Poradniki i mechanikaOstatni dzwonek przed problemami. Sprawdź, bo rano nie odpalisz

Ostatni dzwonek przed problemami. Sprawdź, bo rano nie odpalisz

Badanie sprawności akumulatora
Badanie sprawności akumulatora
Źródło zdjęć: © WP Autokult | Autokult
Mateusz Lubczański

28.10.2022 12:59, aktual.: 28.10.2022 14:07

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

To nie niskie temperatury "dobijają" akumulator. Znacznie gorsze są dla niego wysokie temperatury. Jesienne przymrozki tylko ujawniają słabości ogniwa.

Odpalanie "z kabli" będzie coraz częstszym widokiem i nie dotyczy to tylko starszych pojazdów. Sprawność akumulatora spada wraz z temperaturą. Mniej sprawne ogniwo szybciej podda się przy rozruchu. "Niszczenie" ma miejsce właśnie latem.

Optymalna temperatura dla akumulatora wynosi 20 stopni Celsjusza. Jeśli jest goręcej, reakcje chemiczne zachodzą w akumulatorze znacznie szybciej, nieliniowo. Głównie chodzi o korozję płytek. Mają one formę kratki, która ułatwia przepływ prądu. Z czasem – z powodu korozji – przestają pełnić swoją funkcję.

Ładowanie akumulatora sprawia, że metalowe płytki są galwanizowane. Można więc powiedzieć, w dużym uproszczeniu, że ładowanie to jego "odnawianie". Im częściej ładowany – np. podczas jazdy czy chociażby prostownikiem – tym dłużej posłuży.

Niektórzy stwierdzą, że przecież ładowanie to zadanie alternatora. Tyle tylko, że niekoniecznie mu się to udaje. Akumulator jest magazynem dodatkowej energii, wykorzystywanej w razie potrzeby. Podczas jazdy prąd "do obsługi" dostarcza alternator. Tylko niewielka część prądu "trafia" do akumulatora.

Dwa ładowania rocznie prostownikiem mogą wydłużyć żywotność akumulatora i wówczas wytrzymanie np. pięciu lat pod maską nie będzie żadnym problemem. Stale niedoładowany akumulator jest mniej odporny na trudne warunki.

Jak uruchomić auto z kabli?

To nic trudnego. Najważniejsze, by ostatnią czynnością było podpięcie czarnego przewodu do masy lub zacisku ujemnego. Taka kolejność ma zapobiegać przypadkowemu zwarciu przewodów.

1.    Podnieś maskę, weź czerwony przewód i podłącz do zacisku dodatniego (+) sprawnego akumulatora.

2.    Czarny przewód podłącz do zacisku ujemnego (-) sprawnego akumulatora,

3.    Drugi koniec czerwonego przewodu podłącz do zacisku dodatniego (+) niesprawnego akumulatora,

4.      Drugi koniec czarnego przewodu podłącz do masy lub zacisku ujemnego (-) niesprawnego akumulatora.

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Komentarze (1)
Zobacz także