Nowy cennik opłat drogowych w Belgii. Jak zmienią się stawki w 2020 roku?

Od nowego roku w wielu europejskich państwach obowiązują nowe, wyższe taryfy za korzystanie z dróg szybkiego ruchu i autostrad. Dotyczy to również Belgii.

Nowy cennik opłat drogowych w Belgii. Jak zmienią się stawki w 2020 roku?
Platforma Autokult

06.03.2020 | aktual.: 22.03.2023 12:23

Coroczny wzrost kosztów jest widoczny na niemal każdej płaszczyźnie życia. Taki stan rzeczy spowodowany jest przede wszystkim postępującą inflacją, która osłabia siłę nabywczą pieniądza. Koszty przejazdu w poszczególnych krajach dostosowywane są do procesu wzrostu cen na rodzimych rynkach. Jakie stawki obowiązują w 2020 roku za poruszanie się w poszczególnych regionach Belgii?

Główne kryteria decydujące o wysokości opłat

Sieć belgijskich dróg podzielona jest na trzy regiony: Flandrię, Walonię oraz Brukselę; w każdym z nich obowiązują inne stawki opłat drogowych dla samochodów przekraczających 3,5 tony dopuszczanej masy całkowitej oraz pojazdów kategorii N1 z numerem nadwozia BC. Dodatkowo w Walonii jest do nich doliczany podatek VAT, podczas gdy w pozostałych dwóch regionach przejazdy nie są nim objęte. Od 2016 roku w Belgii kierowcy rozliczają się za pośrednictwem systemu Viapass, którego zadaniem jest weryfikacja przejazdów przez ten kraj, natomiast opłaty uiszczane są w trybie „pre-pay” lub „post-pay” przy użyciu urządzeń pokładowych OBU montowanych w samochodach ciężarowych. Warto nadmienić, że Viapass już w momencie wdrożenia był zgodny z modelem EETS – systemu Europejskiej Usługi Opłaty Elektronicznej.

Głównymi kryteriami wpływającymi na wysokość opłat drogowych w Belgii są:

  • region, po którym porusza się pojazd,
  • normy emisji spalin jakie spełnia dany samochód,
  • długość trasy (liczba przejechanych kilometrów),
  • masy całkowitej pojazdu,
  • rodzaj dróg – drogi krajowe czy autostrady.

Polskie firmy w transporcie międzynarodowym

W roku 2017 polscy przewoźnicy zajęli pierwsze miejsce wśród wszystkich krajów Unii Europejskiej zarówno w przewozach krajowych, jak i międzynarodowych. Udział Polski w przewozach międzynarodowych był najwyższy – stanowił niemal jedną trzecią (30,7%) przewozów ogółem w państwach UE (Raport GUS: Transport – wyniki działalności w 2018 r.). Te dane ukazują, jak prężnie rozwijają się polskie firmy transportowe i jak bardzo liczą się na arenie międzynarodowej. Między innymi z tego właśnie względu branża TSL musi na bieżąco śledzić zmiany związane z opłatami i wdrażać nowoczesne systemy (np. onebox), które umożliwiają bezproblemowe poruszanie się po drogach państw należących do Unii.

Opłaty drogowe w Belgii. Nowe odcinki dróg objęte taryfą

Obecnie łączna długość wszystkich płatnych dróg w Belgii przekracza 6000 kilometrów. Firma Satellic, która jest operatorem dróg w tym kraju, sporządziła mapy przedstawiające odcinki objęte opłatami w każdym z trzech regionów, z wyszczególnieniem kosztów przejechania każdego kilometra samochodów ciężarowych zaliczanych do poszczególnych kategorii DMC – od 3,5 do 12 ton, od 12 do 32 ton oraz powyżej 32 ton.

Widoczny wzrost opłat został wprowadzony w regionie Walonia. Prezentuje się on następująco:

  • Dla samochodów ciężarowych, których DMC przekracza 32 tony, a silniki spełniają normy emisji spalin Euro 5 i 6 jest to 0,002 EUR (0,134 EUR – 0,136 EUR), podobnie jak dla pojazdów mieszczących się w klasie wagowej 12-32 tony (0,130 EUR – 0,132 EUR) oraz 3,5- 12 ton (0,077 EUR – 0,079 EUR).
  • Dla pojazdów o masie przekraczającej 32 tony i mieszczących się w klasach emisji spalin Euro 0 – Euro 3 wzrost cen za przejechany kilometr jest największy. W tym przypadku opłaty zwiększono o 0,003 EUR.

Dodatkowo w tym właśnie regionie opłatami zostaną objęte dodatkowe odcinki dróg o łącznej długości 22 kilometrów. Są one położone na czterech trasach:

  • N5g – obwodnica Couvin na południowej granicy z Francją,
  • N224 – między Tubize a autostradą A8-E429,
  • N246 – między Tubize a Waterloo przez Wauthier-Braine,
  • N610 – po lewej stronie od obwodnicy Liège.

Jakie konsekwencje grożą za nieuiszczenie opłaty drogowej?

Nieopłacenie myta grozi karą grzywny mieszczącej się w przedziale 500-1000 €. Jej wysokość zależy od kategorii wykroczenia. W latach poprzednich grzywna wynosiła 1000 € i była nakładana niezależnie od stopnia przewinienia.

Podwyżki opłat drogowych w Belgii początkowo mogą wydawać się niewygórowane, ale w przeliczeniu na tysiące kilometrów, jakie w ciągu miesiąca pokonuje jeden kierowca samochodu ciężarowego, mają one nie małe znaczenie dla przedsiębiorcy. Z tego względu warto jest korzystać z produktów, pozwalających zredukować koszty i znacząco ułatwić poruszanie się po europejskich drogach, jak np. Shell Card.

Artykuł sponsorowany

Źródło artykułu:WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)