Przewody zapłonowe - co warto wiedzieć o ich eksploatacji? [poradnik]

Poradniki i mechanikaPrzewody zapłonowe - co warto wiedzieć o ich eksploatacji? [poradnik]28.02.2012 22:44
Źródło: http://carfocus.pl/
Źródło: http://carfocus.pl/
Artur Kuśmierzak

Tydzień temu pisałem, jak dbać o świece zapłonowe. Pora na kolejny element układu zapłonowego, od którego sprawności zależy prawidłowa praca silnika.

Oczywiście chodzi o przewód zapłonowy, a właściwie przewody, bo najczęściej jest ich kilka. Do czego służą i jak są zbudowane? Zadaniem przewodów jest doprowadzenie wysokiego napięcia z cewki zapłonowej do świecy zapłonowej. W dużej części współczesnych silników droga ta jest skrócona, ponieważ cewki nałożone są bezpośrednio na świece.

Bezrozdzielaczowy układ zapłonowy - osobna cewka bezpośrednio na świecy iskrowej
Bezrozdzielaczowy układ zapłonowy - osobna cewka bezpośrednio na świecy iskrowej

Najistotniejsze są izolator kabla oraz osłona, które mogą być wykonane z gumy, silikonu lub z innego elastomeru. W przewodach zapłonowych najwyższej jakości, czyli najdroższych, izolator i osłona powinny być zrobione z silikonu. Dlaczego? Silikon stanowi jeden z najlepszych izolatorów, dzięki czemu prąd przepływa właściwe bez strat, jest bardzo odporny na skrajne zmiany temperatur i doskonale znosi działanie takich substancji chemicznych, jak olej czy benzyna.

Rozdzielaczowy układ zapłonowy - jedna cewka i rozdzielacz do świec
Rozdzielaczowy układ zapłonowy - jedna cewka i rozdzielacz do świec

W dobrej jakości przewodach metalowe końcówki są połączone z kablem przy zastosowaniu metody Full Contact, co oznacza, że zacisk powinien być osadzony bezpośrednio na żyle prądowej. W tańszych przewodach producenci montują specjalne spinki, które są dużo bardziej podatne na ewentualne przepięcia.

Równie istotna jest konstrukcja metalowych końcówek zwanych terminalami. Ich budowa i kształt musi zapewniać sprężystość połączenia między cewką zapłonową a świecą. Przy wyborze przewodów nie sugerujmy się grubością kabli, bo to nie są przecież kable rozruchowe, w których większa średnica przekłada się na lepszą skuteczność działania.

Źródło: www.bosch-prasa.pl
Źródło: www.bosch-prasa.pl

Jak o nie dbać? Przewody zużywają się co 30-50 tys. km i dlatego powinno je się wymieniać razem ze świecami. Trzeba jednak pamiętać, że wielu producentów zaleca wymianę świec nawet co 20 000 km lub mniej. Wówczas przewody zapłonowe można wymieniać przy co drugiej wymianie świec, aby nie dopuścić do przedwczesnego zużycia. Dla optymalnego działania układu zapłonowego i równomiernego zużycia przewodów należy wymieniać je zawsze w komplecie.

Źródło: www.bosch-prasa.pl
Źródło: www.bosch-prasa.pl

Jakie są objawy awarii przewodów zapłonowych oprócz uszkodzeń mechanicznych? Jeśli silnik pracuje nierówno, gaśnie lub po prostu nie da się odpalić, wówczas można podejrzewać, że wina leży właśnie w przewodach, ale przyczyny mogą być też inne.

Co jest najczęstszą przyczyną usterek przewodów zapłonowych? Przede wszystkim przebicia spotykane najczęściej w tańszych produktach z izolatorem wykonanym ze słabego materiału. Ponieważ przewodami płynie prąd o wysokim napięciu, nawet najmniejsze uszkodzenia tych elementów nie mogą być bagatelizowane i przewody w takim stanie powinno się jak najszybciej wymienić na nowe. W niektórych przypadkach powodem niedomagania tych elementów może być uszkodzenie rdzenia przewodu, ale tego typu awarie występują raczej sporadycznie.

Źródło: http://autopodroze.pl
Źródło: http://autopodroze.pl

Co jeszcze może być źródłem defektu przewodów? Oprócz niskiej jakości, uszkodzeń rdzenia i zwyczajnego wyeksploatowania czasem winę za ich uszkodzenie ponosi mechanik, który dopuścił się zaniedbań przy ich montażu. Na przykład jeśli zainstalował świece zapłonowe brudnymi rękami, to nawet drobne zanieczyszczenia, które zostały na porcelanowym izolatorze świec, mogą doprowadzić do szybszego zanieczyszczenia osłoń przewodów i w konsekwencji do wypalenia ścieżek nie tylko na świecy, ale także w wewnętrznej części osłony przewodów.

Czy można samodzielnie wymienić przewody zapłonowe? Tak, ale robiąc to, należy zachować szczególną ostrożność. Przewody najlepiej ściągać specjalnymi szczypcami, nie wyszarpując ich, bo w ten sposób można zniszczyć nie tylko terminal, ale również świece.

Zobacz także:

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Udostępnij:
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (13)