Odlewnia Volkswagena ogrzewa mieszkania zamiast oddawać ciepło do atmosfery

Nie każdy skutek uboczny produkcji przemysłowej musi być stracony. Już od 2017 roku ciepło z odlewni Volkswagena w Poznaniu zamiast do atmosfery, trafia rurami do miejskiej sieci ciepłowniczej. Teraz będzie wykorzystane na większą skalę.

To tu spaliny podgrzewają wodę, która potem ogrzewa budynki w mieście. Spaliny są schładzane o 450 st. CTo tu spaliny podgrzewają wodę, która potem ogrzewa budynki w mieście. Spaliny są schładzane o 450 st. C
Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński
Marcin Łobodziński

Projekt wykorzystania i przesyłu ciepła z pieców do wytapiania aluminium został oficjalnie otwarty w odlewni Volkswagena w Poznaniu z udziałem prezesa zarządu Volkswagen Poznań Dietmara Mnicha.

Prośrodowiskowe działania mające na celu obniżenie emisji CO2, ale jednocześnie wykorzystanie produktów ubocznych w fabryce dzieją się od lat. Już od 2017 r. w odlewni wykorzystuje się ciepło ze sprężarek, a od 2018 r. używa się wyłącznie tzw. zielonej energii. Postęp można wyrazić w liczbach.

  • Plan na rok 2022 przewiduje ograniczenie emisji CO2 o 3246 ton rocznie – w 2017 r. było to 1070 ton rocznie.
  • 16 270 MWh energii wykorzystuje się tylko z ciepła – w 2017 r. było to 5640 MWh.
  • 4500 mieszkań i 45 budynków jest ogrzewane tylko z ciepła generowanego w odlewni – w 2017 r. było to 2000 mieszkań i 32 budynki.

Mieszkańcy poznańskiej Wildy i Górczyna mają pewną korzyść, o której się nie myśli, kiedy wszystko działa poprawnie. W razie problemów z dostarczeniem ciepła bezpośrednio z ciepłowni (np. brak źródła energii do ogrzewania) w tych dzielnicach nie będzie zimno, dopóki odlewnia pracuje.

Jak to działa?

Miejska sieć ciepłownicza dostarcza wodę rurami do odlewni, która w temperaturze 55 st. C służy nie tylko do ogrzewania, ale i do chłodzenia urządzeń. Woda ta jednocześnie przekazywana jest do wymiennika ciepła, do którego trafia też ciepło z pieca odlewniczego.

Tak to wygląda na schemacie
Tak to wygląda na schemacie © fot. Marcin Łobodziński

Spaliny mają temperaturę 650 st. C i tym samym ogrzewają wodę do ok. 95 st. C, a jednocześnie same są schładzane do 198 st. C, dzięki czemu ulatują do atmosfery chłodniejsze. Natomiast gorącą wodę wysyła się z powrotem do miejskiej sieci, do instalacji ciepłowniczej firmy Veolia Energia Poznań.

Obliczono, że Veolia przejmie i wprowadzi do sieci ciepłowniczej energię cieplną o wartości energetycznej 56 000 gigadżuli rocznie. Dzięki tej inwestycji poznańska elektrociepłownia Karolin, dotychczas dostarczająca tam energię cieplną, wyemituje rocznie o 2440 ton CO2 mniej i zużyje ok. 3200 ton węgla rocznie mniej.

To tu powstają części z aluminium

Głównie głowice do silników spalinowych 1.0, 1.4, 1.5 TSI,wahacze aluminiowe, korpusy do przekładni kierowniczych, skrzyń biegów i sprzęgła, a także obudowy do silników elektrycznych z rodziny ID. Są też wytwarzane komponenty do aut premium marek Audi i Porsche.

Produkt końcowy, czyli część korpusu silnika ID.5
Produkt końcowy, czyli część korpusu silnika ID.5 © fot. Marcin Łobodziński

W dużej części produkcja jest zrobotyzowana, a w fabryce panuje ogólny, zaskakujący wręcz spokój. Przechadzając się alejkami można odnieść wrażenie, że ludzie stanowią tu jedynie małe, choć istotne ogniwo pomiędzy maszyną a materiałem lub gotowym elementem.

Odlewnia Volkswagen Poznań jest dzisiaj jedną z największych w koncernie VW i jedną z największych w Europie. Zatrudnia obecnie 1009 pracowników. Celem całej fabryki (nie tylko odlewni) jest osiągnięcie neutralności klimatycznej do 2050 roku.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów