Takie auta nie wyjadą na drogi USA. Jedna z ostatnich decyzji Bidena
Ustępująca administracja Bidena chce wyraźnie ograniczyć działalność firm, które mogą zagrażać bezpieczeństwu narodowemu Stanów Zjednoczonych.
We wrześniu 2024 roku sekretarz handlu USA Gina Raimondo wystąpiła z projektem całkowitego zakazu stosowania chińskiego oprogramowania oraz kluczowych komponentów elektronicznych w pojazdach dopuszczonych do ruchu na amerykańskich drogach.
Powód? Obawa przed zbieraniem danych i ich niewłaściwym wykorzystywaniem przez chiński rząd. "To naprawdę ważne, ponieważ nie chcemy, aby na drogach było dwa miliony chińskich samochodów, poza tym zdaliśmy sobie sprawę, że... mamy zagrożenie" — powiedziała Reutersowi sekretarz handlu Gina Raimondo w wywiadzie, powołując się na obawy dotyczące bezpieczeństwa narodowego.
Sztuka podróżowania - DS7
We wtorek, 14 stycznia ustępująca administracja Joe Bidena sfinalizowała nowe przepisy, co oznacza, że nowe pojazdy wykorzystujące chińskie oprogramowanie nie będą dopuszczone do ruchu w USA po 2027 roku, a pojazdy wykorzystujące chińskie komponenty elektroniczne, po 2029 roku. Zakaz dotyczy też testowania chińskich pojazdów autonomicznych na amerykańskich drogach.
Wśród regulacji przewidziano jednak pewne wyjątki dla pojazdów o masie ponad 4,5 tony, w tym pojazdów użytkowych i autobusów, co ma pozwolić chińskiej firmie BYD na kontynuację montażu w kalifornijskich fabrykach. Ostateczna decyzja w tej sprawie będzie jednak należeć do nowej administracji Trumpa.
Nowe przepisy budzą kontrowersje wśród producentów powiązanych z chińskim kapitałem lub produkujących swoje auta w Chinach. Departament stwierdził jednak, że zakazy nie obejmą chińskiego oprogramowania opracowanego przed wejściem w życie nowych przepisów, o ile nie jest ono utrzymywane przez chińską firmę.
Oznacza to, że General Motors i Ford Motor Co. potencjalnie mogłyby nadal importować niektóre pojazdy wyprodukowane w Chinach dla amerykańskich nabywców, powiedział reporterom wysoki rangą urzędnik, cytowany przez "Reutersa".
Donald Trump, który obejmie urząd 20 stycznia 2025 roku, tak jak Biden chce ograniczyć import samochodów z Chin, ale jest otwarty na to, by chińscy producenci produkowali w USA. Czas pokaże, czy nowy prezydent utrzyma w mocy przepisy zaproponowane przez administrację Bidena.