Niemcy rezygnują z dopłat do elektryków. Francja również ograniczy taką pomoc

Rosnąca liczba samochodów elektrycznych na europejskich drogach to nie tylko efekt rosnącej sympatii kierowców dla takiego napędu, ale w dużej mierze oferowanych w poszczególnych państwach dopłat do zakupu pojazdów na prąd. Niemcy zamierzają wycofać się z nich przed planowanym czasem.

Ładowanie samochodu elektrycznegoŁadowanie samochodu elektrycznego
Źródło zdjęć: © WP | Tomasz Budzik
Tomasz Budzik
SKOMENTUJ

Niemiecki rząd dopina przyszłoroczny budżet i okazuje się, że zadanie to nie jest tak łatwe, jak można byłoby się spodziewać. Jednym z obszarów, w których zaplanowano cięcia, jest Fundusz Klimatu i Transformacji. Do 2027 r. ma zostać wydanie w ramach jego działań 160 mld euro. Teraz suma ta została obcięta o 12 mld euro. I stracą na tym ci Niemcy, którzy zamierzali kupić auto o napędzie elektrycznym.

"Zmniejszone zostaną dopłaty do zakupów aut elektrycznych oraz rozwoju energii słonecznej. Dopłaty na zakup elektryków wygasną wcześniej, niż planowano" – powiedział w środę 13 grudnia cytowany przez Deutsche Welle wicekanclerz i minister gospodarki Robert Habeck. Polityk nie podał daty wejścia w życie zmian. Ci, którzy chcieli skorzystać z takiej pomocy niemieckiego państwa, od razu wiedzieli, że muszą się pospieszyć. Nie wiedzieli jednak, jak bardzo.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Kia EV9 - niby z tygrysem mu do twarzy

Jak informuje money.pl, w sobotę 16 grudnia Robert Habeck ogłosił, że wnioski o dopłaty na zakup aut elektrycznych można składać do... 17 grudnia. Program, w ramach którego na zakup samochodu bezemisyjnego można było otrzymać dofinansowanie w kwocie nawet 6 tys. euro, czyli 25,9 tys. zł., został więc brutalnie i niespodziewanie ucięty. Oznacza to, że popularność samochodów elektrycznych w Niemczech spadnie. Być może nawet znacząco. A przecież i wcześniej nie było pod tym względem wzorcowo.

W listopadzie Volkswagen ogłosił ograniczenie produkcji elektrycznych modeli w Zwickau ze względu na mniejsze niż spodziewane zainteresowanie elektrykami. We wrześniu marka ogłosiła, że nie zbuduje planowanej wcześniej fabryki aut elektrycznych. Kwestię udało się rozwiązać, zmieniając miejsce produkcji niektórych modeli. Zapewne to również wiązało się z niewystarczającym popytem na auta elektryczne. Podobnie może być w przypadku innych niemieckich marek.

Zasady dopłat zmienią się również we Francji. Tam z rządowego wsparcia przy zakupie zostaną wykluczone te modele, których produkcja wiąże się ze zbyt wysoką emisją CO2. W związku z tym nie będzie można liczyć na dopłatę z budżetu na zakup m.in. Dacii Spring, Tesli Modelu 3 oraz MG4, czyli trzech najpopularniejszych dziś aut elektrycznych we Francji.

Nowy francuski przepis ma sprawić, by z budżetu państwa nie był dotowany zakup aut produkowanych w Chinach. W efekcie może jednak sparaliżować system dopłat nad Sekwaną. Wiele spośród produkowanych w Europie aut elektrycznych to samochody zbyt drogie, by można było objąć je dopłatami. Przynajmniej w świetle dzisiejszych francuskich przepisów.

Wygląda na to, że misternie budowany domek z kart zaczyna chwiać się w posadach.

Wybrane dla Ciebie

Pierwszy taki sprzęt policji. Posypią się mandaty
Pierwszy taki sprzęt policji. Posypią się mandaty
Kontrola policji. Warto wiedzieć, jak powinien zachować się kierowca
Kontrola policji. Warto wiedzieć, jak powinien zachować się kierowca
Nowa funkcja w Uberze. Wystarczy ją włączyć podczas jazdy
Nowa funkcja w Uberze. Wystarczy ją włączyć podczas jazdy
Nowe Audi Q3 nie ma wajch przy kierownicy. Kilka przełomów w ważnym modelu
Nowe Audi Q3 nie ma wajch przy kierownicy. Kilka przełomów w ważnym modelu
Skręć kierownicę i sprawdź. Jaką cyfrę widzisz na swojej oponie?
Skręć kierownicę i sprawdź. Jaką cyfrę widzisz na swojej oponie?
Polacy kupują, a później problem. Koszty idą w tysiące
Polacy kupują, a później problem. Koszty idą w tysiące
Widziałem Shell Eco-marathon z bliska. Kropla paliwa na wagę złota
Widziałem Shell Eco-marathon z bliska. Kropla paliwa na wagę złota
Zużycie paliwa 0,044 l/100 km. Pierwszy raz taka impreza w Polsce
Zużycie paliwa 0,044 l/100 km. Pierwszy raz taka impreza w Polsce
"Wyciągnął" dwie firmy. Słynny prezes nagle zrezygnował
"Wyciągnął" dwie firmy. Słynny prezes nagle zrezygnował
Rekordowe spotkanie miłośników terenówek Toyoty. Można było zobaczyć niemal wszystkie wersje
Rekordowe spotkanie miłośników terenówek Toyoty. Można było zobaczyć niemal wszystkie wersje
Mandaty za hulajnogę. Policja nie jest w stanie wyegzekwować przepisów
Mandaty za hulajnogę. Policja nie jest w stanie wyegzekwować przepisów
Pierwsza jazda: Škoda Elroq RS – najszybsza, ale i pragmatyczna
Pierwsza jazda: Škoda Elroq RS – najszybsza, ale i pragmatyczna