Mieliśmy być "potęgą" w dziedzinie elektromobilności. Przypominamy, jak to miało wyglądać

6837 – tyle jest w Polsce obecnie samochodów wykorzystujących wyłącznie energię elektryczną. 4 lata temu padła obietnica, że do 2025 roku będzie ich ponad milion, jednak w zeszłym roku rząd uaktualnił swoje plany. Tuż przed premierą prototypu polskiego elektryka z prawdziwego zdarzenia przypominamy, jak to wszystko miało wyglądać.

Z miliona aut elektrycznych do 2030 roku zostało 600 tys. do 2025 roku.
Z miliona aut elektrycznych do 2030 roku zostało 600 tys. do 2025 roku.
Źródło zdjęć: © fot. Michał Zieliński
Filip Buliński

Milion aut elektrycznych na polskich drogach do 2025 roku i 1000 autobusów na prąd w ciągu 5 lat. Tak brzmiały hurraoptymistyczne zapowiedzi obecnego premiera Mateusza Morawieckiego w 2016 roku, gdy w towarzystwie ówczesnego ministra energetyki Krzysztofa Tchórzewskiego zapowiadał start programu "elektryczna mobilność". Dzięki niemu mieliśmy się stać liderami w dziedzinie elektromobilności.

Choć liczby już wtedy wydawały się nierealne, sama chęć rozwoju i inwestycji w ten obszar napawała nadzieją. Tym większa ona była, kiedy podano wiadomość o powołaniu do życia przez 4 państwowe koncerny energetyczne spółki ElectroMobility Poland, która miała zająć się rozwojem polskiego samochodu elektrycznego.

W połowie 2017 roku zorganizowano nawet konkurs na wizualizację nadwozia, a jesienią 2018 roku gotowe miały być pierwsze prototypy. Nigdy ich jednak nie ujrzeliśmy. W kolejnych latach prace obrały nieco bardziej realny wymiar, kiedy spółka poszukiwała zagranicznych partnerów do pomocy w budowie auta. Jednym z nich była niemiecka firma EDAG.

Konkretnych informacji o postępach było jak na lekarstwo, jednak Morawiecki zapewniał, że kwestia elektromobilności jest dla Polski szczególnie ważna. Na początku 2018 roku powołana do życia została słynna "Ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych", która zakładała szybkie rozpowszechnienie transportu o napędzie alternatywnym poprzez stworzenie systemu dopłat i rozwój infrastruktury do ładowania. Przypomnijmy, że w tym samym czasie byliśmy na drugim od końca miejscu w UE pod względem liczby nowych elektryków na 10 tys. wszystkich nowych samochodów.

Ponieważ dla większości potencjalnych użytkowników największą przeszkodą w kupnie auta elektrycznego była właśnie cena, pierwsze zapowiedzi dofinansowania pojawiły się już w maju tego samego roku, a miesiąc później powstał Fundusz Niskoemisyjnego Transportu, który ów programem miał się zaopiekować. Pierwotny plan obejmował dofinansowanie kilkudziesięciu tysięcy samochodów elektrycznych oraz budowę 20 tys. punktów ładowania.

Wtedy też padły pierwsze kwoty, na jakie mogliby liczyć kupujący – 25 tys. zł, i to już od 2019 roku. Pieniądze na dofinansowania miały pochodzić z 4 źródeł, w tym z opłaty emisyjnej od sprzedaży benzyny i oleju napędowego. Kolejne zapowiedzi stabilizowały kwotę dofinansowania. Kupujący mógł liczyć na dopłatę w wysokości 30 proc. ceny auta, która nie mogła być wyższa niż 125 tys. zł (maksymalnie 37,5 tys. zł). Wówczas do programu łapały się zaledwie 3 auta, jednak importerzy, chcąc dopasować się do programu, planowali specjalne oferty.

Ponieważ w połowie 2019 roku wciąż nie było polskiego auta, a wspomniane dopłaty miały dopiero ruszyć w następnych miesiącach, zapowiedź o liczbie elektryków wymagała korekty. Z miliona aut do 2025 roku zrobiło się 600 tys. aut i to do 2030 roku. Co więcej, premier Morawiecki oświadczył w sierpniu 2019 roku, że wyższy priorytet mają obiecane dofinansowania dla rodzin z dziećmi i emerytów, zaś prezentacja polskiego auta jest sprawą drugorzędną.

Planowany na koniec 2019 roku start dopłat był kilkukrotnie przesuwany m.in. przez problemy podatkowe. Okazało się też, że zmieniona została maksymalna wysokość bonifikaty - ucięto ją o połowę do 18,75 tys. zł. Po licznych zmianach i z kilkumiesięcznym opóźnieniem dopłaty wystartowały 26 czerwca 2020 roku, a zarezerwowany budżet (37,5 mln zł) pozwala na dofinansowanie 2 tys. aut. Miesiąc później firmie EMP udaje się w końcu pokazać na żywo prototypy pierwszych pojazdów.

Dziś po polskich ulicach jeździ łącznie ponad 12 tys. aut wykorzystujących napęd elektryczny. Wśród nich jest jednak ok. 5,5 tys. hybryd plug-in, których polskie prawo nie zalicza do grona samochodów elektrycznych. Do obiecywanych na 2030 rok 600 tys. elektryków więc ciągle nam sporo brakuje.

Łatwo policzyć, że aby osiągnąć ten cel, z salonów musiałoby wyjeżdżać łącznie prawie 60 tys. aut z alternatywnym napędem rocznie. Czy premiera aut EMP i działający system dopłat pomogą w realizacji tego planu? To się dopiero okaże.

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (0)

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (869 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (403 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.