Mandat nawet 3 tys. zł. Wystarczy, że policjant popatrzy na jedną rzecz

Policjant w trakcie kontroli drogowej może pobieżnie zweryfikować stan pojazdu. Jednym z elementów, który o tej porze roku zwraca największą uwagę funkcjonariuszy, są opony. Choć nie ma obowiązku jazdy na zimowych, to i tak wystarczy rzut oka, by ocenić bieżnik.

Policjanci jesienią i zimą często przyglądają się oponom, bo to kluczowy element bezpieczeństwaPolicjanci jesienią i zimą często przyglądają się oponom, bo to kluczowy element bezpieczeństwa
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | KWP GORZOW
Marcin Łobodziński

Dopuszczalna minimalna głębokość rowków bieżnika w Polsce to 1,6 mm. To i tak dużo poniżej tego, co można nazwać oponą bezpieczną, ale prawo to dopuszcza. Powiedzieć, że kierowca z bardziej zużytym bieżnikiem przesadził, to jak nic nie powiedzieć. Nowe opony mają od ok. 6,5 do prawie 8 mm bieżnika. Przy bieżniku 3 mm letnie już w niewielkim stopniu spełniają swoją funkcję w deszczu, a zimowe nie "gryzą" śniegu.

W razie kontroli drogowej policjant może wyjąć prosty przyrząd pomiarowy i sprawdzić grubość bieżnika. Jeśli będzie to mniej niż 1,6 mm może zatrzymać dowód rejestracyjny, a w najlepszym wypadku – dla kierowcy – tylko wystawić mandat. W teorii do 3000 zł, w praktyce ok. 300-500 zł. Czy może jednak ocenić grubość bieżnika bez przyrządu? Zdecydowanie może, bo właśnie do oceny grubości bieżnika służy wskaźnik TWI na oponie.

TWI – wskaźnik, który wy też powinniście znać

TWI (ang. tread wear indicator) to nieduże wypustki, mostki umieszczone w wielu miejscach w rowkach bieżnika, które pokazują minimalną jego głębokość. Wystarczy, że czoło bieżnika pokrywa się ze wskaźnikiem TWI, by określić, że opona jest już zużyta.

Znak TWI pokazuje, gdzie jest wskaźnik
Znak TWI pokazuje, gdzie jest wskaźnik
Wskaźnik TWI - wypustek w rowku bieżnika
Wskaźnik TWI - wypustek w rowku bieżnika

W teorii TWI powinno pokrywać się z grubością 1,6 mm. W praktyce nie zawsze tak jest. Sprawdziłem na trzech różnych oponach i TWI miało od 1 do 1,8 mm wysokości. Warto mieć więc w samochodzie przyrząd, w razie wątpliwości.

W razie kontroli większe ryzyko negatywnej weryfikacji stanu ogumienia będzie wtedy, kiedy zatrzymacie pojazd na skręconych kołach. Otóż opony zazwyczaj bardziej zużywają się od wewnętrznej strony ze względu na geometrię zawieszenia. Zatem bieżnik będzie płytszy od wewnątrz, a tylko na skręconych kołach można zobaczyć TWI w tej części opony.

Wybrane dla Ciebie

Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów