Największy silnik na świecie. Spala 14 ton paliwa na godzinę

Największy silnik na świecie. Spala 14 ton paliwa na godzinę

Wärtsilä-Sulzer RTA96-C
Wärtsilä-Sulzer RTA96-C
Źródło zdjęć: © YouTube | WinGD
11.03.2024 11:47, aktualizacja: 11.03.2024 13:56

Nie od dziś wiadomo, że silniki okrętowe potrafią być przepotężne. Absolutnym królem w tej kategorii oraz wśród sillników w ogóle jest Wärtsilä-Sulzer RTA96-C - 28-metrowy potwór o masie 2300 ton.

Wärtsilä-Sulzer RTA96-C to silnik stosowany w największych kontenerowcach świata. Jest np. głównym źródłem napędu Emmy Maersk - jednostki o masie 170 974 ton.

Rozpędza tego kolosa do prędkości 31 węzłów, co jest imponującą wartością dla tak dużego statku. Jak to w ogóle możliwe? Odpowiedzią jest moc wynosząca ok. 109 tys. KM. Generuje ją 14 potężnych cylindrów zamontowanych w bloku o wymiarach 13,5 m na 27,3 m.

Łączna pojemność silnika wynosi aż 25 480 l, co daje 1820 l na każdy cylinder. Co godne podziwu, jak na silnik o takich rozmiarach, Wärtsilä-Sulzer RTA96-C charakteryzuje się wysoką wydajnością. Wskaźnik konsumpcji paliwa (BSFC) wynosi 0,278. (BSFC - Brake Specific Fuel Consumption - w skrócie, ilość paliwa w funtach (1lb = 0.4535924kg) którą silnik potrzebuje do wytworzenia mocy x. Im mniejsza liczba, tym wydajniejszy motor.)

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Trwałość i niezawodność także wypada nieźle. Jak informuje serwis "Heavymachinery.pl", zużycie cylindrów w wyniku tarcia wynosi tylko 0,03 mm na 1000 godzin pracy.

Gorzej jest z zużyciem paliwa, wynoszącym 250 ton oleju napędowego dziennie, co w przeliczeniu na godzinę daje około 14 ton. Dla przeciętnego użytkownika auta osobowego są to wręcz niewiarygodne wartości.

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (143)