NIK o systemie e-TOLL: ponad dwa lata opóźnienia i ponad 573 mln zł zmniejszonych wpływów

Przeszło dwa lata opóźnienia w uruchomieniu systemu poboru opłat drogowych zmniejszyło potencjalne wpływy do Krajowego Funduszu Drogowego o ponad 573 mln zł – wynika z raportu NIK.

System e-TOLL wystartował z ponad dwuletnim poślizgiemSystem e-TOLL wystartował z ponad dwuletnim poślizgiem
Źródło zdjęć: © fot. Mateusz Lubczański

Najnowszy raport Najwyższej Izby Kontroli (opublikowany 6 września 2022 r.) wskazuje na skutki opóźnień we wprowadzaniu systemu poboru opłat e-TOLL - następcy viaTOLL-u.

Opóźnienia i zaniechania

Nowy system miał być uruchomiony planowo 3 listopada 2018 r., jednak zaczął funkcjonować ponad dwa lata później, 24 czerwca 2021 r. - informuje raport NIK.

Najważniejsze uwagi inspektorów dotyczą nieterminowych decyzji podjętych przez ministra odpowiedzialnego za sprawy transportu oraz braku kontroli i audytów na etapie przygotowywania systemu e-TOLL. W ocenie NIK-u takie działania powinno podjąć Ministerstwo Infrastruktury w 2017 i 2018 r.

Przedwczesny start

"W początkowym okresie system nie zapewniał: poboru opłat za przejazd pojazdów lekkich autostradą, uiszczania opłaty elektronicznej przy użyciu kart flotowych oraz możliwości korzystania z EETS czyli usługi umożliwiającej pobór opłat na terenie Unii Europejskiej przy użyciu jednego urządzenia zainstalowanego w pojeździe" - wylicza NIK.

Z badań przeprowadzonych przez inspektorów Izby wynika, że przez niedomagający system e-TOLL dwukrotnie przedłużano funkcjonowanie poprzedniego systemu (viaTOLL) - co więcej przez trzy miesiące oba systemy funkcjonowały jednocześnie.

Czas to pieniądz

Skarb państwa, na przedłużone działanie viaTOLL-u przeznaczył 73,6 mln zł - szacuje NIK i dodaje, że "plusem w tej sytuacji było to, że utrzymana została ciągłość opłat".

Według izby ponad dwuletnie opóźnienie uruchomienia nowego krajowego systemu poboru opłat drogowych skutkowało obniżeniem potencjalnych wpływów do Krajowego Funduszu Drogowego szacunkowo o ponad 573 mln zł. Miało się stać tak, dlatego, że w 2019 r. sieć płatnych dróg nie została rozszerzona o około 1050 km.

Pochwała systemu

Najwyższa Izba Kontroli jednocześnie chwali sam system e-TOLL, w jej ocenie wypracowana koncepcja poboru opłat była najlepszym rozwiązaniem dla Polski, a szczególnie pod kątem docelowej długości dróg, które mają zostać objęte opłatami.

Wybrane dla Ciebie
Od poniedziałku wielka akcja. Policja będzie działać przez tydzień
Od poniedziałku wielka akcja. Policja będzie działać przez tydzień
Pierwsza jazda: Toyota Urban Cruiser – rachunek zysków i strat
Pierwsza jazda: Toyota Urban Cruiser – rachunek zysków i strat
Prezes koncernu alarmuje. Dosadny apel do władz UE
Prezes koncernu alarmuje. Dosadny apel do władz UE
Na stacjach coraz lepiej. Mamy nowe prognozy
Na stacjach coraz lepiej. Mamy nowe prognozy
Porsche pod wrażeniem tempa rozwoju chińskich marek
Porsche pod wrażeniem tempa rozwoju chińskich marek
Nowy odcinek S7 jeszcze w tym roku. GDDKiA szykuje świąteczny prezent
Nowy odcinek S7 jeszcze w tym roku. GDDKiA szykuje świąteczny prezent
Test Leapmotor T03. Znalazłem haczyk w sensacyjnym chińskim aucie za 99 zł miesięcznie
Test Leapmotor T03. Znalazłem haczyk w sensacyjnym chińskim aucie za 99 zł miesięcznie
5-letnie opóźnienie zakazu dla spalinówek jest możliwe. Dobra wiadomość? Niekoniecznie [Opinia]
5-letnie opóźnienie zakazu dla spalinówek jest możliwe. Dobra wiadomość? Niekoniecznie [Opinia]
Test: Škoda Superb 1.5 TSI Plug-In Hybrid. Sprawdziłem, ile przejedzie na samym prądzie
Test: Škoda Superb 1.5 TSI Plug-In Hybrid. Sprawdziłem, ile przejedzie na samym prądzie
Test: Volkswagen Caravelle PanAmericana - przygodowy autobus w dieslu
Test: Volkswagen Caravelle PanAmericana - przygodowy autobus w dieslu
Test długodystansowy: Mazda CX-60 jako wóz techniczny w Alpach
Test długodystansowy: Mazda CX-60 jako wóz techniczny w Alpach
Mercedes-Benz Tomorrow XX - Niemcy mają plan na tańsze naprawy i mniejszą emisję CO2
Mercedes-Benz Tomorrow XX - Niemcy mają plan na tańsze naprawy i mniejszą emisję CO2
MOŻE JESZCZE JEDEN ARTYKUŁ? ZOBACZ CO POLECAMY 🌟