NIK o systemie e-TOLL: ponad dwa lata opóźnienia i ponad 573 mln zł zmniejszonych wpływów

Przeszło dwa lata opóźnienia w uruchomieniu systemu poboru opłat drogowych zmniejszyło potencjalne wpływy do Krajowego Funduszu Drogowego o ponad 573 mln zł – wynika z raportu NIK.

System e-TOLL wystartował z ponad dwuletnim poślizgiemSystem e-TOLL wystartował z ponad dwuletnim poślizgiem
Źródło zdjęć: © fot. Mateusz Lubczański

Najnowszy raport Najwyższej Izby Kontroli (opublikowany 6 września 2022 r.) wskazuje na skutki opóźnień we wprowadzaniu systemu poboru opłat e-TOLL - następcy viaTOLL-u.

Opóźnienia i zaniechania

Nowy system miał być uruchomiony planowo 3 listopada 2018 r., jednak zaczął funkcjonować ponad dwa lata później, 24 czerwca 2021 r. - informuje raport NIK.

Najważniejsze uwagi inspektorów dotyczą nieterminowych decyzji podjętych przez ministra odpowiedzialnego za sprawy transportu oraz braku kontroli i audytów na etapie przygotowywania systemu e-TOLL. W ocenie NIK-u takie działania powinno podjąć Ministerstwo Infrastruktury w 2017 i 2018 r.

Przedwczesny start

"W początkowym okresie system nie zapewniał: poboru opłat za przejazd pojazdów lekkich autostradą, uiszczania opłaty elektronicznej przy użyciu kart flotowych oraz możliwości korzystania z EETS czyli usługi umożliwiającej pobór opłat na terenie Unii Europejskiej przy użyciu jednego urządzenia zainstalowanego w pojeździe" - wylicza NIK.

Z badań przeprowadzonych przez inspektorów Izby wynika, że przez niedomagający system e-TOLL dwukrotnie przedłużano funkcjonowanie poprzedniego systemu (viaTOLL) - co więcej przez trzy miesiące oba systemy funkcjonowały jednocześnie.

Czas to pieniądz

Skarb państwa, na przedłużone działanie viaTOLL-u przeznaczył 73,6 mln zł - szacuje NIK i dodaje, że "plusem w tej sytuacji było to, że utrzymana została ciągłość opłat".

Według izby ponad dwuletnie opóźnienie uruchomienia nowego krajowego systemu poboru opłat drogowych skutkowało obniżeniem potencjalnych wpływów do Krajowego Funduszu Drogowego szacunkowo o ponad 573 mln zł. Miało się stać tak, dlatego, że w 2019 r. sieć płatnych dróg nie została rozszerzona o około 1050 km.

Pochwała systemu

Najwyższa Izba Kontroli jednocześnie chwali sam system e-TOLL, w jej ocenie wypracowana koncepcja poboru opłat była najlepszym rozwiązaniem dla Polski, a szczególnie pod kątem docelowej długości dróg, które mają zostać objęte opłatami.

Wybrane dla Ciebie
Pierwsza jazda: nowy Mitsubishi Eclipse Cross i Grandis – nadciąga odsiecz
Pierwsza jazda: nowy Mitsubishi Eclipse Cross i Grandis – nadciąga odsiecz
Pierwsza jazda: Ferrari 296 Speciale - poczuj się jak Kubica
Pierwsza jazda: Ferrari 296 Speciale - poczuj się jak Kubica
Plaga kradzieży w Polsce. Złodzieje znaleźli sobie nowy cel
Plaga kradzieży w Polsce. Złodzieje znaleźli sobie nowy cel
Prawdziwa plaga w Polsce. Takich kierowców są tysiące
Prawdziwa plaga w Polsce. Takich kierowców są tysiące
Mazda wygrywa w sądzie z Krajową Informacją Skarbową. Hybrydy z niższą akcyzą
Mazda wygrywa w sądzie z Krajową Informacją Skarbową. Hybrydy z niższą akcyzą
Niemieckie media: Opel może sprzedawać chińskie auto pod swoją marką
Niemieckie media: Opel może sprzedawać chińskie auto pod swoją marką
Eksperci o sytuacji na stacjach. Wiemy, jak będzie pod koniec miesiąca
Eksperci o sytuacji na stacjach. Wiemy, jak będzie pod koniec miesiąca
Kultowa Škoda 1000 MBX powraca jako koncept
Kultowa Škoda 1000 MBX powraca jako koncept
Wideo: Zgubił koło na przejeździe kolejowym. Niewiele zabrakło do tragedii
Wideo: Zgubił koło na przejeździe kolejowym. Niewiele zabrakło do tragedii
Widziałem auta nowej chińskiej marki. Lepas ma wysoko zawieszoną poprzeczkę
Widziałem auta nowej chińskiej marki. Lepas ma wysoko zawieszoną poprzeczkę
Rosjanie próbują wskrzesić kolejną markę. To chiński SUV w przebraniu
Rosjanie próbują wskrzesić kolejną markę. To chiński SUV w przebraniu
Top 10 samochodów w Europie. Niespodzianka na pierwszym miejscu
Top 10 samochodów w Europie. Niespodzianka na pierwszym miejscu