Takie auta nie wyjadą na drogi USA. Jedna z ostatnich decyzji Bidena

Ustępująca administracja Bidena chce wyraźnie ograniczyć działalność firm, które mogą zagrażać bezpieczeństwu narodowemu Stanów Zjednoczonych.

Ustępujący prezydent USA, Joe Biden(Photo by Kevin Dietsch/Getty Images)
Ustępujący prezydent USA, Joe Biden(Photo by Kevin Dietsch/Getty Images)
Źródło zdjęć: © GETTY | Kevin Dietsch
Aleksander Ruciński

We wrześniu 2024 roku sekretarz handlu USA Gina Raimondo wystąpiła z projektem całkowitego zakazu stosowania chińskiego oprogramowania oraz kluczowych komponentów elektronicznych w pojazdach dopuszczonych do ruchu na amerykańskich drogach.

Powód? Obawa przed zbieraniem danych i ich niewłaściwym wykorzystywaniem przez chiński rząd. "To naprawdę ważne, ponieważ nie chcemy, aby na drogach było dwa miliony chińskich samochodów, poza tym zdaliśmy sobie sprawę, że... mamy zagrożenie" — powiedziała Reutersowi sekretarz handlu Gina Raimondo w wywiadzie, powołując się na obawy dotyczące bezpieczeństwa narodowego.

Sztuka podróżowania - DS7

We wtorek, 14 stycznia ustępująca administracja Joe Bidena sfinalizowała nowe przepisy, co oznacza, że nowe pojazdy wykorzystujące chińskie oprogramowanie nie będą dopuszczone do ruchu w USA po 2027 roku, a pojazdy wykorzystujące chińskie komponenty elektroniczne, po 2029 roku. Zakaz dotyczy też testowania chińskich pojazdów autonomicznych na amerykańskich drogach.

Wśród regulacji przewidziano jednak pewne wyjątki dla pojazdów o masie ponad 4,5 tony, w tym pojazdów użytkowych i autobusów, co ma pozwolić chińskiej firmie BYD na kontynuację montażu w kalifornijskich fabrykach. Ostateczna decyzja w tej sprawie będzie jednak należeć do nowej administracji Trumpa.

Nowe przepisy budzą kontrowersje wśród producentów powiązanych z chińskim kapitałem lub produkujących swoje auta w Chinach. Departament stwierdził jednak, że zakazy nie obejmą chińskiego oprogramowania opracowanego przed wejściem w życie nowych przepisów, o ile nie jest ono utrzymywane przez chińską firmę.

Oznacza to, że General Motors i Ford Motor Co. potencjalnie mogłyby nadal importować niektóre pojazdy wyprodukowane w Chinach dla amerykańskich nabywców, powiedział reporterom wysoki rangą urzędnik, cytowany przez "Reutersa".

Donald Trump, który obejmie urząd 20 stycznia 2025 roku, tak jak Biden chce ograniczyć import samochodów z Chin, ale jest otwarty na to, by chińscy producenci produkowali w USA. Czas pokaże, czy nowy prezydent utrzyma w mocy przepisy zaproponowane przez administrację Bidena.

chińskie samochodystany zjednoczonejoe biden

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (2)