Piękno rajdowej Grupy B [wideo]

Rajdowa Grupa B miała bardzo krótką i burzliwą historię. Niewielka liczba regulacji sprawiała, że samochody grupy B były bardzo szybkie i lekkie. Znacznie szybsze od samochodów z innych klas. Zobaczcie przepełnione patosem wideo ukazujące piękno rajdów tej grupy.

Lancia 037Lancia 037
Arkadiusz Gabrysiak

Rajdowa Grupa B miała bardzo krótką i burzliwą historię. Niewielka liczba regulacji sprawiała, że samochody grupy B były bardzo szybkie i lekkie. Znacznie szybsze od samochodów z innych klas. Zobaczcie przepełnione patosem wideo ukazujące piękno rajdów tej grupy.

Grupa B zapoczątkowała swój żywot w 1982 roku, a pierwszym samochodem zbudowanym z myślą o startach w tej klasie była Lancia 037. To w tej grupie startowało także kultowe Audi Sport Quattro S1, Peugeot 205 T16, Lancia Delta S4 czy Ford RS200.

Małą ilość regulacji w przepisach dawała pole do popisom inżynierom poszczególnych marek. Skutkowało to stosowaniem coraz bardziej zaawansowanych rozwiązań. Samochody były coraz lżejsze i mocniejsze, co oczywiście przekładało się na wysokie prędkości na trasach rajdów. Niestety miało to też swoje złe strony. W Grupie B zaczęło dochodzić do coraz większej ilości wypadków z udziałem kierowców jak i kibiców. Niektóre z nich były niestety tragiczne w skutkach.

Szalę przechylił śmiertelny wypadek Henri Toivonena i jego pilota Sergio Cresto. Ich rozpędzona Lancia Delta S4 podczas Rajdu Korsyki (2 maja 1986 roku) uderzyła w drzewo i momentalnie stanęła w płomieniach. Po tym wypadku ówczesny szef federacji wydał rozporządzenie o końcu Grupy B, które weszło w życie wraz z początkiem roku 1987.

Dzisiaj jedynie z nostalgią możemy patrzeć na te świetne maszyny i niesamowicie odważnych kierowców, którzy startowali w tej grupie. Jako hołd dla Grupy B powstał powyższy materiał wideo okraszony patetyczną muzyką, który ukazuje ten piękny i niebezpieczny sport. Poniżej także drugie, trochę starsze wideo, gdzie możemy także usłyszeć prawdziwą muzykę - dźwięk silników.

Źródło: Youtube

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Więcej ekranów, mniej gwiazdek w testach. Euro NCAP bierze się za producentów
Więcej ekranów, mniej gwiazdek w testach. Euro NCAP bierze się za producentów
"Wilczych oczu" jest na drogach coraz więcej. To proste i tanie rozwiązanie
"Wilczych oczu" jest na drogach coraz więcej. To proste i tanie rozwiązanie
W Zakopanym za parkowanie zapłacisz w weekend. No i te pomarańczowe koperty!
W Zakopanym za parkowanie zapłacisz w weekend. No i te pomarańczowe koperty!
Śmierć małego miasta przez powietrze. Wiadomo, jak przyczyniają się do tego auta
Śmierć małego miasta przez powietrze. Wiadomo, jak przyczyniają się do tego auta
Tak sprzedają się chińskie auta w Polsce. Jedna marka wyraźnie na czele
Tak sprzedają się chińskie auta w Polsce. Jedna marka wyraźnie na czele
Kanclerz Niemiec apeluje do UE. Chodzi o zakaz sprzedaży aut spalinowych po 2035 roku
Kanclerz Niemiec apeluje do UE. Chodzi o zakaz sprzedaży aut spalinowych po 2035 roku
Renault wyprzedaje prototypy i koncepty. To niezła gratka dla kolekcjonerów
Renault wyprzedaje prototypy i koncepty. To niezła gratka dla kolekcjonerów
Verstappen wygrywa w Katarze i podtrzymuje swoją szansę na tytuł
Verstappen wygrywa w Katarze i podtrzymuje swoją szansę na tytuł
Polonez ze znikomym przebiegiem na sprzedaż. Cena? Lepiej usiądź
Polonez ze znikomym przebiegiem na sprzedaż. Cena? Lepiej usiądź
Niemcy nie rezygnują z dużych diesli. Uwielbiany silnik wraca do oferty
Niemcy nie rezygnują z dużych diesli. Uwielbiany silnik wraca do oferty
Renault Espace V (2015-2023) – opinie i typowe usterki
Renault Espace V (2015-2023) – opinie i typowe usterki
Ostrzejszy bat na kierowców. Piraci stracą prawo jazdy jeszcze łatwiej niż do tej pory. Prezydent podpisał zmiany
Ostrzejszy bat na kierowców. Piraci stracą prawo jazdy jeszcze łatwiej niż do tej pory. Prezydent podpisał zmiany
ZANIM WYJDZIESZ... NIE PRZEGAP TEGO, CO CZYTAJĄ INNI! 👇