Piękno rajdowej Grupy B [wideo]

Rajdowa Grupa B miała bardzo krótką i burzliwą historię. Niewielka liczba regulacji sprawiała, że samochody grupy B były bardzo szybkie i lekkie. Znacznie szybsze od samochodów z innych klas. Zobaczcie przepełnione patosem wideo ukazujące piękno rajdów tej grupy.

Lancia 037Lancia 037
Arkadiusz Gabrysiak

Rajdowa Grupa B miała bardzo krótką i burzliwą historię. Niewielka liczba regulacji sprawiała, że samochody grupy B były bardzo szybkie i lekkie. Znacznie szybsze od samochodów z innych klas. Zobaczcie przepełnione patosem wideo ukazujące piękno rajdów tej grupy.

Grupa B zapoczątkowała swój żywot w 1982 roku, a pierwszym samochodem zbudowanym z myślą o startach w tej klasie była Lancia 037. To w tej grupie startowało także kultowe Audi Sport Quattro S1, Peugeot 205 T16, Lancia Delta S4 czy Ford RS200.

Małą ilość regulacji w przepisach dawała pole do popisom inżynierom poszczególnych marek. Skutkowało to stosowaniem coraz bardziej zaawansowanych rozwiązań. Samochody były coraz lżejsze i mocniejsze, co oczywiście przekładało się na wysokie prędkości na trasach rajdów. Niestety miało to też swoje złe strony. W Grupie B zaczęło dochodzić do coraz większej ilości wypadków z udziałem kierowców jak i kibiców. Niektóre z nich były niestety tragiczne w skutkach.

Szalę przechylił śmiertelny wypadek Henri Toivonena i jego pilota Sergio Cresto. Ich rozpędzona Lancia Delta S4 podczas Rajdu Korsyki (2 maja 1986 roku) uderzyła w drzewo i momentalnie stanęła w płomieniach. Po tym wypadku ówczesny szef federacji wydał rozporządzenie o końcu Grupy B, które weszło w życie wraz z początkiem roku 1987.

Dzisiaj jedynie z nostalgią możemy patrzeć na te świetne maszyny i niesamowicie odważnych kierowców, którzy startowali w tej grupie. Jako hołd dla Grupy B powstał powyższy materiał wideo okraszony patetyczną muzyką, który ukazuje ten piękny i niebezpieczny sport. Poniżej także drugie, trochę starsze wideo, gdzie możemy także usłyszeć prawdziwą muzykę - dźwięk silników.

Źródło: Youtube

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Pierwsza jazda: Hyundai Ioniq 6 N – dałem się oszukać jak dziecko
Pierwsza jazda: Hyundai Ioniq 6 N – dałem się oszukać jak dziecko
Urząd ostrzega kierowców. Sprawdź przed wymianą kół
Urząd ostrzega kierowców. Sprawdź przed wymianą kół
Projekt drakońskich kar dla kierowców. Tak ostrych przepisów nie było
Projekt drakońskich kar dla kierowców. Tak ostrych przepisów nie było
Wolą wezwać policję. Nowy sposób zgłaszania stłuczki się nie przyjął
Wolą wezwać policję. Nowy sposób zgłaszania stłuczki się nie przyjął
Dacia obniżyła ceny. Firma już zbiera zamówienia na Springa
Dacia obniżyła ceny. Firma już zbiera zamówienia na Springa
Renault przywraca do życia ikonę. Oto nowe Twingo E-Tech
Renault przywraca do życia ikonę. Oto nowe Twingo E-Tech
Drugi zakład Mercedesa w Polsce prawie gotowy. Będzie jednym z najnowocześniejszych
Drugi zakład Mercedesa w Polsce prawie gotowy. Będzie jednym z najnowocześniejszych
Znamy datę. W życie wejdą wielkie zmiany w przepisach
Znamy datę. W życie wejdą wielkie zmiany w przepisach
Pieniądze się kończą. Wzrost sprzedaży może się załamać
Pieniądze się kończą. Wzrost sprzedaży może się załamać
Nowy Mercedes CLA doczekał się wersji spalinowej. Wiemy, ile kosztuje
Nowy Mercedes CLA doczekał się wersji spalinowej. Wiemy, ile kosztuje
Wyprzedaż rocznika w Toyocie. Nawet 50 tys. zł taniej
Wyprzedaż rocznika w Toyocie. Nawet 50 tys. zł taniej
Unia chce tańszych aut. Oto, co może być "wycięte" z nowych samochodów
Unia chce tańszych aut. Oto, co może być "wycięte" z nowych samochodów