Peugeot Fractal (2015) - nowy koncepcyjny kabriolet z Francji
Francuzi kolejny raz pokazują kto w świecie motoryzacji naprawdę ma fantazję. Peugeot zaprezentował koncept, który wygląda jak skrzyżowanie Volkswagena Scirocco z Alfą Romeo Brerą. Czyli świetnie.
01.09.2015 | aktual.: 02.10.2022 09:32
Peugeot Fractal (2015) - nowy koncepcyjny kabriolet z Francji
Do powyższej krzyżówki dodajcie jeszcze pierwiastek koncepcyjnego szaleństwa, szczyptę stylistyki Peugeota i powstanie Fractal. Właśnie tak nazywa się niesamowity projekt stworzony przez markę spod znaku lwa. Jest to kabriolet z twardym dachem, który mieści czwórkę pasażerów na czterech oddzielnych fotelach.
Muskularne nadwozie zostało wizualnie podzielone na pół kolorem czarnym i białym. Podobny zabieg Peugeot stosował już w 308 R, przy czym wtedy użył koloru grafitowego i czerwonego.
Sądząc po desce rozdzielczej, Fractal jest samochodem elektrycznym lub hybrydowym. Na razie nie wiadomo jaki napęd zastosował Peugeot, ponieważ zdjęcia i ilustracje, które oglądacie nie zostały jeszcze tak naprawdę wypuszczone przez Francuską markę jej oficjalnymi kanałami. W związku z tym na razie więcej możemy się domyślać niż stwierdzić z pełnym przekonaniem.
Auto zadebiutuje we Frankfurcie na zbliżającym się salonie samochodowym. Do tego czasu z pewnością nie dowiemy się jakie dalsze plany Peugeot ma względem Fractala. Niewykluczone, że nawet na targach Francuzi nie poinformują co może wykiełkować z konceptu i pozostaną nam domysły. Z możliwości wróżenia z samochodowej kryształowej kuli możemy skorzystać już teraz.
Najbardziej charakternie wyglądającym wozem w gamie Peugeota jest RCZ. To coupé produkowane jest od roku 2009 w Austrii przez Magnę Steyr. Od początku wytwarzania przeszło już lifting, ale nieunikniony jest moment zejścia tego wozu ze sceny. Niewykluczone, że Fractal to właśnie grunt przygotowany pod następcę RCZ. Sportowy wóz Peugeota ma obecnie 6 lat. Właśnie tyle produkowane były 207, 308 oraz 407. Koniec RCZ może więc być bliższy niż nam się wydaje.
Oczywiście Fractal nie przejdzie na taśmy produkcyjne w takiej formie, bo jest ona zbyt skomplikowana, by wytwarzać ją w rozsądnych kosztach. Nie zmienia to faktu, że Peugeot pokazał tym wozem kierunek, w którym chce podążać. I jest to kierunek, który nam się podoba.
[aktualizacja 1 września]
Peugeot już oficjalnie zaprezentował Fractala światu. Okazuje się, że model ten w większości wykonany jest z części stworzonych w technologii druku 3D. Aż 80% powierzchni widocznych we wnętrzu powstało właśnie tą metodą.
Poznaliśmy także odpowiedź na najbardziej nurtujące nas pytanie - jaki napęd ma Fractal? Ten 3,81-metrowy wóz koncepcyjny został wyposażony w dwa 102-konne silniki elektryczne - po jednym na każdą oś. Oznacza to, że łącznie dysponuje on mocą 204 KM. Fractal jest w stanie przejechać na jednym ładowaniu swoich 30-kilowatogodzinowych akumulatorów litowo-jonowych do 450 km.
Ponieważ samochód ten waży jedynie 1000 kg, jest dosyć żwawy. Sprint do setki zajmuje mu 6,8 s.
Co ciekawe, Fractal ma pewien atrybut, którego wcześniej nie dostrzegliśmy na wizualizacjach. Wyposażony jest w zawieszenie o regulowanym prześwicie. Może ono zostać obniżone o 70 mm w trakcie jazdy w trasie, by zredukować zużycie paliwa lub podniesione o 110 mm by ułatwić pokonywanie przeszkód w mieście.
Wraz z premierą Fractala, Peugeot opublikował filmy prezentujące auto oraz przedstawił nowe ilustracje, które znajdziecie w galerii poniżej.