsce, w którym do tramwaju wsiada się bezpośrednio z jezdni, a konkretnie podniesionego fragmentu, co znacząco ułatwia dostęp osobom starszym, niepełnosprawnym czy podróżującym z dziećmi w wózkach.

W tym roku w taki sposób zmodernizowano jeden z przystanków w Poznaniu. Tamtejsza policja uznała to za okazję do przypomnienia pieszym i kierowcom, jak korzystać z tego rozwiązania. Z obserwacji funkcjonariuszy wynika bowiem, że nie wszyscy postępują zgodnie z zasadami.

Zdarza się, że niektórzy piesi wkraczają na jezdnię jeszcze przed przyjazdem tramwaju. Bywa też tak, że kierowcy omijają wzniesienie, przejeżdżając po torowisku. Oba zachowania są niewłaściwe i zagrażają bezpieczeństwu uczestników ruchu.

Jak korzystać z przystanków wiedeńskich?

  • Pamiętajmy, że podniesiony fragment jezdni nadal pozostaje drogą, którą — gdy na przystanku nie ma tramwaju — przejeżdżają samochody.
  • Oczekując na przyjazd tramwaju, powinniśmy stać na chodniku i nie przekraczać linii ostrzegawczych oddzielających przystanek od jezdni.
  • Możemy to zrobić dopiero wtedy, gdy na przystanek wjedzie tramwaj i upewnimy się, że na wzniesienie nie wjeżdża żaden samochód. Kierowcy muszą wówczas ustąpić pieszym, ale warto zachować zasadę ograniczonego zaufania.

Przystanków tego typu przybywa w całej Polsce, szczególnie w strefach spowolnionego ruchu. To rozwiązanie cenione przez pieszych z uwagi na wygodę. Jest też często preferowane przez władze miast z uwagi na kompaktowe wymiary i stosunkowo niewielki koszt realizacji.

Wybrane dla Ciebie

Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów