Piękno rajdowej Grupy B [wideo]

Rajdowa Grupa B miała bardzo krótką i burzliwą historię. Niewielka liczba regulacji sprawiała, że samochody grupy B były bardzo szybkie i lekkie. Znacznie szybsze od samochodów z innych klas. Zobaczcie przepełnione patosem wideo ukazujące piękno rajdów tej grupy.

Lancia 037Lancia 037
Arkadiusz Gabrysiak

Rajdowa Grupa B miała bardzo krótką i burzliwą historię. Niewielka liczba regulacji sprawiała, że samochody grupy B były bardzo szybkie i lekkie. Znacznie szybsze od samochodów z innych klas. Zobaczcie przepełnione patosem wideo ukazujące piękno rajdów tej grupy.

Grupa B zapoczątkowała swój żywot w 1982 roku, a pierwszym samochodem zbudowanym z myślą o startach w tej klasie była Lancia 037. To w tej grupie startowało także kultowe Audi Sport Quattro S1, Peugeot 205 T16, Lancia Delta S4 czy Ford RS200.

Małą ilość regulacji w przepisach dawała pole do popisom inżynierom poszczególnych marek. Skutkowało to stosowaniem coraz bardziej zaawansowanych rozwiązań. Samochody były coraz lżejsze i mocniejsze, co oczywiście przekładało się na wysokie prędkości na trasach rajdów. Niestety miało to też swoje złe strony. W Grupie B zaczęło dochodzić do coraz większej ilości wypadków z udziałem kierowców jak i kibiców. Niektóre z nich były niestety tragiczne w skutkach.

Szalę przechylił śmiertelny wypadek Henri Toivonena i jego pilota Sergio Cresto. Ich rozpędzona Lancia Delta S4 podczas Rajdu Korsyki (2 maja 1986 roku) uderzyła w drzewo i momentalnie stanęła w płomieniach. Po tym wypadku ówczesny szef federacji wydał rozporządzenie o końcu Grupy B, które weszło w życie wraz z początkiem roku 1987.

Dzisiaj jedynie z nostalgią możemy patrzeć na te świetne maszyny i niesamowicie odważnych kierowców, którzy startowali w tej grupie. Jako hołd dla Grupy B powstał powyższy materiał wideo okraszony patetyczną muzyką, który ukazuje ten piękny i niebezpieczny sport. Poniżej także drugie, trochę starsze wideo, gdzie możemy także usłyszeć prawdziwą muzykę - dźwięk silników.

Źródło: Youtube

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Stracił "prawko" na trzy miesiące. Nie chodziło o prędkość
Stracił "prawko" na trzy miesiące. Nie chodziło o prędkość
Volkswagen żegna Touarega. Limitowana edycja na koniec
Volkswagen żegna Touarega. Limitowana edycja na koniec
Pierwsza jazda prototypową Toyotą C-HR+ - Japończycy odrobili lekcje
Pierwsza jazda prototypową Toyotą C-HR+ - Japończycy odrobili lekcje
Europejski SUV za mniej niż 85 tys. zł. Marka obniża ceny
Europejski SUV za mniej niż 85 tys. zł. Marka obniża ceny
Euro NCAP rozbiło nowe auta. Chińczycy błyszczą, a Volkswagen się wstydzi
Euro NCAP rozbiło nowe auta. Chińczycy błyszczą, a Volkswagen się wstydzi
Alfa Romeo Tonale przeszła lifting. Zmienił się nie tylko wygląd
Alfa Romeo Tonale przeszła lifting. Zmienił się nie tylko wygląd
Nowe zasady programu NaszEauto bez wykluczeń dla chińskich aut
Nowe zasady programu NaszEauto bez wykluczeń dla chińskich aut
Cwaniakują, by zaoszczędzić kilkanaście zł. Narażają się na dużo wyższą karę
Cwaniakują, by zaoszczędzić kilkanaście zł. Narażają się na dużo wyższą karę
Komisja infrastruktury za zmianami, ale częściowymi. Bandyci z ekspresówek i autostrad bezpieczni? Niekoniecznie
Komisja infrastruktury za zmianami, ale częściowymi. Bandyci z ekspresówek i autostrad bezpieczni? Niekoniecznie
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Świetny wynik Polaków. Zdobyli wicemistrzostwo w USA
Świetny wynik Polaków. Zdobyli wicemistrzostwo w USA
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie